مشکلات تغذیه با شیر مادر، راهکارها

منبع: نی نی بان

159

1398/9/19

17:30


نی نی بان، گروه ترجمه: در این مطلب از راهنمای شیردهی نوزاد شما با برخی مشکلات مادران شیرده آشنا میشوید. مانند هر مهارت دیگری، نحوه شیر دادن به نوزاد هم باید آموخته شود. در اینجا برخی از مهم‌ترین مشکلاتی که تازه مادران هنگام شیر دادن به نوزاد با آنها درگیر هستند و البته راه‌حل هر کدام از این مشکلات را مرور میکنیم.

مشکل شماره 1: درد مکیدن
این طبیعی است که وقتی شروع به شیر دادن به نوزاد می‌کنید، به خصوص اولین بار نوک سینه احساس درد کنید اما اگر نوزاد شیر را بمکد و بیشتر از یک دقیقه درد داشته باشید باید وضعیت را بررسی کنید.
راه‌حل: سعی کنید دهان نوزاد نوک سینه را نامتقارن بگیرد یعنی زیر نوک پستان را بیشتر از بالای آن بگیرد. برای تغییر وضعیت بهتر است انگشت اشاره‌تان را داخل دهان نوزاد قرار دهید تا سینه شما را رها کنید. می‌توانید چانه‌اش را قلقلک دهید یا صبر کنید تا خمیازه بکشد تا دهانش را کاملا باز کند تا فرصت کنید موقعیت کودک را برای گرفتن سینه فراهم کنید زمانی او در موقعیت درست قرار دارد که چانه و دماغ او سینه شما را لمس کند و شما نتوانید قسمت پایینی نوک سینه را ببینید.
اگر موقعیت کودک درست است و شما همچنان درد دارید احتمال دارد که نوک سینه‌تان خشک باشد. لباس‌های گشاد بپوشید  و از شستشو با صابون جلوگیری کنید. بهتر است از کرم لانولین استفاده کنید.

مشکلات شیردهی و راه‌حل آن (1)


مشکل شماره 2: شقاق نوک سینه
شقاق نوک سینه می‌تواند به دلایل گوناگونی ایجاد شود. برفک، پوست خشک، پمپاژ نادرست... . در طول هفته اول شیردهی ممکن است ترشحات خونی زمانی که کودک تلاش برای مکیدن شیر میکند، دیده شود. مقدار کمی خون به کودک آسیبی نمی‌رساند.
راه‌حل: موقعیت نوزاد را بررسی کنید. قسمت پایین سینه باید در دهان نوزاد باشد. سعی کنید در فواصل کوتاه‌تر اما مداوم به کودک شیر بدهید. در این حالت نوزاد کمتر گرسنه است و نرم‌تر سینه را می‌مکد. استفاده از صابون، الکل و لوسیون به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. اجازه دهید کمی شیر نوک سینه باقی بماند که با هوا خشک شود. شیر به ترمیم آن کمک می‌کند. شما همچنین می‌توانید از مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن هم استفاده کنید. استفاده از پلاستیک سخت در لباس زیر هم می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند بنابراین سعی کنید لباس زیر نخی و بدون فنر استفاده کنید.

مشکل شماره 3: مسدود شدن مجاری شیردهی
وقتی شیر به صورت کامل تخلیه نشود امکان دارد مجاری مسدود شود. ممکن است توده سختی را در سینه احساس کنید یا هنگام لمس درد داشته باشید. اگر  درد  داشته و تب کنید ممکن است نشانه عفونت باشد و بهتر است به پزشک مراجعه کنید. سعی کنید لباس تنگ نپوشد و استرس نداشته باشید.
راه‌حل: بهترین کار این است که به اندازه کافی استراحت کنید. همچنین سعی کنید کمپرس آب گرم روی سینه‌تان  بگذارید و آن را ماساژ دهید تا باعث جنبش شیر شود.

مشکل شماره 4: سفت شدن سینه
سفت شدن سینه مکیدن سینه توسط نوزاد را سخت می‌کند چون با اندازه دهان او تناسب ندارد.
راه‌حل: سعی کنید قبل از شیردهی با دست‌تان باعث جریان شیر و روان و نرم شدن سینه شوید. به این ترتیب دهان نوزاد درست با سینه مادر چفت می‌شود.

مشکل شماره 5: ورم سینه
ورم سینه می‌تواند باعث یک عفونت باکتریایی در سینه شود که علائمی شبیه آنفلوآنزا مانند تب و درد سینه را شامل می‌شود.
راه‌حل: تنها راه درمان عفونت استفاده از آنتی بیوتیک، کمپرس آب گرم و از همه مهم‌تر تخلیه مکرر با دست یا پمپاژ است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو