اسباب بازی کودکان، چه کاربردی دارد؟

منبع: نی نی بان

210

1398/9/19

13:26


نی نی بان، گروه ترجمه: در این مطلب از راهنمای بازیهای آموزشی برای کودکان ابتدا تعریف مشخصی از این نوع بازیها ارائه میشود. بارها این سوال را از خودتان کرده‌اید که کدام اسباب بازی آموزشی برای فرزندتان مناسب است. بدون شک شما بهترین وسیله را برای فرزندتان می‌خواهید. هدف شما استفاده از راه‌های سرگرم کننده و بامزه برای توسعه استعدادهای کودک و کسب مهارت‌های جدیداست. بدون شک با راهنمایی و مشاوره می‌توان تصمیم آگاهانه‌ای در مورد آنچه برای فرزندتان مناسب است، گرفت. اما قبل از شروع بهتر است به یک تعریف مشترک از اسباب‌ بازی آموزشی برسید.

اسباب بازی آموزشی چیست؟
این وسایل اسباب سرگرمی و لذت کودک به حساب می‌آیند در حالی که به تدریج و با احتیاط مهارت‌ها و توانایی‌های جدید و مورد نیاز کودک را به او آموزش می‌دهند. این وسایل گاهی اوقات هم برای تقویت و بهبود مهارت‌های کسب شده استفاده می‌شود. شاید تعجب کنید که میز موسیقی برای کودکان 2 تا 5 ساله هم هیجان انگیز است. اگر کودک خواهر یا برادر بزرگتری داشته باشدکه این اسباب بازی را دارد، بدون شک او هم در معرض بازی با آن قرار می‌گیرد. به خاطر داشته باشید جهان بازی بچه‌ها  به آنها کمک می‌کند خود و اطرافشان را بهتر بشناسند و بازی‌های آموزشی هم ابزاری برای انجام این کار هستند.
امروزه این اسباب بازی‌ها به طور هوشمندانه‌ای طراحی شده‌اند که احساس، اندازه، شکل، رنگ، تعاملات و روشی که فرزندتان از آن استفاده می‌کند می‌تواند واکنش‌های فیزیکی و فکری را درکودک تقویت کند. این اسباب‌بازی‌ها واکنش خاصی را در کودک ایجاد می‌کند، دقیقا چیزی که شما می‌خواهید.

اسباب بازی‌های آموزشی


این اسباب‌بازی‌ها چه کار می‌کنند؟
واکنش‌هایی که ایجاد می‌شود مهارت‌های خاصی هستند که فرزندتان باید یاد بگیرد و در طول سال‌های زندگی‌اش قابلیت کامل آن را به دست آورد. بدیهی است که هرچه کودک بیشتر با اسباب بازی‌هایش بازی کند  مسیرهای عصبی مغز او قوی‌تر شده و توسعه یافته‌تر خواهد بود. وقتی کودک با قطار تونلی هیجان زده می‌شود و وارد آن شده و در آن می‌خزد می‌تواند این توانایی را در کودک تقویت کند.
انتخاب درست اسباب بازی‌های آموزشی می‌تواند علاوه بر سرگرم کننده بودن، در توسعه موارد زیر نیز کمک کننده باشد:
•    توانایی‌های فیزیکی
•    مهارت‌های ذهنی و شناختی
•    مهارت‌های اجتماعی و زبان

هنگام خرید این سوال‌ها را جواب دهید
•    زمانی که می‌خواهید برای فرزندتان اسباب بازی آموزشی بخرید بهتر است به این سوال‌ها پاسخ دهید:
•    فرزندتان چه حوزه‌هایی از یادگیری را تجربه خواهد کرد؟
•    فرزندتان چه مهارت‌هایی را برای بازی با این وسیله نیاز دارد؟
•    آیا راه‌های مختلفی برای بازی فرزندتان با این وسیله وجود دارد؟
•    آیا اسباب بازی همراه با فرزندتان رشد می‌کند؟
•    آیا اسباب بازی پایانی هم دارد؟
•    آیا می‌توان اسباب بازی را به طور مستقل بازی کرد؟
•    آیا اسباب بازی را می‌توان با دیگر وسایل بازی کرد؟
•    آیا اسباب بازی قوه خلاقیت را درکودک تقویت می‌کند؟

مسئولیت با شماست
شما به عنوان پدر و مادر مسئول رشد و تکامل فرزندتان هستید و این شامل انتخاب بهترین و درست‌‌ترین اسباب بازی‌ها در راستای رسیدن به این هدف هم می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از خرید هر نوع اسباب بازی آموزنده کمی تحقیق کنید تا مطمئن شوید آنچه برای فرزندتان انتخاب می‌کنید علاوه بر این که ایمن است، می‌تواند توانایی‌های فکری و فیزیکی و زبانی و اجتماعی او را هم تقویت کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو