خوردن شیر در بارداری، چه فوایدی دارد؟

منبع: نی نی بان

68

1398/9/18

22:36


محققان معتقدند زنانی که در دوران بارداری به اندازه لازم شیر نمی نوشند، نوزادان و آسیب پذیرتر و ضعیفتری به دنیا می‌آورند. برای همین هم هست که بیشتر پزشکان توصیه می کنند زنان باردار مصرف روزانه شیر را فراموش نکنند. اما شیر که به اعتقاد بیشتر کارشناسان تغذیه کامل ترین نوشیدنی برای زنان باردار است چه فوایدی برای جنین دارد؟

چرا شیر برای جنین مفید است؟
جنین برای رشد به یکسری مواد مغذی نیاز دارد. شیر می‌تواند چند ماده خیلی مهم و اساسی را که نقش مهمی در رشد و سلامت جنین دارند، تامین کند. مثل:
پروتئین
پروتئین شیر به عنوان یک پروتئین کامل در نظر گرفته می‌شود زیرا حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن است. بسیار قابل جذب و قابل هضم است و از این طریق تمام پروتئین موجود در شیر توسط بدن استفاده می‌شود. در دوران بارداری ، مصرف سالم پروتئین به رشد جنین کمک می‌کند و به سلولها کمک می‌کند تا به سرعت تکثیر شوند تا عملکرد طبیعی داشته باشند. همچنین پروتئین موجود در شیر به تقویت رحم، بهبود خونرسانی و تغذیه جنین کمک می‌کند. اگر پروتئین به اندازه کافی به جنین نرسد ممکن است باعث کم وزنی او شود. زنان باردار روزانه به ۴۰ تا ۷۰ گرم پروتئین نیاز دارند. مصرف سه لیوان شیر در روز می‌تواند در رفع یک سوم از نیازهای پروتئین کمک می‌کند.
کلسیم
بدن زنان باردار به مقدار قابل توجهی کلسیم برای تأمین نیازهای معدنی جنین نیاز دارد. نوشیدن شیر در دوران بارداری همچنین می‌تواند اثرات تقویت کننده رشد در جنین داشته باشد و می‌تواند به رشد قد جنین کمک کند. زنان باردار بالای ۲۰ سال روزانه حدود ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند .یک لیوان شیر بدون چربی ۳۰۹ میلی گرم کلسیم دارد.
کوبالامین
شیر سرشار از ویتامین ب۱۲ یا همان کوبالامین است. این ویتامین نقش مهمی در سلامتی و کارکرد صحیح مغز و سیستم عصبی جنین دارد. از آن جایی که رشد صحیح مغز و سیستم عصبی در جنین بسیار با اهمیت است به همین دلیل مصرف شیر در دوران باردای بسیار مهم است. منابع غذایی حیوانی مثل شیر و تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین ب۱۲ هستند. مصرف مرتب و روزانه شیر در دوران بارداری باعث جلوگیری از کمبود این ویتامین در بدن مادر باردار شده و بر رشد و تکامل سیستم عصبی جنین تاثیر مثبتی می‌گذارد.ویتامین ب۱۲ در دوران بارداری در پیشگیری از اختلالات و ناهنجاری های عصبی جنین و نیز تقویت هوش و حواس پنج گانه جنین مثل بینایی، چشایی، بویایی، شنوایی و لامسه نقش مهمی دارد.
ید
ثابت شده است که میزان ید موجود در شیر باعث تقویت رشد مغز جنین و ضریب هوشی کودکان می‌شود.
ویتامین دی
ویتامین D به وزن گیری جنین کمک می‌کند و همچنین باعث شده که ریسک به دنیا آوردن نوزاد کوچک کاهش پیدا کند. دریافت مقدار کافی ویتامین D در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به آلرژی کودک در آینده را کاهش دهد.کمبود این ویتامین باعث سقط جنین می‌شود. همچنین می‌تواند با عوارض دیگر بارداری از جمله فشار بارداری و مسمومیت بارداری، احتمال زایمان زودرس، دیابت بارداری و تولد نوزاد با وزن کم همراه باشد. همچنین کمبود ویتامین دی می‌تواند زایمان زنان را با درد بیشتری همراه کند.

مصرف شیر در بارداری به وزن گیری جنین کمک می‌کند
بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف شیر بیش از ۳ لیوان در روز به وزن گیری جنین در ۳ ماهه سوم بارداری کمک می‌کند. محققان معتقدند مصرف شیر گاو توسط مادر باردار اثرات مثبتی بر رشد جنین و تکامل عصبی آنها دارد. در پژوهشی که در در مجله ی American Journal of Clinical Nutritionبه چاپ رسیده ،۳۴۰۵ زن باردار در یک بررسی شرکت کردند.نتایج بررسی‌ها ثابت کرد وزن هنگام تولد این نوزادان حدود ۱۳۵گرم بیشتر از نوزادانی بود که مادران آنها در طول بارداری شیر مصرف نکرده‌اند یا مقدار مصرف شیر آنها محدود به یک لیوان بوده است.همچنین اندازه دور سر این نوزادان، ۲/۳ سانتی متر بیشتر از دیگر نوزادان بوده است.

بهترین شیر برای نوشیدن در دوران بارداری کدام است؟
انتخاب بیشتر پزشکان شیر کم چرب و بدون چربی است. کارشناسان معتقدند شیر بدون چربی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای حفظ سلامتی زنان باردار است. یک لیوان شیر کم چربی ۳۰۹ میلی گرم کلسیم دارد و می‌تواند به راحتی نیاز روزانه بدن زنان باردار را تامین کند.

نخوردن شیر در دوران بارداری چه عوارضی به همراه دارد؟
- نوزادانی که مادرانشان کمتر از یک لیوان شیر در روز می‌نوشند، ‌به طور متوسط ۱۱۰ گرم کمتر از نوزادان مادرانی که شیر زیادی می‌نوشند وزن دارند. محققان معتقدند هر لیوان شیر بیشتر در روز باعث افزایش ۴۱ گرم وزن نوزاد می‌شود.
- تاخیر در رشد جنین. کمبود ویتامین ب ۹ و ب ۱۲ در اوایل دوران بارداری خطر تاخیر رشد و ناهنجاری شدید عصبی را در پی دارد.
- کمبود ویتامین دی در بارداری باعث تولد نوزادان با وزن پایین می‌شود. همچنین زنان بارداری که دچار کمبود ویتامین دی هستند، بیشتر در معرض پره اکلامپسی یا فشار خون بالا در بارداری قرار دارند و به احتمال زیاد برای زایمانمجبور به سزارین می‌شوند. کمبود ویتامین دی با مرض قند بارداری (دیابت بارداری) و التهاب باکتریایی واژن در زنان باردار مرتبط است.
- اگر زنان باردار منابع غذایی حاوی کلسیم مصرف نکنند، بدن جنین برای تامین کلسیم مورد نیاز از کلسیم بدن مادر استفاده می‌کند و این موضوع می‌تواند باعث پوکی استخوان مادر بعد از زایمان شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو