عوارض خروج از کشور گران شد؛ وام ازدواج ثابت ماند؛ معافیت مالیاتی حقوق ۳ میلیونی

منبع: روزیاتو

65

1398/9/19

12:43


بودجه ۹۹ صبح یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸ توسط حسن روحانی به علی لاریجانی تقدیم شد. لاریجانی آخرین سال ریاست خود بر مجلس دهم را تجربه می‌کند و با نامزدی محمد باقر قالیباف در انتخابات یازدهم، احتمالا کرسی ریاست مجلس، به او خواهید رسید.

با انصراف عارف، راه برای ریاست قالیباف آسان شد و طبق بیانه اش، آماده تا دولت خسته حسن روحانی را در ۱۸ ماه مانده به پایان ریاست جمهوری او، فعال کند. بودجه ۹۹، بودجه آخرین سال قرن سیزدهم هجری شمسی است.

قرنی پر فراز و نشیب از کودتای ۲۸ مرداد تا انقلاب ۵۷ و ۸ سال جنگ تحمیلی، عجیب ترین اوضاع را برای مردم ایران در قرن بیستم رقم زد. بودجه سال ۹۹، بودجه ای است که شاهد گران شدن عوارض خروج از کشور به میزان ۴۶ هزار تومان هستیم. وام ازدواج همان ۳۰ میلیون تومان ثابت ماند. افرادی که ماهانه ۳۰ میلیون ریال حقوق میگیرند، از پرداخت مالیات معاف شدند.

اگر کارمند دولت هستید، شرط پرداخت حقوق به شما آن است که تا اردیبهشت ۹۹ در سامانه کارمند ایران ثبت نام کنید. از تیر ماه ۱۳۹۹، به هیچ کارمندی (رسمی-پیمانی و قراردادی) که در سامانه کارمند ایران،‌ثبت نام نکرده باشد، حقوقی پرداخت نمی شود.

۱۵ درصد به حقوق حدود ۲ میلیون کارمند دولت اضافه می شود و دولت بخشی از بدهی خود به مراکز دولتی و خصوصی را از طریق فروش نفت خام به قیمت بورس انرژی، پرداخت می کند. اتفاقات عجیب در بودجه ۹۹ مشاهده می شود که تا حدی مغایر با آرمان بودجه مقاومتی است. مثلا: بودجه “آستان مقدس حضرت امام راحل، نزدیک به ۵ برابر بودجه حمایت از کودکان مناطق محروم است. یا بودجه شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه خواهران،  بالاتر از برنامه پایش آلاینده‌ها و تقریباً ۲ برابر بنیاد بیماری‌های خاص.

با این حال، بودجه ۹۹ که در صدها صفحه منتشر شده یک نقطه مهم دارد و آن جدی گرفتن ساز و کار بازار سرمایه در تامین نقدینگی دولت و به منظور پرداخت بدهی ها است.

این خبر خوبی برای اهالی بورس در سال ۹۹ است. هنوز بودجه به کمیسیون ها نرفته است که شاخص کل ظرف ۴ روز اخیر، بیش از ۱۰ هزار واحد مثبت شد و از حالا باید به انتظار یک سال جذاب با سودهای شیرین در بازار بورس ایران رفت که سودای فتح کانال ۴۰۰ هزار واحدی دارد. در بودجه ۹۹، برای عایدی حالص از خرید و فروش سهام، هیچ مالیاتی منظور نشده است و این خبر خوشی به ۱۳ میلیون دارنده کد بورس در ۳۱ استان کشور است.

بودجه ۹۹

اینفوگرافی بودجه سال ۹۹

مژگان خانلو، سخنگوی سازمان برنامه و بودجه درباره بودجه ۹۹ گفته بود که کل بودجه ۴٨۴ هزار میلیارد تومان است که سهم درآمدهای عمومی ۵۴% است که ۶٣% از این درآمدها از طریق مالیات تامین می شود. در واقع شاهد پر رنگ بودن نقش مالیات در بودجه ۹۹ هستیم و این سیگنال بدی برای عاشقان فرار مالیاتی است. در بودجه ۹۹، کل پزشکان باید کارتخوان داشته باشند. واگذاری دارایی های عمومی ٢٠% انجام می شود و فروش نفت و گاز ٩% در نظر گرفته شده است که ٧۵% این درآمد صرف مصارف هزینه ای است.

هم چنان دولت، ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی مثل دارو اختصاص می دهد و برای کالاهای غیر اساسی، ارز نیمایی به قیمت ۸۵۰۰ تومان در نظر گرفته است. طبق اعلام مجلس شورای اسلامی، مجلس از ۵ اسفند ۹۸، کار بررسی کلیات و جزییات بودجه را آغاز خواهد کرد که به نظر نمی رسد در فرصت کوتاه باقیمانده در سال ۱۳۹۸، بتواند بودجه را بررسی،‌ تصویب و به تایید شورای نگهبان برساند و احتمالا باید منتظر اداره ۲ ماه اول سال ۹۹ با تنخواه باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چه گفته بود؟

دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه که پسرش، نامزد انتخابات مجلس شده است درباره بودجه ۹۹ گفته بود که با افزایش قیمت بنزین خواستیم جلوی صادرات بنزین را گرفته و مصرف را کمتر کنیم. در سال ۹۷ امکان افزایش قیمت بنزین به دلیل شرایط اقتصادی وجود نداشت و  افزایش قیمت بنزین در بودجه سال ۱۳۹۶ بود اما مجلس نپذیرفت. اگر قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کرد، سال اینده باید بنزین وارد می‌کردیم.

محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه بودجه کشور در پاسخ به خبرنگاری در مورد اینکه آیا دولت نمی‌توانست این دوسه ماه را صبر کند و افزایش قیمت بنزین را در لایحه بودجه ۱۳۹۹ قرار دهد، تا افکار عمومی هم در این چندماه آماده افزایش قیمت بنزین شود، گفته بود افزایش قیمت بنزین در بودجه ۱۳۹۸ بود چراکه در سال ۱۳۹۶ این در لایحه رفت اما مجلس شورای اسلامی قبول نکرد.

در سال ۱۳۹۹ هم وجود داشت اما در سال ۱۳۹۷ امکان افزایش قیمت بنزین وجود نداشت به این دلیل که شرایط اقتصادی کشور خوب نبود و با ارز متلاطم و وضیعت تورم روبرو بودیم.

بودجه ۹۹ حتما با کسری بودجه مواجه خواهد شد. دولت تدبیر و امید با شوک آبان ۹۸ نشان داد، خیلی اهل تدبیر و امید نیست. لذا هر اتفاقی عجیبی از جنس اتفاق عجیب در نیمه اول سال ۱۳۹۷ که دلار را ۴۰۰ درصد رشد داد، بعید نیست. بهترین سرمایه گذاری برای شما حداقل برای حفظ دارایی، بورس خواهد بود.

حتما بخوانید: منتظر دلار ۱۵۰۰۰ تومانی باشیم؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو