درمان های خانگی موثر برای گرفتگی صدا + علائم و علت ایجاد آن

درمان های خانگی موثر برای گرفتگی صدا + علائم و علت ایجاد آن


منبع: زیبامون

279

1398/9/19

19:01


اگر احساس می کنید با گرفتگی صدا مواجه هستید، می توانید با استفاده از درمان های خانگی و موثری که در این بخش از زیبامون معرفی کرده ایم، این مشکل را تا حد زیادی برطرف کنید.

درمان های خانگی موثر برای گرفتگی صدا + علائم و علت ایجاد آن

اگر امروز با صدای گرفته و دارای خس خس بیدار شده اید احتمال این وجود دارد که به لارنژیت (laryngitis) مبتلا شده باشید. لارنژیت زمانی اتفاق می افتد که تارهای صوتی و حنجره شما بیش از حد استفاده شده باشد و یا در اثر ایجاد عفونت، دچار سوزش و التهاب شوند. این التهاب باعث ایجاد گرفتگی صدا می شود.

تشویق کردن تیم فوتبال مورد علاقه تان، جیغ و فریاد کشیدن در جشن و مهمانی، سرماخوردگی، انفولانزا و ... همگی دلایلی هستند که باعث ایجاد گرفتگی صدا یا لارنژیت می شوند. این گرفتگی صدا معمولا با احساس درد و سوزش در حنجره همراه هست.

گرفتگی صدا معمولا با ایجاد خشونت و خس خس در صدا همراه هست و اگر علائم جدی تری نداشته باشید، نیازی به مراجعه پزشک نخواهید داشت. شما می توانید گرفتگی صدا را در خانه و با استفاده از داروها و روش های خانگی درمان کنید. در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با بهترین روش های خانگی برای درمان گرفتگی صدا آشنا شوید.

 

علت گرفتگی صدا چیست ؟

عوامل مختلفی وجود دارند که باعث ایجاد گرفتگی صدا می شوند که از این میان می توان به لارنژیت، عفونت ویروسی دستگاه تنفسی، جیغ زدن، فریاد کشیدن، بلند صحبت کردن، رفلاکس معده و مری، کشیدن سیگار و قلیان، سرطان ریه و حنجره اشاره کرد.

 

گرفتگی صدا

 

علائم گرفتگی صدا یا لارنژیت چیست؟

 

  • صدای ضعیف
  • از دست دادن صدا
  • گرفتگی و خشک بودن گلو
  • خارش مداوم و سوزش گلو
  • سرفه های خشک

این علائم معمولا خفیف هستند و با کمی استراحت و استفاده از نوشیدنی های گرم و مفیدی که در ادامه معرفی کرده ایم، می توانید گرفتگی صدا را به طور کامل درمان کنید.

 

به صدا و حنجره خود استراحت دهید

وقتی که با گرفتگی صدا مواجه می شوید، به این معنی هست که تارهای صوتی شما متورم و تحریک شده اند. برای بهبودی این وضعیت باید به صدا و حنجره خود استراحت دهید. به همین دلیل هست که توصیه می شود در زمان هایی که صدایتان گرفته شده است، از صحبت های طولانی پرهیز کنید و یا در موقعیت هایی که باید فریاد بکشید، قرار نگیرید.

آواز خواندن نیز باعث می شود تا تارهای صوتی ملتهب تر شوند. بنابراین آواز خواندن را نیز برای مدت چند روز تعطیل کنید. از صدای خود به اندازه نرمال و در حد طبیعی استفاده کنید و سعی کنید فشار خیلی زیادی به تارهای صوتی و حنجره خود وارد نکنید.

 

آب نمک گرم غرغره کنید

 

آب نمک

 

غرغره آب نمک گرم، تاثیر خیلی خوبی در آرام کردن درد گلو و کاهش تحریک و التهاب حنجره دارد. نصف قاشق نمک را درون یک لیوان آب گرم بریزید. یک جرعه از این آب نمک گرم را درون دهان نگه دارید و در پشت گلوی خود غرغره کنید. سپس این آب را از دهان خارج کنید.  این کار را در طول روز چندین و چند بار تکرار کنید تا گرفتگی صدا به تدریج بهبود پیدا کند.

 

اضافه کردن رطوبت به هوای اطراف خود

 

دستگاه رطوبت ساز

 

تنفس هوای خشک می توناد وضعیت حنجره را بدتر کرده و گلو را تحریک کند و باعث التهاب بیشتر در تارهای صوتی شود. این وضعیت در زمستان و زمان هایی که وسایل گرم کننده خشک در خانه ها و محل کار مورد استفاده قرار می گیرد، بیشتر وجود خواهد داشت.

استفاده از دستگاه بخور یا رطوبت ساز می تواند رطوبت مورد نیاز برای  بهبود تنفس را برای شما فراهم کند و به شل شدن خلط پشت گلو کمک می کند.

 

درمان خانگی گرفتکی صدا با سرکه سیب

 

سرکه سیب

 

سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی هست و برای برای از بین بردن عفونت و التهابات ایجاد شده در حنجره و گلو بسیار موثر خواهد بود. 1 تا 2 قاشق غذا خوری سرکه سیب خام و طبیعی را درون یک لیوان آب کوچک بریزید و یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید. عسل نه تنها تاثیر این داروی خانگی را بیشتر می کند، بلکه طعم بهتری هم برای سرکه سیب ایجاد خواهد کردد. این نوشیدنی را یک تا دو بار در طول روز بنوشید تا علائم گرفتگی صدا بهبود پیدا کند. 

 

درمان گرفتگی صدا با چای و عسل

 

چای گرم

 

هیچ چیزی نمی تواند به اندازه یک استکان چای گرم، گرفتگی صدا را تسکین دهد. چای های گیاهی مانند چای بابونه، حاوی آنتی اکسیدان های قوی بوده که به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کنند. علاوه بر این بابونه و چای بابونه دارای خواص ضد التهابی نیز هست و تاثیر خیلی خوبی در بهبود گرفتگی صدا و التهاب حنجره نیز خواهد داشت.

چای خود را با قدرت شفا بخش عسل شارژ کنید و از تاثیر چای و عسل در بهبود گرفتگی صدا و حنجره بهره مند شوید. عسل تاثیر خیلی خوبی در کاهش تولید خلط در گلو داشته و در کاهش سرفه نیز بسیار موثر است.

 

درمان خانگی گرفتگی صدا با زنجبیل

 

زنجبیل

 

زنجبیل فواید خیلی زیادی دارد و هزاران سال هست که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. زنجبیل برای از بین بردن سرفه خشک بسیار مفید و موثر بوده و به درمان و از بین بردن عفونت حنجره  نیز کمک می کند.

زنجبیل یکی از ریشه های گیاهی همه کاره هست که می توانید از ان به روش های مختلف استفاده کنید. زنجبیل تازه را پوست بگیرید و در اسموتی ها و آب میوه های خود استفاده کنید. تکه هایی از زنجبیل را درون آب جوش بریزید و از دمنوش زنجبیل استفاده کنید و یا اینکه پودر زنجبیل را تهیه غذاهای خود استفاده کنید و بیشترین بهره مندی را از فواید این گیاه پرخاصیت داشته باشید.

 

استفاده از روغن اکالیپتوس

 

اکالیپتوس

 

روغن و اسانس اکالیپتوس یکی از مواردی هست که در تهیه بسیاری از داروها مورد استفاده قرار می گیرد و تاثیر خیلی خوبی هم در کاهش گرفتگی صدا و التهابات حنجره دارد. روغن اکالیپتوس، باعث شل شدن مخاط گلو شده و باعث تسکین سوزش گلو می شود. 

شما می توانید چند قطره از اسانس یا روغن اکالیپتوس را درون دستگاه رطوبت ساز یا دستگاه بخور بریزید و از این طریق از فواید این روغن اساسی بهره مند شوید. علاوه بر این می توانید چند قطره از روغن اکالیپتوس را بر روی دستمال یا پنبه بریزید و روی بالشت خود قرار دهید تا در هنگام و نفس کشیدن، عطر اکالیپتوس را استشمام کنید. این روغن های اساسی هرگز نباید به شکل خوراکی مصرف شوند

 

درمان گرفتگی صدا با سیر تازه

 

سیر

 

سیر در فرهنگ های مختلف و از زمان های خیلی دور برای درمان و پیشگیری از انواع بیماری ها استفاده می شده است. سیر حاوی خواص ضد باکتری هست و می تواند در از بین بردن عفونت های سینوزیت و برونشیت بسیار موثر باشد. شما می توانید از سیر به روش های مختلف در تهیه انواع غذاها و سوپ ها استفاده کنید و یا به صورت خام میل نمایید.

 

شربت برای گرفتگی صدا

 

شربت اویشن

 

بهتر است برای درمان گرفتگی صدا ناشی از سرماخوردگی به سراغ شربت های گیاهی مانند شربت آویشن، گل گاو زبان، تنورک و شربت شیرین بیان استفاده کنید تا وضعیت تارهای صوتی بهبود پیدا کرده و گرفتگی صدا به بهترین شکل ممکن درمان شود.

شربت روتارین (RUTARIN) نیز تاثیر خیلی خوبی در درمان عفونت های گلو و سینه داشته و تا حد زیادی گرفتگی صدا را از بین می برد. 

 

در هنگام گرفتگی صدا از چه کارهایی پرهیز کنیم ؟

اگر قصد دارید گرفتگی صدایتان در کمترین زمان ممکن بهبود پیدا کند و مراحل درمانی برای این مشکل را سپری می کنید، لازم هست از انجام برخی از کارها پرهیز کنید. این کارها شامل موارد زیر هستند:

 

آواز خواندن و فریاد زدن

در زمان گرفتگی صدا نباید هیچ گونه فشار و تنش غیر ضروری بر روی تارهای صوتی ایجاد شود. آواز خواندن و فریاد کشیدن فقط باعث بدتر شدن وضعیت گرفتگی صدا می شود و ممکن هست زمان بهبودی این مشکل را بیشتر کند.

 

زمزمه کردن

شاید این مورد کمی عجیب به نظر برسد اما زمزمه کردن نسبت به صحبت کردن عادی، فشار و تنش بیشتری را بر روی تارهای صوتی ایجاد می کند. پس وقتی با گرفتگی صدا مواجه هستید، زمزمه هم نکنید!

 

سیگار کشیدن

دود سیگار، اصلی ترین عامل تحریک کنننده گلو و حنجره هست و باعث ایجاد سرفه های شدید و طولانی خواهد شد. بهتر است در زمان گرفتگی صدا تا حد امکان سیگار نکشید تا این مشکل سریع تر درمان شود.

 

سیگار روشن

 

استفاده از الکل

در زمان گرفتگی صدا باید بدن خود را هیدراته نگه دارید و به اندازه کافی آب بنوشید. هیدارته بودن بدن کمک می کند تا گرفتکی صدا زودتر خوب شود. استفاده از الکل باعث ایجاد کم آبی در بدن می شود و ممکن هست علائم گرفتگی صدا را بدتر کرده و زمان بهبودی این مشکل را نیز طولانی تر خواهد کرد.

 

غذاهای سرخ شده و تند

غذاهای پر ادویه و تند و غذاهایی که با روغن بسیار زیاد سرخ شده اند، باعث بدتر شدن گرفتگی صدا خواهند شد. این غذاهای چرب و تند، باعث التهاب بیشتر در حنجره شده و مشکلات ناشی از گرفتگی صدا را بدتر خواهند کرد.

 

ترشیجات و خوراکی های اسیدی

ترشیجات، نوشابه های گازدار و سایر خوراکی های اسیدی نیز تاثیر منفی بر روی تارهای صوتی داشته و گرفتگی صدا را بدتر خواهند کرد. بهتر است در دوره ای که برای درمان گرفتگی صدا تلاش می کنید، این خوراکی ها را از لیست برنامه غذایی خود خط بزنید.

 

خوراکی و نوشیدین های بیش از حد سرد و داغ

بهتر است از خوراکی ها و نوشیدنی هایی که به شدت یخ و یا به شدت داغ هستند نیز پرهیز کنید تا شرایط گرفتگی صدایتان بدتر نشود. این خوراکی های به طور مستقیم بر روی تارهای صوتی اثر گذار هستند و گرفتگی صدا را وخیم تر خواهند کرد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو