انواع سرکلاژ

منبع: نی نی بان

108

1398/9/18

19:41


نی نی بان، گروه ترجمه:در این مطلب از راهنمای سرکلاژ دهانه رحم گفته شده سرکلاژ دهانه رحم را میتوان به چند روش می‌توان انجام دارد. یکی از طریق واژن که به آن سرکلاژ ترانس واژینال دهانه رحم گفته می‌شود. روش دوم از طریق شکم انجام می‌شود که سرکلاژ ترانس دهانه رحم گفته شده و کمتر رایج است. در این روش هنگامی که طول گردن رحم کوتاه باشد و یا آسیب دیده باشد، بافت کافی برای انجام عمل سرکلاژ وجود ندارد و از این روش استفاده می‌شود. به این ترتیب برشی در ناحیه شکم مادر ایجاد می‌کنند و قسمت‌های بالا و پایین دهانه رحم  را به هم متصل می‌کنند. مادرانی که با این روش تحت عمل سرکلاژ قرار می‌گیرند، فقط از طریق سزارین می‌توانند زایمان کنند. نوع دیگری از سرکلاژ هم وجود دارد که به آنLash Cerclage  سرکلاژ می‌گویند و  قبل از باردار شدن انجام می‌گیرد و مادرانی که با این روش تحت عمل سرکلاژ قرار می گیرند تنها از طریق سزارین می‌توانند زایمان داشته باشند.
 
پیش نیاز سرکلاژ
قبل از سرکلاژ دهانه رحم،  پزشک برای بررسی علائم حیاتی کودک و رد کردن هرگونه نقص مادرزادی یک سونوگرافی انجام میدهد. پزشک ممکن است ترشحات دهانه رحم را تمیز کند یا از آمنیوسنتز برای تشخیص عفونت استفاده کند. اگر شما دچار عفونت شده باشید نیاز به آنتی بیوتیک دارید و بعد از درمان سرکلاژ انجام میشود. قبل از سرکلاژ موارد زیر مورد نیاز است:
• باید ابتدا سابقه پزشکی‌تان بررسی شود.
• یک معاینه کامل از دهانه رحم انجام شود و سونوگرافی واژینال توسط متخصص زنان انجام شود.
• پزشک گزینه‌های کنترل درد در این روش را توضیح میدهد
• درباره هر نگرانی که دارید باید با پزشک مشورت کنید.
 

انواع سرکلاژ

 
روش‌های سرکلاژ واژینال رحم
سرکلاژ واژینال دهانه رحم خود به دو شیوه  انجام می‌شود:
• روش مک دونالد: در این نوع سرکلاژ، مادر می تواند زایمان طبیعی انجام دهد.
• روش شیرودکار: در این نوع سرکلاژ ممکن است مادر بتواند زایمان طبیعی انجام دهد و در غیر این صورت باید تحت جراحی سزارین قرار بگیرد.
 
در سرکلاژ چه اتفاقی می افتد؟
بسیاری از زنان برای سرکلاژ ممکن است بیهوشی عمومی، ستون فقرات یا اپیدورال را برای کنترل درد حین عمل انتخاب کنند. به طور کلی پزشک اطراف دهانه رحم را بسته به روش مورد انتخاب با دقت  و محکم بخیه میکند و به این ترتیب دهانه رحم کاملا بسته میشود. در طول انجام سرکلاژ ترانس واژینال گردن رحم پزشک یک اسپکولوم را داخل واژن قرار میدهد و دهانه رحم را با حلقه فورسپس می‌گیرد. او ممکن است از سونوگرافی برای دقت بیشتر استفاده کند.  پزشک ممکن است از سرکلاژ مک دونالد یا شیرودکار استفاده کند که معمولا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.
 
در روش مک دونالد چه اتفاقی می‌افتد؟ 
برای سرکلاژ مک دونالد متخصص باید از یک سوزن برای بخیه کردن حاشیه بیرونی دهانه رحم استفاده کند. بعد او در درنهایت انتهای نخ را گره میزند تا رحم بسته شود.
 
شیرودکار چگونه است؟
در شیرودکار متخصص از فورسپس حلقه‌ای  برای هل دادن دهانه رحم به سمت داخل در حین کشیدن دیواره‌های جانبی واژن به بیرون استفاده میکند. او ممکن است یک برش کوچک در دهانه رحم مطابق با بافت واژن انجام دهد بعد از آن یک سوزن برداشته و محل برش را بخیه کند تا دهانه رحم بسته شود.
 
سرکلاژ شکمی سخت است
در طول سرکلاژ ترانس رحم متخصص یک شکاف شکمی انجام میدهد و ممکن است برای دسترسی بهتر به دهانه رحم، رحم را بالا بیاورد. بعد یک سوزن برای بستن اتصال قسمت پایین دهانه رحم استفاده میکند. بعد از آن رحم را به محل مشخص خود برمی‌گرداند. این روش میتواند همراه با لاپاروسکوپی انجام شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو