مسعود فراستی

مسعود فراستی، منتقد سینما، مهمان تلفنی برنامه "پشت‌صحنه" رادیو تهران بود و مصطفی امامی با او گفتگو کرد.

امامی در این برنامه با اشاره به یکی از صحبت‌های فراستی درباره قیاس "قهوه تلخ" با سریال‌‌های این‌روزهای شبکه نمایش خانگی پرسید: "آیا این نشان می‌دهد که "قهوه تلخ" یک سریال موفقی بوده است یا سریال‌هایی که تازه منتشر می‌شوند، ضعیف است؟"

به گزارش مووی مگ به نقل  از خبرآنلاین، فراستی در پاسخ به این سوال گفت: "سریال "قهوه تلخ" متوسط است و این سریال‌ها زباله‌اند. سلیقه مخاطب زباله‌پسند شده است. سریال‌های آمریکایی را نگاه کنید، آنها واقعا سریال هستند. سطحی سرگرم کننده‌شان هم قابل تحمل است و توهین‌آمیز نیست. این‌جا اساساً به شدت به زن توهین می‌شود."

وی ادامه داد: "زنی که ما در این سریال ها می‌بینیم، جز یک کالای شبه مدرن عقب افتاده، نیست. این را باید مبسوط در برنامه "هفت" توضیح بدهم که زن در این سریال‌ها چیست. حتی جایی که ظاهراً زن قوی‌تر است، باز هم کالا است. این سریال‌ها به شدت ضد اجتماعی و لمپن پرورند. سرگرمی خیلی چیز شریفی است."

این منتقد، در جواب به صحبت مجری برنامه درباره این‌که به هر حال این‌ها مشکل یک بخشی از جامعه است، گفت: "الزاماً این‌طور نیست. این سریال‌ها به قدری افراط دارند که ممکن است این‌ها به فرهنگ خانواده تبدیل شود و نمی‌شود که الزاماً از آن گرفته شده باشد. ممکن است دور و بر فیلمساز چنین مسائلی باشد. در واقع این نگاه‌ها ضد جامعه، ضد زن و ضد سرگرمی است. سرگرمی را در این حد نزول داده‌اند. می‌توان از سریال های خوب آمریکایی که فقط سرگرم کننده‌اند، یاد گرفت. این سریال‌سازان و فیلمسازان زباله‌ساز حتی کپی هم بلد نیستند، یعنی به سطحی‌ترین و عقب‌افتاده‌ترین شکل کپی می‌کنند."

در بخش پایانی این گفت‌وگو، مجری برنامه پرسید: "شما درباره لمپن بودن مخاطبان یک فیلم ]مطرب[ صحبت کردید، آیا حق می‌دهید به من که دو بار آن فیلم را دیده‌ام، بربخورد؟

فراستی در جواب این سوال گفت: "چقدر خوب که بربخورد. برای این‌که فاصله بگیری. یعنی نباید مخاطب پایین‌ترین و مبتذل‌ترین سطح این آشغال‌ها شد. من مخصوصاً گفتم که به عده‌ای بر بخورد."

"پشت صحنه"، برنامه‌ای است که یک هفته در‌میان به صورت زنده به تهیه‌کنندگی امیرحسین ثقفی و با اجرای مصطفی امامی، روی آنتن رادیو تهران می‌رود.

علاقمندان می‌توانند این برنامه را، این هفته تا چهارشنبه به مدت یک ساعت بشنوند.