نگاه به جامعه زنان با دو شیوه متفاوت / روایت صادق فرهادیان از نمایشگاه نقاشی "لیلی و شیرین" در گالری آس

71

1398/9/18

19:03


صادق فرهادیان گفت: در نمایشگاه "لیلی و شیرین" دو مجموعه به نمایش درآمده است که موضوع هر دو درباره زنان است، اما دو تفکر کاملاً متضاد در آنها وجود دارد.

نگاه به جامعه زنان با دو شیوه متفاوت / روایت صادق فرهادیان از نمایشگاه نقاشی "لیلی و شیرین" در گالری آس

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی "لیلی و شیرین" با آثاری از مهسا نجفی و صادق فرهادیان در گالری آس برپاست. در این نمایشگاه 20 اثر از مهسا نجفی و 30 اثر از صادق فرهادیان به نمایش درآمده است. فرهادیان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: من و همسرم هر کدام به صورت جداگانه بر روی مجموعه‌های خود کار می‌کردیم و قصد داشتیم دو نمایشگاه انفرادی متفاوت را برگزار کنیم. در طول کار اصلاً به نمایشگاه مشترک فکر نمی‌کردیم، اما زمانی که کارها به مرحله پایانی نزدیک‌تر می‌شد عیسی جباری با دیدن آثار شباهت‌ها و مشترکاتی در آنها دید و گفت که این آثار می‌تواند در یک نمایشگاه دیده شوند. از آن زمان ما هم سعی کردیم در مواردی مانند قاب، اندازه و... شباهت‌ها را بیشتر کنیم تا کارها به هم نزدیک‌تر شوند. همچنین آثار کوچکی که در روزهای آخر شکل گرفت مشترکات بیشتری داشتند و باعث شدند ارتباط میان دو مجموعه بیشتر شود.

او ادامه داد: موضوع هر دو مجموعه پرتره‌نگاری از زنان است، اما دو تفکر کاملاً متضاد در آنها وجود دارد. هر کدام از ما یک قشر از زنان جامعه را در نظر داشتیم که نحوه زیست و جایگاه آنها کاملاً متفاوت بود. آثار من غمی دارد که مخاطب را درگیر می‌کند اما کارهای مهسا مانند یک روزنه امید در این فضا است.

فرهادیان افزود: من در آثار خود به یکی از اقشار پایین‌دست اجتماع پرداختم و فضای تیره کارم نشان‌دهنده درد و رنج و اندوه آنهاست. درحالی‌که مجموعه آثار مهسا نجفی تفکر نخبه‌گرا دارد و به قشری از زنان پرداخته است که با همه سختی‌هایی که کشیده‌اند در نهایت به جایگاه و اعتبار خاصی دست‌یافته‌اند. به نظر من آنچه در این میان اهمیت دارد مسئله انتخاب و همچنین تأثیرات اجتماعی است که راه این دو قشر را از هم جدا می‌کند.

او درباره تکنیک اجرایی این مجموعه گفت: آثارم را روی پلکسی گلاس کار کردم و زمینه‌سازی آنها را با شن انجام دادم. زادگاه من کویر است و متریال موجود در همان محل را در کارهایم استفاده می‌کنم. سال‌ها در حال آزمون و خطا بودم تا به متریال جدیدی دست پیدا کنم و به گویش شخصی برسم. آثارم لایه‌لایه شکل‌گرفته و در نهایت می‌تواند در حوزه نقاشی شناخته شود.

فرهادیان ادامه داد: مهسا نجفی ابتدا سوژه‌هایی که انتخاب می‌کند را روی مقوا با زغال یا مداد طراحی کرده و بعد پرتره افراد مورد نظرش را توسط فیلترهای فتوشاپ تغییراتی داده و آنها را چاپ می‌کند. سپس با توجه به طرحی که ابتدا کشیده شده است بر روی آن پرتره‌ها برش‌های بسیار ریز ایجاد می‌کند تا تصویر نهایی شبیه پارچه توری شود. این کاغذ توری به گونه‌ای بر روی طرح زمینه قرار می‌گیرد که طرح زیرین کاملاً مطابق با برش‌های عکس باشد.

نمایشگاه "لیلی و شیرین" تا 18 آذر در گالری آس به نشانی شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، پلاک 1831 میزبان هنردوستان است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو