درمان نازایی با ای یو ای

منبع: نی نی بان

128

1398/9/19

14:06


نی نی بان، گروه ترجمه: در این مطلب از راهنمای مشکلات ناباروری درباره یکی از روش‌های رایج در درمان ناباروری توضیح داده شده است. تلقیح داخل رحمی اسپرم یا IUI قرار دادن اسپرم در رحم زن هنگام تخمک گذاری است. این روش برای زوجهای  با ناباروری علت ناشناخته، ناباروری با علل مردانه و مشکل مخاط دهانه رحم زن قابل اجراست. این درمان یکی از درمانهای اولیه در زمینه ناباروری است.

کاربردهای آی یو آی
آی یو آی می‌تواند به مردانی که تعداد اسپرم کم یا تحرک اسپرم ضعیفی دارند کمک کند. آی یو آی همچنین به افرادی که در حال مصرف دارو برای تخمک گذاری هستید کمک می‌کند تا شانس بارداری‌شان را افزایش دهند.

آی یو آی، درمان ناباروری


مشکلاتی که با آی یو آی قابل درمان است عبارتند از:
•    ناباروری با علت نامشخص
•    زخم دهانه رحم یا اختلالات مخاط دهانه رحم
•    درد شدید هنگام رابطه جنسی
•    مشکل در انزال و ایجاد نعوظ
•    بیماریهای منتقل جنسی مانند هپاتیت و HIV
•    آی یو آی همچنین در مواردی که مردی پیش از شیمی درمانی اسپرمش را منجمد کرده است، روش مناسبی است.

درمان آی یو آی چیست؟
آی یو آی نیاز به تخمک گذاری، حداقل یک لوله فالوپ باز و یک نمونه مایع منی با اسپرم سالم دارد. هر درمان آی یو آی در یک چرخه انجام می‌شود، زمانی که اولین روز قاعدگی اتفاق می‌افتد و دو هفته بعد که تست بارداری انجام می‌شود.

جدول زمانی درمان آی یو آی
تولید سلول تخم: تخمدان‌ها به چند روش برای لقاح تخمک تولید می‌کنند. پزشک ممکن است از چرخه طبیعی یا تحریک تخمک گذاری یا داروهایی به منظور القا تخمک گذاری استفاده کند.
ردیابی تخمک: کیت تشخیص تخمک گذاری میتواند  زمان‌بندی تلقیح را با دقت مشخص کند. زمانی که تخمک از فولیکول خارج میشود کیت افزایش جسم زرد را نشان داده و این به آن معناست که تلقیح روز بعد می‌تواند اتفاق بیفتد.
شستن اسپرم: هنگامی که تخمک گذاری انجام شد، زمان تولید اسپرم  و بعد شستن آن است.
تلقیح: پزشک از یک لوله بسیار باریک به نام کاتتر برای قرار دادن اسپرم در رحم از طریق گردن رحم استفاده میکند. این روش معمولا بدون درد است اما ممکن است برخی خانمها درد خفیفی را احساس کنند.
تست بارداری: دو هفته بعد از تلقیح تست بارداری انجام میشود.

آی یو آی چه مدت طول میکشد
فرایند تلقیح چند دقیقه بیشتر طول نمیکشد اما ممکن است حدود یک هفته قبل از داروهای باروری مصرف کنید. بسته به علت مشکل باروری، ممکن است سه یا چهار بار تا زمان بارداری این کار انجام شود و در نهایت درمان آی وی اف انجام شود. برخی پزشکان در حال حاضر به زنانی که در اواخر دهه سوم زندگی هستند آی وی اف را به عنوان خط اول درمان توصیه می‌کنند.

میزان موفقیت آی یو آی
میزان موفقیت این روش به مشکل باروری و سن زن و مرد بستگی دارد. مطالعات نشان داده برای زوج‌های با ناباروری با علت ناشناخته میزان بارداری برای هر چرخه طبیعی آی یو آی حدود 4 تا 5 درصد است و هنگامی که از داروهای باروری استفاده می‌شود این میزان به حدود 7 تا 16 درصد می‌رسد.

مزایای آی یو آی
•    برای بسیاری از زوجها آی یو آی اولین گام درمان است زیرا کمتر تهاجمی بوده و ارزان تر از روشهای باروری دیگر از جمله آی وی اف است.
•    در زوج‌های با مشکلات باروری مرد زمان‌بندی تلقیح از طریق آی یو آی آسان‌تر است.
•    زوج‌های با مشکلات باروری غیرقابل توضیح از طریق آی یو آی نتایج بهتری می‌گیرند.
•    این روش اجازه می‌دهد تا لقاح به طور طبیعی در داخل بدن انجام شود.

معایب آی یو آی
•    به محض تولید تخمک باید به پزشک مراجعه شود.
•    از آنجا که زمان تلقیح بسیار مهم است شریک زندگی شما باید بلافاصله بتواند اسپرم تولید کند و در مدت کوتاهی به کلینیک مراجعه کند.
•    با توجه به استفاده از داروهای باروری شانس چندقلوزایی بیشتر میشود. اگر از کلومیفن سیترات برای القا تخمک گذاری استفاده می‌کنید شانس دوقلوزایی حدود 10 درصد است و اگر از گنادوتروپین استفاده می‌کنید این میزان حدود 30 درصد است.
•    در صورت استفاده از گنادوتروپین حدود 10 تا 20 درصد احتمال بروز سندرم تحریک بیش از حد تخمدان وجود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو