بسیاری از افراد، از بی‌میلی‌شان به غذا خوردن شکایت دارند. برخی حتی زمانی هم که گرسنه هستند، نمی‌توانند به‌درستی غذا بخورند. در برخی افراد، این مشکل با حالت تهوع قبل یا بعد از غذا همراه است. کاهش و از دست دادن اشتها از لحاظ علمی بی اشتهایی نام دارد و باعث اختلال در عملکرد طبیعی بدن می شود. اگر بی اشتهایی بیشتر از دو یا سه روز طول بکشد، به مشکل نگران‌کننده ای تبدیل می‌شود. بی اشتهایی می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد و منجر به حالت تهوع، سردرد و تشنگی مفرط شود. همانطور که پرخوری و چاقی باعث بروز بیماری های مختلف در بدن انسان می شود، کم اشتهایی نیز مشکلات زیادی را برای انسان به همراه آورده و سلامت مردم را به مخاطره می اندازد.

قرص شیکوریدین

آشنایی با نشانه های کم اشتهایی :

بی اشتهایی به مصرف غذا علائمی دارد که در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. به صورت کلی برخی از نشانه های این بیماری عبارتند از:

وزن کم، خستگی، بی خوابی، پوست رنگ پریده، ناخن های شکننده، خشکی پوست، یبوست، افسردگی، پریودهای نامنظم، فشار خون کم، خروج از فعالیت های اجتماعی

در صورتی که این اختلال به موقع درمان نشود، بی اشتهایی می تواند باعث پیچیدگی های فراوانی نظیر ریتم  غیر عادی قلب (آریتمی)، عدم تعادل الکترولیت ها در بدن، کم خونی، از دست رفتن استخوان، مشکلات کلیوی و غیره شود.

علل کم اشتهایی :

ابتلا به کم اشتهایی ممکن است به دلیل عدم علاقه فرد به مصرف غذایی خاص باشد یا در اثر عوارض جانبی مصرف قرص های مختلف باشد که سبب کاهش اشتها و علاقه به مصرف غذا می شود. بیماری های مختلف نیز بر روی سایر اندام های بدن تاثیر می گذارند. برخی از بیماری ها می توانند موجب کاهش اشتها و اختلال در عملکرد طبیعی بدن شوند. در دوران نقاهت که همان ضعف بعد از بیماری است، باید  سلامت شخص به طور تدریجی بازیابی شود و نیرو و قوای او پس از بیماری یا آسیب  دوباره بازگردانده شود. از جمله نکاتی که در دوران نقاهت بیمار باید به آن توجه شود، مصرف املاح، ویتامین و پروتئین به مقدار مناسب است، چرا که بیماران در دوران پس از بیماری، عضلاتی ضعیف و نیازمند تقویت دارند و احساس کسالت می کنند، ویتامین ها و مواد معدنی به آن ها در رسیدن به حالت عادی کمک می کنند.

رژیم غذایی دیابتی

آشنایی با قرص شیکوریدین دینه :

قرص شیکوریدین مجتمع صنایع دینه ایران از محصولات گیاهی اشتها آور می باشد که به منظور افزایش اشتها، جبران ویتامین ها و املاح مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد. این قرص علاوه بر رفع بی اشتهایی باعث از بین بردن احساس ضعف عمومی بدن می شود و املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن افراد کهنسال و بیماران را در دوران نقاهت تامین می کند.

اجزای تشکیل دهنده قرص شیکوریدین :

قرص شيکوريدين فرآورده اي گياهي است که از عصاره ريشه کاسني (Cichorium intybus) ، دانه شنبليله (Trigonella foenum-graecum) و اسانس رازيانه (Foeniculum vulgare) تهيه شده و به میزان 4 میلی گرم پلی فنل تام بر مبنای پیروگالل در هر قرص استاندارد شده است .

ريشه کاسني حاوي مقدار کافي مواد قندي، اينولين، لاکتوسين ، لاکتوپيکرين و املاح معدني (کلسيم ، پتاسيم ، فسفر،سديم ، منيزيم ، منگنز و مس) ويتامين هاي گروه B ، ويتامين C ، ويتامين K و دانه شنبليله داراي قندهايي مانند استاکيوز، گالاکتومانها، ساپونین ها مانند دیوسژنین، ليپيدها، پروتيدها و نوکلئوپروتيدها، ترکيبات فسفره مانند لسيتين ، فيتين و ترکيبات ازته مانند کولين و تري گونلين  مي باشد که ماده اخير مي تواند مولد ويتامين pp (نيکوتين آميد) باشد. اسانس رازيانه داراي حداقل 60 درصد آنتول و همچنين انيس آلدئيد، دي پانتن، فنکون، فلاندرن و پينن مي باشد.

قرص شیکوریدین که کاملا گیاهی می باشد ویژگی های منحصر به فرد و سودمندی دارد. از جمله :

کمک به درمان بی اشتهایی، ضعف عمومی، خستگی و سوءهاضمه با منشاء کبدی و صفراوی، ترمیم کننده کمبودهای تغذیه ای و تامین کننده املاح معدنی لازم در دوران نقاهت و بعد از بیماری ها، مکمل غذایی سالمندان و ورزشکاران و افزایش دهنده ی وزن

دلایلی که نشان می دهد شما گرسنه نیستید

روش مصرف قرص شیکوریدین :

هرچند که مصرف این قرص باید با نظر مستقیم پزشک متخصص صورت گیرد اما به صورت معمول می توان 3 بار در روز هر وعده یک یا دو قرص نیم ساعت قبل از غذا مصرف شود. طول دوره استفاده از این قرص معمولا بین 4 تا 8 هفته می باشد. در هنگام مصرف قرص شیکوریدین حتما باید از غذاهای پر کالری استفاده کنید.

عوارض جانبی :

به دلیل گیاهی و طبیعی بودن این قرص تاکنون عوارض جانبی خاصی در خصوص مصرف آن و نیز واکنش حساسیتی در ارتباط با گیاهان به کار رفته در آن مشاهده و گزارش نشده است. ولی در صورت حساسیت به هر یک از گیاهان ذکر شده باید از مصرف آن خودداری شود.

تداخلات دارویی قرص شیکوریدین :

  • همراه با داروهای پایین آورنده قند خون به دلیل اثر سینرژیک با احتیاط مصرف شود.

نکات مهم در خصوص استفاده از قرص شیکوریدین :

  • برای کودکان و خردسالان بهتر است به جای قرص شیکوریدین از مکمل غذایی جنرال تونیک دینه که به شکل پودر است استفاده شود .
  • این دارو باید دور از دسترس اطفال و در دمای بین 8 تا 30 درجه سانتی گراد نگهداری شود.
  • در دوران حاملگی و شیردهی منع مصرف دارد.