شیب نزولی ابتلا به آنفلوانزا در کشور

114

1398/9/19

16:13


ویروس آنفلوانزh1n1 نسبت به سال ۹۴ مهاجم‌تر و کشنده‌تر است ولی با وجود آن پیک این بیماری مهار شده ضمن این که دارو به اندازه کافی در کشور وجود دارد.

شیب نزولی  ابتلا به آنفلوانزا در کشور

به گزارش بهداشت نیوز: هر سال با شروع فصل سرما، آنفولانزا در نقاط مختلف دنیا شیوع پیدا می‌کند. آنفلوانزای فصلی با شروع ناگهانی تب، سرفه (معمولاً خشک)، سردرد، درد عضلانی و مفاصل، ضعف شدید (احساس ناخوشایند)، گلو درد و آبریزش بینی مشخص می‌شود.
 
آنفلوآنزا نوعی بیماری ویروسی است که بسیار شبیه سرماخوردگی است و علائم آنفلوآنزا جدید شباهت زیادی به سرماخوردگی دارد و توصیه می شود در هنگام مواجه شدن با علائم این بیماری فورا به پزشک مراجعه کنید.
 
افراد ممکن است هنگام سرماخوردگی متوجه دردهایی خفیف شوند، اما در صورت ابتلا به آنفلوآنزا شدت آنها بیشتر خواهد بود.
 
رعایت اصل خود مراقبتی و اصول بهداشتی اولیه مهمترین راهکار در پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا محسوب می‌شود که افراد با مدنظر قرار دادن آن می‌توانند در سرمای زمستان از ابتلا به این بیماری مصون بمانند.
 
برای به حداقل رساندن تلفات جانی این بیماری دریافت واکسن برای گروه های آسیب پذیر مانند افراد بالای ۶۵ سال و زیر پنج سال،زنان باردار و بیماران قلبی و عروقی ضروری است و گروه های آسیب پذیر که درگیر بیماری نشده اند هر چه زودتر باید برای دریافت واکسن مراجعه کنند.
 
پیشگیری از فراگیر شدن بیماری آنفلوآنزا با آموزش به خانواده ها و دانش آموزان نیاز دیگری است که باید جدی گرفته شود.
 
تلفات آنفلوانزا به ۸۱ نفر رسید
 
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هفته گذشته ۲۵ بیمار مبتلا به آنفلوانزا در کشور جان خود را از دست دادند و به این ترتیب تلفات این بیماری از اول مهر امسال به ۸۱ نفر رسید.
 
علیرضا رئیسی همچنین از شیب نزولی میزان ابتلا به آنفلوآنزا در کشور خبر داد.
وی افزود: از روز نهم تا شانزدهم آذر امسال تعداد هشت هزار و ۳۳۳ نفر از هموطنان به دلیل این بیماری به مراکز درمانی مراجعه کردند که نیمی از این افراد به دلیل شدت بیماری تنفسی نیاز به بیش از دو روز بستری شدن در بیمارستان  داشته و بقیه با مداوای سرپایی و یا بستری موقت ترخیص شده اند.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: متاسفانه طی هفته گذشته تعداد ۲۵ مورد فوتی داشتیم  که اغلب این افراد دارای بیماری زمینه ای بوده اند و خوشبختانه مرگ مادر باردار بر اثر این بیماری ثبت نشده است.
 رئیسی ادامه داد: نمودار همه گیری آنفلوآنزا در کشور  رو به کاهش است و برای فروکش کامل موج آنفلوانزا در این شرایط بهترین کار این است که مردم  توصیه های وزارت بهداشت شامل رعایت بهداشت فردی به ویژه شست و شوی مکرر دست ها با آب و صابون را رعایت کنند و در صورت ابتلا به علایم آنفلوآنزا، استراحت کافی، نوشیدن مایعات فراوان و پرهیز از حضور در جمع را رعایت کنند  و از دست دادن و روبوسی خودداری کنند.
 
معاون وزیر بهداشت ضمن تاکید بر روال اطلاع رسانی وزارت بهداشت در مورد وضعیت آنفلوآنزا در شنبه هر هفته گفت: پیش بینی می شود با توجه به کاهش شیوع بیماری، هفته جاری و هفته آینده موارد ابتلا با کاهش چشمگیر همراه باشد.
 
وضعیت بیماری آنفلوآنزا در گلستان بحرانی نیست
 
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: با وجود مرگ چند شهروند و پذیرش صدها نفر در بیمارستان‌های این استان بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا، شرایط منطقه بحرانی نیست.
 
سیدرضا قادری اظهار داشت : تا امروز فوت ۷ نفر در گلستان بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا تایید می شود و آمارهای دیگر رسمیت ندارد ضمن اینکه تاکنون چند هزار نفر در استان سرپایی درمان شده و بیش از ۹۵۰ بیمار مبتلا نیز در بیمارستان‌ها بستری و تحت درمان قرار دارند.
 
مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز گفت: میزان شیوع و ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در همه رده‌های سنی به ویژه اطفال این استان رو به کاهش است.
 
دکتر علی باقری اظهار داشت: به دلیل گسترده شیوع در همه مناطق استان، روند کاهشی این بیماری محسوس نیست اما کمتر شدن آن بین اطفال قطعی بوده و انتظار داریم با تداوم درمان و اقدامات پیشگیرانه، این روند در همه رده های سنی احساس شود.
 
فوت سه شهروند اردبیلی به علت بیماری آنفلوآنزا
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام‌کرد: فوت سه شهروند اردبیلی به علت ابتلا به بیماری آنفلوآنزا پس از بررسی نتایج آزمایش‌های تخصصی تایید شد.
 
دکتر محمدرضا رضایی‌بنا گفت: در روزهای اخیر سه نفر بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در مناطق مختلف استان جان خود را از دست داده‌اند و
 
هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ نفر نیز در بیمارستان‌ها بستری هستند.
 
وی با اشاره به انجام آزمایشات تکمیلی و ویروس‌شناسی و نیز بررسی شیوع گونه خاص ویروس آنفلوانزا از افراد بستری مبتلا به این بیماری افزود: به علت اثر عمیق بیماری برای مادران باردار و حساسیت درمانی و بهداشتی، رسیدگی در این زمینه با حساسیت دنبال می‌شود.
 
آنفلوآنزا در هرمزگان دو قربانی گرفت
 
2 مادر باردار در هرمزگان به دلیل ابتلا به بیماری آنفلوآنزا که این روزها شاهد شیوع آن در اقصی نقاط کشور هستیم، جان خود را از دست دادند.
 
۴۰۱ بیمار به دلیل بیماری شدید تنفسی در هرمزگان بستری شدند
 
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از آغاز فصل سرما تاکنون ۴۰۱ بیمار در استان به دلیل ابتلا به بیماری شدید تنفسی در بیمارستان‌ بستری و تحت درمان قرار گرفتند.
 
شمار قربانیان آنفلوآنزا در خراسان شمالی به ۸ نفر رسید
 
ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در خراسان شمالی تاکنون منجر به جان باختن ۸ نفر شده است که البته بر اساس اعلام مسوولان، تمام این افراد، بیماری زمینه‌ای داشته اند.  
 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی خراسان شمالی گفت: تمام این هشت بیمار فوت شده بر اثر آنفلوآنزا، در گروه های پرخطر از جمله افراد بالای ۶۰ سال، کودکان زیر ۶ سال و افراد با زمینه بیماری جای دارند.
 
دکتر سیداحمد هاشمی اظهار داشت: این افراد، در هفته های پیشین فوت شده اند و در یک هفته اخیر هیچ مورد فوتی دیگری بر اثر این بیماری اثبات نشده است.
 
۲ بیمار مبتلا به آنفلوآنزا در کردستان جان‌باختند
 
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه ۲ نفر دیگر از بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در این استان جان خود را از دست دادند، گفت: اکنون تعداد قربانیان این بیماری در استان به هفت نفر رسیده است.
 
شهرام شریفی اظهار داشت: تاکنون ۲۱۹ نفر در استان با دارا بودن علایم بیماری آنفلوآنزا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که پس از نمونه گیری، بیماری ۵۰ نفر مثبت اعلام و در مراکز درمانی و بیمارستان‌های زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کردستان بستری هستند.
 
وی افزود: تا روز شنبه هفته جاری فوت پنج نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تایید شده بود که طی ۲ روز گذشته و با بررسی‌های انجام شده و اخذ جواب آزمایشات و نمونه گیری‌ها، فوت ۲ نفر دیگر بر اثر این بیماری تایید شد تا تعداد قربانیان به هفت نفر برسد.
 
روند ابتلای به آنفلوآنزا در کاشمر و کرمان رو به کاهش است
 
رییس مرکز بهداشت کاشمر گفت: اگرچه ویروس بیماری آنفلوآنزا اغلب در فصول سرد و از اواخر آبان تا اوایل فروردین مهمان کاشمری ها می شود اما بررسی ها نشان می دهد امسال روند بیماری تا یک ماه آینده کمتر می شود.
 
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز ، موج آنفلوآنزا در این استان رو به کاهش است و از هفته گذشته تاکنون، تعداد افراد بستری شده ناشی از مشکلات تنفسی و ابتلا به آنفلوآنزا در بیمارستان‌های کرمان کاهش یافته است.
 
وحید احمدی طباطبایی افزود: کرمان جزو پنج استانی است که بالاترین میزان مبتلایان به آنفلوآنزا را در کشور داشته است.
 
وی ادامه داد: هر ساله با اپیدمی آنفلوآنزا مواجه هستیم به طوری که در برخی سال ها خفیف، برخی سال ها متوسط و برخی مواقع این همه گیری شدید است.
 
آنفلوانزا در ماکو تحت کنترل است
 
مدیر شبکه بهداشت و درمان ماکو با اشاره به اینکه شیوع آنفلوانزا در ماه‌های خاص قابل پیش‌بینی بوده و امسال نیز شیوع این بیماری از ابتدای تابستان پیش‌بینی شده است، گفت: این بیماری همه گیر در این شهرستان به طور کامل تحت کنترل است.
 
رحیم صمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هماهنگی‌های لازم جهت آموزش، تامین تجهیزات و امکانات تشخیصی، مراقبتی و درمانی انجام و داروهای لازم نیز برای مبارزه با آنفلوانزا در ماکو تامین شده است.
 
 
 
هیچ موردی از ابتلا به آنفلوآنزا در مدارس اصفهان گزارش نشده است
 
رییس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: هیچ موردی از ابتلا به ویروس آنفلوآنزا در بین دانش‌آموزان مدارس استان گزارش نشده است.
 
حسین عباسیان افزود:  اقدامات لازم در مدارس به‌منظور پیشگیری از ابتلای دانش‌آموزان به این ویروس انجام شده است.
 
وی اظهار داشت: در این راستا اطلاع‌رسانی پیوسته به دانش‌آموزان در سرِ صف، آموزش از طریق مدیران و معلمان، نصب پوستر و پخش کلیپ صورت می‌گیرد.
 
۶۳ نفر در گیلان به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شدند
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت : از ابتدای سال جاری تا روز گذشته ۶۳ نفر در این استان به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شده اند.
 
فردین مهرابیان افزود: در این مدت ۲ هزار و ۴۰۹ مورد آنفلوآنزای سرپایی (شبه آنفلوآنزا) در استان گیلان گزارش شده که از این تعداد ۸۵۰ بیمار در بیمارستان ها بستری و تحت درمان قرار گرفتند.
 
وی با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزا در استان گیلان کنترل شده و نسبت به استان های دیگر وضعیت بهتری داریم، اظهار داشت : اما باید برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا همواره رفتارهای بهداشتی رعایت شود.
 
شمار قربانیان آنفلوآنزا در خراسان شمالی به ۶ نفر رسید
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در این استان تاکنون منجر به جان باختن ۶ نفر شده است که از این تعداد سه کودک، ۲ زن و یک مرد است.
 
دکتر افشین دلشاد اظهار داشت: کودکان و بانوان جان باخته بر اثر بیماری آنفلوآنزا، زمینه داشته اند اما داشتن بیماری زمینه ای در مرد جان باخته، هنوز اثبات نشده است.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: اینکه نداشتن بیماری زمینه ای، سبب مرگ شده باشد جای نگرانی ندارد.
 
دلشاد در باره تعطیلی مدارس با شیوع بیماری آنفلوآنزا اظهار داشت: این بیماری در دوره پنج تا هفت روز، از فرد مبتلا قابل سرایت است بنابراین تعطیلی یکی دو روزه مدارس، نمی تواند چرخه این بیماری را از بین ببرد.
 
تب آنفلوانزا در مازندران فروکش کرد
 
توجه مردم به توصیه‌های خودمراقبتی مراکز بهداشتی و درمانی، تب بیماری آنفلوانزا را در مازندران به عنوان یکی از کانون‌های اولیه شیوع این بیماری در کشور کاهش داد.
 
دانشگاه علوم پزشکی مازندران در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که حداکثر تا ۱۰ روز آینده موج اول این بیماری که از اوایل آذر ماه با شدت و حدت وارد استان شد، تا حد زیادی کاهش می یابد.
 
طبق گزارش اولیه این دانشگاه، بیماری آنفلوانزا دستکم ۳۵۰ نفر را در مازندران راهی بیمارستان کرد و مرگ ۶ نفر بر اثر این بیماری هم تاکنون تایید شده است.
 
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که کاهش آمار بیماران بستری در بیمارستان های استان طی روزهای اخیر نسبت به اوایل آذر ماه که اوج شیوع آن در این خطه شمال کشور بود، نشان می دهد که تا حدی زیادی تب آنفلوانزا در مازندران کاهش یافته است.
 
وضعیت بحرانی در خصوص آنفلوانزا در قم نداریم
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که مردم باید پیشگیری را جدی بگیرند، گفت: وضعیت بحرانی در خصوص آنفلوانزا در این استان نداریم.
 
محمدرضا قدیر در جلسه کمیته استانی کنترل آنفلوانزا افزود: به‌منظور کنترل آنفلوانزا در قم برنامه‌ریزی‌های لازم انجام و جلسه‌هایی با پزشکان و متخصصان نیز برگزارشدهاست.
 
وی تاکید کرد: کودکان یکی از گروه‌هایی هستند که دچار این بیماری می‌شوند و ازاین‌رو باید آموزش‌های لازم بهداشتی ازجمله شستن دست‌ها، استفاده از ماسک و عدم حضور درمدرسه در مواقع بیماری به آن‌ها آموزش داده شود.
 
قدیر گفت: وضعیت بحرانی تا این لحظه در استان قم نداریم و با کمک مسئولان، پیشگیری مردم و رعایت نکات بهداشتی می‌توانیم از همه‌گیر شدن بیماری جلوگیری کنیم.
 
یک متر فاصله ، یک گام به بهبودی آنفلوآنزا
 
عضو هیات علمی پرستاری سلامت جامعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز به بیماران مبتلا به آنفلوآنزا توصیه کرد رعایت یک متر فاصله با دیگران در مراودات روزانه را داشته باشند تا یک گام به سمت بهبودی خود و سلامت جامعه بردارند.
 
دکتر  فاطمه ویزشفر عضو هیات علمی پرستاری سلامت جامعه در دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه(س) رعایت موازین بهداشتی را بهترین راهکار مبارزه با بیماری آنفلوآنزا دانست و گفت: با توجه به شروع فصل سرما و  شیوع بیماری آنفلوآنزا، رعایت موازین بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ضروری است. بیماری آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی حاد واگیر و عامل آن ویروس‌های آنفلوآنزا است.
 
وی افزود: این بیماری در تمامی طول سال رخ می‌ دهد، اما اغلب بیشترین زمان شیوع آن در ماه‌ های سرد سال و اوج آن در پاییز و زمستان است.
 
 داروی آنفلوانزا به اندازه کافی موجود است
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با وجود آن که ویروس آنفلوانزا (H۱N۱) نسبت به سال ۹۴ مهاجم‌تر و کشنده‌تر است ولی پیک این بیماری مهار شده ضمن این که دارو به اندازه کافی در کشور وجود دارد.
 
سعید نمکی در حاشیه بازدید از بیمارستان شهید مفتح ورامین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر، بیماری آنفلوانزا در کشور وارد پیک جدیدی در پاییز شده که البته هر ساله این اتفاق در کشور رخ داده است.
وی گفت: در سال ۱۳۹۴ شیوع ویروس سرکش و مهاجم H۱N۱  با نشانه‌های ابتلاء سخت به عفونت تنفسی، تعدادی مرگ و میر به همراه داشت و در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ آنفولانزا از پیک H۳N۲  که تهاجم کمتری داشت شیوع پیدا کرد.
وی افزود: امسال آنفلوانزا کل منطقه شرق مدیترانه، ایران، کویت، عمان و بحرین و حتی اروپا را هم گرفتار کرده و ایران نیز دو هفته زودتر به این امر مبتلا شده است.
نمکی تصریح کرد: خوشبختانه این پیک تهاجم بیماری در حال مهار شدن است و با وجود آن که  ویروس H۱N۱ از سال ۹۴ هم مهاجم تر است ولی میزان مرگ و میر ما نسبت به سال ۹۴ کمتر بوده است که گزارش آن در پایان هر هفته به استحضار مردم می‌رسد.
وی افزود: با تمهیدات اندیشیده شده و آموزش‌های ارائه شده به مردم، از ابتلاء افراد به بیماری پیشگیری لازم صورت گرفته ‌ضمن این داروی این بیماری به اندازه کافی در تمام مراکز درمانی و بهداشتی و حتی در بخش‌های خصوصی هم وجود دارد.
 
وضعیت بیماری آنفلوآنزا در تربت‌حیدریه بحرانی نیست
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه بر اجرای همه اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا و شیوع آن در این منطقه تاکید و بیان کرد: شرایط کنونی در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در خصوص این بیماری به هیچوجه بحرانی نیست.
 
دکتر الهام بهره‌مند  افزود: با این وجود پیرو مصوبه کمیته آنفلوآنزای دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه با هدف گسترش خدمت بهداشتی درمانی و اقدامات پیشگیرانه از شیوع این بیماری همه خدمات لازم به شهروندانی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: هم‌اینک ارائه خدمات سطح یک در همین زمینه بطور شبانه‌روزی در محل کلینیک احمدیه واقع در شهر تربت‌حیدریه به مراجعان صورت می‌گیرد تا بیماری آنفلوآنزا مهار شود.
 
بیماری آنفلوآنزا در کلاله تحت کنترل است
 
معاون فرماندار کلاله در شرق گلستان گفت که با وجود بستری شدن ۴۷ نفر با علایم مشکوک به آنفلوآنزا، این بیماری در کلاله تلفات نداشته و تحت کنترل است.
 
علی رزاقی اظهار داشت: از مجموع ۴۷ شهروند بستری شده با علایم آنفلوآنزا در این شهرستان، تاکنون نتیجه آزمایش ۲ نفر مثبت بوده و بقیه بیماران که به خاطر مشکلات تنفسی تحت نظر پزشکان بستری شده اند مشکل خاصی ندارند.
 
وی بیان کرد: در روزهای گذشته اخباری مبنی بر مرگ ۶ شهروند کلاله ای به خاطر آنفلوآنزا منتشر شد که عاری از حقیقت بوده و مرگ آن ها ارتباطی به آنفولانزا نداشت.
 
خود درمانی و مراجعه دیرهنگام به پزشک از علل اصلی مرگ ناشی از آنفلوانزا
 
مسئول مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی استان بوشهر گفت: آنفلوانزا از بیماری‌های شایع فصل سرما که تب بالا، سردرد، بی‌حالی، بدن‌درد و سرفه از علائم اولیه آن است و به صورت ناگهانی افراد را مبتلا می‌کندخود درمانی و مراجعه دیرهنگام به پزشک از علل مرگ ناشی از آنفلوانزا است.
 
رهام یوسف ‌نژاد گفت: با توجه به گروه‌های در معرض خطر جامعه لازم است خانواده‌ها اطلاعات کافی در زمینه  این بیماری داشته باشند و کودکان خود را آموزش دهند تا مسائل بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنند و در صورت بروز بیماری در میان اعضای خانواده ضمن مراجعه به پزشک استراحت کافی و خوردن مایعات فراوان را در دستور مصرف قرار دهند.
 
یوسف‌نژاد اضافه کرد: شست وشوی منظم دست‌ها، عدم روبوسی، پوشاندن دهان و بینی با دستمال هنگام سرفه و عطسه و حضور نیافتن در محل کار و مدرسه تا بهبودی کامل از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.
 
مسئول مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی بیان کرد: رعایت مسائل بهداشتی در مکان‌های تجمعی مانند مدارس و مهدهای کودک‌ از ضرورت‌های امر پیشگیری است.
 
وی افزود: زنان باردار، بیماران قلبی عروقی و ریوی، کودکان، افراد دارای نقص ایمنی، سالمندان و بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی و کبدی جزو گروه‌های در معرض خطر هستند  و واکسیناسیون که اصلی‌ترین راه پیشگیری از این بیماری است به آنان توصیه می‌شود.
 
یوسف نژاد اضافه کرد: لازم است افراد در صورت ابتلا به آنفلوانزا به پزشک مراجعه کرده و از خود درمانی پرهیز کنند.
 
آنفلوآنزا در بیش از ۹۵ درصد موارد، مشکل‌ساز نیست
 
مدیر گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بیش از ۹۵ درصد موارد ابتلا به آنفلوآنزا مشکلی ایجاد نمی‌کند و تنها در۵ درصد موارد،بیمار نیاز به بستری دارد که از این میزان بیش از ۸۰ درصد با داروهای معمولی درمان می‌شود.
 
سید محمد علوی با اشاره به پخش خبری مبنی بر اینکه برخی داروخانه‌ها واکسن آنفلوآنزا را با قیمت بسیار بالاتر از نرخ واقعی آن می‌فروشند اظهار داشت: این موضوع نشان می دهد که ترس مردم باعث شده که به سمت داروخانه ها هجوم برده و این تصور را داشته باشند که همه باید واکسن بزنند.
 
وی افزود: مردم باید آموزش ببینند که نیازی به تزریق واکسن و یا دریافت داروی تامیفیلو برای همه افراد نیست که پزشک باید این مساله را مدیریت کند.
 
علوی ادامه داد: آنفلوآنزا فقط مشکل استان و کشور ایران نیست بلکه نیمکره شمالی جهان، آسیای جنوب شرقی و خیلی از کشورهای غربی و اروپایی درگیر این مساله هستند که به آن پاندمی(همه‌گیری جهانی) آنفلوآنزا می گویند.
 
مدیر گروه بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: ویژگی بیماری آنفلوآنزا این است که به علت تغییرات ویروسی هر پنج سال یک بار در جهان اپیدمی می‌شود و اپیدمی امسال دنباله اپیدمی ۲۰۰۹ و همان ویروس H۱N۱ است
 
منبع: ایرنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو