سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

منبع: نی نی بان

140

1398/9/18

19:56


نی نی بان، گروه ترجمه:در این مطلب از راهنمای سندرم پیش از قاعدگی درباره کلیت این اختلال بیشتر می‌دانید. یک یا دو هفته پیش از شروع دوره قاعدگی ممکن است شما احساس نفخ، نوسانات خلقی یا دیگر تغییرات جسمی و روانی کنید. این علائم ماهانه با عنوان سندرم پیش از قاعدگی یا PMS شناخته می‌شوند. حدود 85 درصد خانم‌ها درجاتی از PMS را تجربه می‌کنند. اگر علائم به قدری شدید باشد که کارکرد فرد را تحت تاثیر قرار دهد یا روابطش را مختل کند می‌توان گفت فرد دچار اختلال ملال پیش از قاعدگی یا PMDD شده است.

علائم سندرم پیش از قاعدگی چیست؟
بسیاری از زنان در زمان PMS تمایل به مصرف غذاهای خاص شیرین، شور و کیک شکلاتی دارند. دلایل این واقعا روشن نیست. دیگر زنان ممکن است اشتهای خود را از دست داده یا ناراحتی ( معده، نفخ و یبوست ) داشته باشند.
آکنه یکی از شایع ترین علایم PMS  است که نه تنها نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه تغییرات هورمونی می‌تواند سبب تولید سبوم از غدد موجود در پوست شود. این ماده روغنی ممکن است منافذ پوست را مسدود و یک یادآوری برای شروع دوره است. سندرم پیش از قاعدگی می‌تواند طیف گسترده‌ای از درد شامل  درد پشت، سردرد، حساس شدن سینه‌ها و درد مفاصل را ایجاد کند. ضمن آنکه  برای بسیاری از زنان بدترین بخشی از  PMS تاثیر غیرقابل پیش بینی در خلق و  خو مانند تحریک‌پذیری، خشم، حمله گریه، افسردگی و اضطراب در روزهای نزدیک به دوره است که می‌آیند و می‌روند. برخی از زنان در طول این زمان با حافظه و تمرکز مشکل دارند.

سندرم پیش از قاعدگی چیست؟


کدام زنان دچار PMS می‌شوند؟
هر زنی می تواند یک دوره PMS داشته باشد اما در برخی از زنان احتمال  PMSبیشتر وجود دارد:
•    احتمال PMS  در اواخر 20 تا اواسط 40 سالگی بیشتر است.
•    PMS ممکن است در 40 سالگی شدید تر باشد.
•    زنانی که حداقل یک بارداری یا بیشتر داشته اند در معرض ابتلا به PMS هستند.
•    زنان با سابقه ابتلا به افسردگی یا اختلالات خلقی ممکن است بیشتر دارای علائم PMS باشند.
•    PMS می تواند نشانه های بیماری های مزمن خاص مانند آسم و آلرژی، افسردگی و اضطراب، اختلالات تشنجی، میگرن ) را در زنان مبتلا بدتر کند.

علت سندرم پیش از قاعدگی چیست؟
علت دقیق PMS  مشخص نیست، اما ما می‌دانیم که سطح استروژن و پروژسترون در طول هفته قبل از دوره پایین می‌آید و بسیاری از پزشکان بر این باورند که کاهش در سطح هورمون‌ها باعث علائم PMS می‌شود. تغییرات در مواد شیمیایی مغز یا کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز ممکن است نقش داشته باشد و بسیاری از غذاهای شور یا کافئین ممکن است علائم را بدتر کند.

بیماری‌های شبیه سندرم پیش از قاعدگی
علائم  PMS می‌تواند با علائم بیماریهای  یائسگی، افسردگی و اضطراب، سندرم خستگی مزمن، بیماری‌های تیروئید، بیماری روده تحریک پذیر مشابه باشد. تفاوت کلیدی این است که علائم PMS  در یک الگوی مشخص، هر ماه می‌آیند و می‌روند.

تشخیص سندرم پیش از قاعدگی
•    علائم در طول پنج روز قبل از قاعدگی اتفاق می‌افتد.
•    هنگامی که دوره شروع می‌شود علائم ظرف چهار روز به پایان می‌رسد.
•    علائم به مدت حداقل سه چرخه قاعدگی بازگشت می‌کند.
•    با هر گونه افکار صدمه زدن به خود نیاز به دریافت مراقبت های پزشکی اورژانسی دارید. اگر نشانه‌های شما سبب بروز مشکلاتی در کار، روابط شخصی یا سایر فعالیت‌های روزانه شود شما باید به دکتر خود مراجعه کنید. این ممکن است نشانه‌ای از یک فرم شدیدتر از PMS باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو