نظر شکوری‌راد درباره مشارکت مردم در انتخابات

منبع: برترین ها

44

1398/9/19

12:05


دبیرکل حزب اتحاد ملت با تاکید بر اینکه تحریم انتخابات موجه نیست و ما هیچ‌گاه و هیچ وقت بحث تحریم انتخابات را مطرح نکردیم، گفت: حاکمیت باید خودش را با مردم هماهنگ کند نه اینکه آنان را به هر سمتی که می‌خواهد بکشد.

خبرگزاری ایلنا: دبیرکل حزب اتحاد ملت با تاکید بر اینکه تحریم انتخابات موجه نیست و ما هیچ‌گاه و هیچ وقت بحث تحریم انتخابات را مطرح نکردیم، گفت: حاکمیت باید خودش را با مردم هماهنگ کند نه اینکه آنان را به هر سمتی که می‌خواهد بکشد.

علی شکوری‌راد درباره این‌که نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کنند نهادها و اهرم‌هایی از بیرون باعث شده‌اند که دیگر مجلس در رأس امور نباشد و نمود عینی این گفته‌ها در تصمیم‌گیری وکلای ملت به چشم می‌خورد؛ چه باید کرد که طبق قانون اساسی مجلس در رأس امور باشد، گفت: ساز و کار حکومت‌داری در کشور ما از چارچوب قانون اساسی خارج شده است، توزیع قدرت بین نهادها متناسب با جایگاه قانونی که دارند نیست و باید گفت قدرت از مجلس گرفته شده است.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با بیان این‌که مجلس باید به جایگاه خودش بازگردد، اظهار کرد: انسان‌ها با یکدیگر متفاوت هستند ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم همه جسور و شجاع باشند و بتوانند مقابل افراطیون ایستادگی کنند.

وی افزود: بعضی از این آدم‌ها بسیار خوب، توانمند و کارآمد هستند اما ممکن است آن وجهه سیاسی لازم را برای مقاومت در برابر فشارها نداشته باشند و می‌آیند این موضوع را هم صادقانه بیان می‌کنند؛ معتقدم نماینده واقعی کسی است که حق خود را استیفا کند.

شکوری‌راد درباره این‌که سال ۹۴ یک شور و نشاط اجتماعی برای برگزاری انتخابات وجود داشت اما به دلیل عملکرد مجلس دهم که برخی آن را به عملکرد اصلاح‌طلبان نسبت می‌دهند این نشاط کم شده است، گفت: بشخصه عملکرد فراکسیون امید را متوسط ارزیابی می‌کنم.

وی ادامه داد: بخشی از این متوسط بودن به این بازمی‌گردد که فراکسیون امید اکثریت مجلس را به دست نیاورد و در شرایط خاصی قرار گرفت.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در خصوص این‌که افکار عمومی مطرح می‌کند شاید استقبال از انتخابات مجلس شورای اسلامی مانند سال ۹۴ نباشد، بیان کرد: مردم طبیعتا نگاه می‌کنند به خروجی کار و آن چه قابل رؤیت است چیست، آنان خروجی کار را ضعیف مشاهده می‌کنند.

وی تاکید کرد: مردم باید نتیجه رأی‌ دادن را سر سفره‌شان ببیند اما آن را مشاهده نکردند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: به نظر می‌رسد اراده‌ای که از سوی مردم شکل می‌گیرد برای شرکت در انتخابات توسط نهادهای قدرت به یغما می‌رود و باز نمی‌گردد ما باید به مردم ثابت کنیم که اگر رأی می‌دهند قطعا در سرنوشت‌شان موثر است نه این که رأی‌شان دیده نشود و تاثیری نداشته باشد.

وی با اشاره به تجمع اقتدار و امنیت که پس از حوادث اخیر برگزار شد، گفت: در میدان انقلاب رسماً پلاکارد نفی انتخابات بالا برده شد و این نشان‌دهنده این است که کانون‌هایی در کشور همین اثربخشی نصف و نیمه‌ای که وجود دارد را برنمی‌تابند، آنان انتخابات را از محتوا خالی کرده‌اند و همین را هم برنمی‌تابند.

شکوری‌راد خاطرنشان کرد: مشخص است مردم هنگامی که مشاهده می‌کنند رأی‌شان بلااثر است طبیعتا این سوالات را از خودشان می‌پرسند که چرا به چه دلیل و به چه کسی رأی دهند و اعتقادم بر این است که حاکمیت باید به این سوالات پاسخ دهد.

وی درباره این‌که چه باید کرد که سرمایه‌های اجتماعی بازگردد، گفت: تحریم انتخابات موجه نیست، ما هیچ‌گاه و هیچ وقت بحث تحریم انتخابات را مطرح نکردیم.

شکوری‌راد با اشاره به قانون اساسی و اصول مربوط به حق مردم در انتخابات بیان کرد: قانون اساسی ظرفیت‌هایی مانند برگزاری چهار نوع انتخابات و یک همه پرسی دارد و اجازه می‌دهد مردم بیایند و با دادن رأی در تعیین سرنوشت‌شان مشارکت داشته باشد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی یادآور شد: اصل ۶ قانون اساسی گفته است که اداره جمهوری اسلامی با رأی مردم است، بنابراین همه چیز فرع بر رأی مردم است.

وی ادامه داد: سخنان حضرت امام که اخیرا با اعضای مجلس خبرگان پخش شد نشان دهنده دید امام به جایگاه مردم و حق رأی آنان است، حاکمیت باید خودش را با مردم هماهنگ کند نه اینکه آنان را به هر سمتی که می‌خواهد بکشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو