همه چیز درباره زایمان با گاز انتونوکس

همه چیز درباره زایمان با گاز انتونوکس


منبع: آرگا

141

1398/9/19

01:56


یکی از رایج ترین روش های جهت زایمان بدون درد استفاده از گاز انتونوکس می باشد اما بهتر است قبل از زایمان با گاز انتونوکس درباره این روش زایمان اطلاعات کافی داشته باشید.

امروزه روش های مختلفی برای زایمان وجود دارد که یکی از در دسترس ترین روش ها استفاده از گاز انتونوکس می باشد که این گاز حداکثر از پنجاه درصد اکسیژن و پنجاه درصد اکسید نیتروژن تشکیل شده است و در بیشتر زایشگاه ها این گاز را توسط یک منبع تغذیه مرکزی به اتاق های زایمان پمپ می کنند تا در صورت نیاز از آن استفاده شود، در ادامه مطلب شما را با هر آنچه که درباره زایمان با گاز انتونوکس باید بدانید آشنا خواهیم کرد.

زایمان طبیعی با انتونوکس

در مطالب گذشته شما را با نحوه تحمل درد زایمان طبیعی و علایم شروع زایمان آشنا کردیم در این مقاله شما به روش زایمان با گاز انتونکس می پردازیم.

آشنایی با روش زایمان با گاز انتونوکس

انتونوکس گازی بی بو و بی رنگ می باشد که با این روش فرد زایمانی بدون درد را تجربه می کند که خواص ضد درد این گاز مربوط به نیتروس اکساید آن می باشد که پس از زمان پانزده ثانیه از استنشاق، گاز نیتروس اکساید وارد مغز و نخاع می شود و پس از زمان ۳۰ ثانیه پس از استنشاق با ضعیف کردن مراکز مغزی و زیاد شدن آندروفین ها فرد احساس بی درد، آرامش، سرخوشی و عدم توجه به محیط اطراف را تجربه می کند که تاثیر آن تا ۴۵ ثانیه پس از استنشاق به حداکثر می رسد و پس از قطع گاز بلافاصله اثرات آن از بین می رود، این گاز در واقع توسط لوله ای به ماسک جلوی دهان و بینی متصل شده و بیشتر در پایان مرحله اول زایمان یعنی زمانی که انقباضات سریع و شدید شده اند استفاده می شود و در مرحله دوم زایمان مادر در ابتدای هر انقباض کمی از این گاز را دریافت می کند و بر بیرون آوردن نوزاد تمرکز می کند.

 زایمان با گاز انتونوکس توسط ماسکی با یک دریچه دوراهی که بتوان با کمک آن عمل دم و بازدم را انجام داد استفاده می شود که با شروع درد و انقباض ماسک جلوی دهان بیمار گذاشته خواهد شد و بیمار باید از طریق آن یک تنفس عمیق انجام دهد که پس از چند ثانیه گاز به بیشترین میزان خود در خون می رسد و در نتیجه عضلات شل شده و در پایان انقباض مادر به حالت طبیعی خود برخواهد گشت.

آشنایی با روش زایمان با گاز انتونوکس

مزایای استفاده از گاز انتونوکس در زایمان

  1. در طی زایمان درد ناشی از انقباضات رحمی به میزان پنجاه درصد کاهش پیدا می کند.
  2. پس از چند ثانیه اثرات آن شروع می شود.
  3. استفاده از آن آسان و تحت کنترل بیمار است.
  4. عوارض جانبی بر روی سلامت نوزاد ندارد.
  5. در طی زایمان عوارض جدی بر روی مادر ندارد.
  6. با دارو های دیگر تداخل ندارد و همچنین واکنش آلرژیک ندارد.
  7. به راحتی در در بازار قابل دسترسی می باشد.
  8. در زمان زایمان در آب نیز می توان از گاز انتونوکس استفاده کرد.
  9. به محض متوقف شدن استنشاق گاز اثرات آن از بین می رود.

مزایای استفاده از گاز انتونوکس

عوارض انتونوکس

  • به عنوان یک مسکن متوسط محسوب می شود.
  • سبب ایجاد خشکی دهان می شود.
  • ممکن است باعث احساس حالت تهوع در فرد شود.
  • باعث ایجاد سرگیجه و خواب آلودگی می شود.

عوارص زایمان با گاز انتونوکس

نکاتی در رابطه با گاز انتونوکس

  1. پیش از شروع درد یا بلافاصله در زمان شروع درد باید از گاز انتونوکس استفاده کنید و تا چند ثانیه پس از تمام شدن انقباضات رحمی استفاده کرد.
  2. برای پیشگیری از کم شدن میزان هوشیاری باید ماسک در دست خود مادر قرار گرفته شود و او با توجه به میزان درد آن را استشمام کند و فاصله زمانی که درد ندارد از هوای اطراف تنفس کند.
  3. تنفس با این گاز باید آهسته و عمیق باشد.

نکاتی در رابطه با گاز انتونوکس

بسیاری از مادران از درد زایمان هراس دارند استفاده از گاز انتونوکس در زایمان علاوه بر کاهش درد باعث آرامش مادران نیز می باشد و همچنین برای مادر و جنین خطری را نیز به وجود نخواهد آورد، جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو