روش پیشگیری از بارداری، اشتباه‌‌های رایج

منبع: نی نی بان

151

1398/9/19

14:41


نی نی بان، گروه ترجمه:این مطلب از راهنمای پیشگیری از بارداری درباره اشتباه‌هایی که هنگام استفاده از روش‌های پیشگیری روی می‌دهد، توضیح داده شده است. خیلی از خانم‌ها درباره جلوگیری از بارداری با باورهایی رو به رو هستند که درست و غلط بودن آن را نمی‌دانند. در اینجا برخی از اشتباه‌هایی که نباید هنگام استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری انجام دهید را مرور میکنیم.

دارو را باید هر روز ساعت مشخص بخورید، وگرنه اثر ندارد
با اینکه ممکن است برای خوردن دارو زنگ هشدار گذاشته باشید باید بدانید تا زمانی که یک بار در روز دارو مصرف می‌کنید، اثر آن را دریافت می‌کنید. در حقیقت حتی اگر یک قرص را فراموش کرده باشید توصیه این است که روز بعد دو قرص بخورید.
استثنا: اگر از مینی قرص پروژسترون استفاده میکنید (قرص عاری از استروژن که معمولا توصیه نمی‌شود) باید این دارو را روزانه در یک ساعت مشخص مصرف کنید، در غیر این صورت اثرش کاهش می‌یابد.  احتیاط دیگر در مورد شروع بسته جدید است. از آنجا که فقط یک هفته داروی غیرفعال دارید، مهم است که قرص را در زمان و روز مشخص شروع کنید.

پیشگیری از بارداری، اشتباه‌‌های رایج


کنترل بارداری= هورمون
نه لزوما. نوع و مقدار هورمون در هر روش متفاوت است. بنابراین این یک تصمیم کاملا شخصی است. در صورتی که بخواهید از انواع بدون هورمون استفاده کنید، گزینه‌های دیگری وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید از آی یو دی، دیاگرام یا کاندوم و روش‌های برپایه باروری که چرخه قاعدگی شما را ردیابی کرده و مانع از رابطه جنسی محافظت نشده در زمان تخمک‌گذاری می‌شود، استفاده کنید.

قرص اضافه وزن می‌آورد
این تصور درست نیست. بررسی که در سال 2014 انجام شده شواهد کافی برای اثبات اینکه قرص‌های کنترل بارداری یا چسب‌ها میتوانند باعث اضافه وزن شوند، پیدا نکرد. البته برخی از افراد اضافه وزن پیدا کرده و برخی دیگر دچار کاهش وزن می‌شوند. اما شواهد کافی برای متهم کردن قرص‌های جلوگیری از بارداری در دسترس نیست.

استفاده طولانی مدت از قرص‌های ضد بارداری باروری را مشکل میکند
هیچ تحقیقی نشان نداده است که جلوگیری از بارداری می‌تواند باروری را در آینده دچار مشکل کند. اما چرا برخی از افراد بعد از استفاده در باردار شدن دچار مشکل میشوند؟ در اینجا مسئله سن مطرح می‌شود. اگر شما 40 سال داشته باشید و قرص را ترک کنید ممکن است به سختی باردار شوید. اگر قرص بارداری را برای تنظیم قاعدگی نامنظم یا اندومتریوز مصرف می‌کنید ممکن است بعد از قطع مصرف باروری‌تان تحت تاثیر قرار گیرد.

باید بین مصرف قرص‌های ضد بارداری وقفه ایجاد کنید
تنها در صورتی که بخواهید باردار شوید باید این کار را بکنید. اگر از نظر سلامت مشکلی ندارید هیچ دلیلی وجود ندارد  قرص‌های ضد بارداری را ترک کنید، حتی اگر در حال حاضر رابطه جنسی ندارید. در حقیقت قطع و شروع مجدد آن می‌تواند شما را در معرض عوارض جانبی خطرناک قرار دهد. تنها استثنا در اینجا تزریق‌های کنترل بارداری است که هر دو سال یک بار توصیه می‌شود.

آی یو دی تنها برای افرادی مناسب است که در حال حاضر فرزند دارند
نه. هر فردی می‌تواند از این روش استفاده کند. حتی آکادمی اطفال آمریکا آی یو دی و ایمپلنت را خط اول پیشگیری از بارداری در افراد جوان‌تر می‌داند. به طور کلی این روش محدودیت سنی ندارد.

لخته شدن خون به دلیل کنترل بارداری اتفاق می‌افتد
در حقیقت خطر لخته شدن خون در وضعیت جلوگیری از بارداری کمتر از خطر ابتلا به آن در حال بارداری یا بعد از زایمان است.  هرچند در وضعیت کنترل بارداری این احتمال از 0.04 درصد به 1.8 درصد افزایش می‌یابد اما همچنان استفاده از قرص‌ها و وسایل کنترل بارداری علت اصلی لخته شدن خون نیست. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو