رویترز گزارش داد، در حالی که ظاهرا نگرانی ها از چشم انداز اقتصاد جهانی بیش از توافق اوپک و متحدانش بر کاهش بیشتر تولید در اوایل سال ۲۰۲۰ بر بازار نفت تاثیر گذاشته است، قیمت نفت روز سه شنبه شاهد کاهش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۱۱ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش به ۶۴ دلار و ۱۴ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم امروز با ۷ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش به ۵۸ دلار و ۹۵ سنت رسید. قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا روز دوشنبه به ترتیب ۰.۲ و ۰.۳ درصد کاهش یافته بود.

بانک ای ان زد روز سه شنبه در یادداشتی نوشت: «خوشحالی ناشی از توافق اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولید مدت زیادی دوام نداشت و کاهش غیرمنتظره صادرات چین نشان داد که اختلافات تجاری تا چه حد به اقتصاد جهانی لطمه زده است.»

آمارهای منتشر شده در روز یکشنبه نشان داد که صادرات چین در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۱ درصد کاهش داشته است.

این آمارهای ضعیف در حالی منتشر شد که موضوعات جدید مطرح شده در جنگ تجاری میان آمریکا و چین مانع از رشد سریعتر اقتصاد جهانی شده است. واشنگتن قرار است طبق اعلام قبلی روز ۱۵ دسامبر بر حدود ۱۵۶ میلیارد دلار کالای چین تعرفه وضع کند.

سانی پردو، وزیر کشاورزی امریکا دیروز گفت، ترامپ نمی خواهد دور بعدی تعرفه ها را به اجرا بگذارد، اما او می خواهد چین «حرکتی» انجام دهد تا جلوی اجرایی شدن تعرفه ها گرفته شود.

تحلیلگران بانک ای ان زد اضافه کردند: «با توجه به اینکه قرار است دور جدیدی از تعرفه ها از هفته آینده اجرایی شود، بازار به دقت مذاکرات تجاری را دنبال می کنند.»

به گفته تحلیلگران، هرچند قیمت نفت در روزهای گذشته اندکی تضعیف شده، اما توافق اوپک و متحدانش برای کاهش بیشتر تولید همچنان در میان مدت به عنوان یک عامل تقویت کننده قیمت نفت عمل خواهد کرد.