دهانه رحم در بارداری، چگونه آماده زایمان میشود؟

منبع: نی نی بان

107

1398/9/18

19:36


نی نی بان، گروه ترجمه: در این مطلب از راهنمای سرکلاژ دهانه رحم با کلیت این ناحیه از بدن آشنا میشوید. دهانه رحم لوله باریک و  تحتانی رحم است که به واژن می‌رسد. زمانی که بارداری نیستید گردن رحم یا همان دهانه رحم کمی باز می‌ماند تا به اسپرم اجازه ورود داده و به جریان خون قاعدگی نیز اجازه خروج دهد. وقتی شما باردار می‌شود، ترشحات کانال را پر می‌کند و به شکل یک سد محافظ به نام موکوس درمی‌آید. در طول یک بارداری طبیعی، گردن رحم تا اواخر سه ماهه سوم محکم و بلند باقی می‌ماند. در آن زمان کم کم دهانه رحم شروع به نرم شدن، کوتاه شدن و گشاد شدن می‌کند و به اصطلاح آماده زایمان می‌شود. 
 
نارسایی گردن رحم چیست؟
اصطلاح نارسایی گردن رحم برای توصیف اتساع دهانه رحم بدون درد گفته می‌شود که منجر به سقط جنین می‌شود. پیش‌تر تصور میشود ضعف ساختاری بافت گردن رحم موجب این مشکل میشود. اگر چه ضعف ساختاری دهانه رحمی یکی از دلایل اصلی سقط جنین در سه ماهه دوم محسوب می‌شود اما اغلب این اتفاق در اثر مسائلی دیگری مانند عفونت  و ‌خونریزی بروز می‌کند. این اختلال‌ها با تغییر بیوشیمی دهانه رحم منجر به کوتاه شدن دهانه رحم و در نتیجه سقط جنین یا تولد زودرس شوند.  این اتفاق معمولا در هفته 16 تا 24 می‌افتد. اگر شما دچار این مسئله شدید منظور این است که دهانه رحم شما قبل از رسیدن موعد زایمان، در حال گشاد شدن و باز شدن است. نارسایی دهانه رحم شاید در سه ماهه دوم یا اوایل سه ماهه سوم اتفاق بیفتد. در این حالت دهانه رحم نرم شده و ضعیف‌تر از حد طبیعی می‌شود یا به صورت غیرطبیعی طول سرویکس کوتاه می‌شود، به دلیل افزایش وزن کودک فشار روی دهانه بیشتر می‌شود و وضعیت را بدتر می‌کند، معمولا هیچ انقباض یا نشانه دیگری مبنی بر این وضعیت وجود ندارد.
نارسایی دهانه رحم (بی کفایتی گردن رحم) می‌تواند موجب سقط جنین در سه ماهه دوم شود. پارگی زودرس غشا که قبل از موعد زایمان رخ می‌دهد سبب پاره شدن کیسه آب می‌شود. این مسئله همچنین قبل از هفته 37  بارداری موجب زایمان زودرس می‌شود. زایمان زودرس به زایمان قبل از 32 هفته اتلاق می‌شود و پاره شدن کیسه آب این خطر را افزایش می‌دهد.
 

دهانه رحم یا گردن رحم چه کار می‌کند؟

 
نشانه‌های نارسایی گردن رحم 
تشخیص نارسایی دهانه رحم در درجه اول با سابقه سقط انجام می‌شود که در ادامه می‌تواند به صورت زیر خود را نشان دهد:
• اتساع دهانه رحم بدون درد و از بین رفتن لایه‌های جنینی بعد از ورود به سه ماهه دوم بارداری
• پارگی زودرس پرده‌های جنینی
• زایمان زودرس 
• نبود انقباضات رحم
در زنان بدون سابقه سقط جنین تشخیص نارسایی دهانه رحم ترکیبی از موارد زیر است:
• شرح حال بالینی
• معاینه جسمی
• سونوگرافی
اما اغلب بیماران بدون علامت هستند هرچند برخی ممکن است علائم زیر را نشان دهند:
• فشار لگنی
• گرفتگی
• کمردرد
• افزایش ترشحات واژن
 
تشخیص چطور انجام می‌شود؟
اگر چه تشخیص نارسایی دهانه رحم با سابقه سقط خود را نشان می‌دهد اما اقدامات زیر ممکن است مفید باشد:
سونوگرافی ترانس واژینال اندازه‌گیری طول دهانه رحم: طول دهانه رحم رابطه معکوسی با خطر زایمان زودرس دارد.
تست فیبرونکتین جنینی (FFN): ابزار تست FFN علاوه بر ارزیابی طول دهانه رحم قدرت پیش بینی زایمان زودرس در زنان با FFN مثبت و طول دهانه رحم کمتر از 30 میلی متر را هم دارد. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو