سفر در بارداری با هواپیما (3)

منبع: نی نی بان

140

1398/9/19

19:46


نی نی بان: سومین مطلب از بسته سفر در بارداری به شما می گوید که آیا سفر با هواپیما در طول بارداری امن است یا نه.

سفر در بارداری با هواپیما

 

زمان بندی سفر در بارداری

سه ماه دوم یعنی حوالی هفته 14 تا 27 بهترین زمان برای مسافرت با هواپیماست. از آنجا که سه ماهه اول را پشت سر گذاشتید، ریسکتان برای سقط جنین کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر به اندازه ماه های قبل حالت تهوع ندارید و انرژی تان نیز بیشتر شده است. در ضمن یادتان باشد که بهتر است از هفته سی و ششم بارداری به بعد با هواپیما سفر نکنید.
 
آیا عبور از نقاط بازرسی فرودگاه ایرادی ندارد؟
در تمام فرودگاه های دنیا نقاط بازرسی وجود دارد که با استفاده از امواج الکترو مغناطیس بدن مسافران را کنترل می کنند تا کسی فلز یا اسلحه ای همراه خود نداشته باشد. هر وسیله ای که با استفاده از الکتریسیته کار می کند، این امواج الکترو مغناطیس را در اطراف خودش به وجود می آورد. در سطوح پایین این امواج الکترو مغناطیس هیچ اشکالی برای مادر باردار ندارد و شما به راحتی و بدون نگرانی می توانید از این دستگاه ها و ایست های بازرسی عبور کنید.
بعضی از مادرها با خودشان فکر می کنند که این ایست های بازرسی با استفاده از اشعه ایکس کار می کند، در حالی که در واقعیت این طور نیست. اشعه ایکس در فرودگاه ها فقط برای کنترل چمدان ها و وسایل مسافران استفاده می شود و روی بدن آنها انداخته نمی شود.
 
فشار کابین هواپیما روی جنین اثر ندارد؟
خطوط هوایی بین المللی بنا بر قوانین جهانی ملزم به کنترل فشار داخل کابین در حد و اندازه های استاندارد هستند. بنابراین اگر خانمی باردار و سالم هستید و هیچ مشکل جدی پزشکی ندارید، به راحتی می توانید فشار داخل کابین را تحمل کنید.
فشار داخل کابین هواپیما در ارتفاع معمولا پایین تر از وضعیت معمول شماست بنا بر این بدن شما برای مطابقت دادن خود با شرایط جدید به صورت ناخودآگاه ضربان قلب و فشار خونتان را کمی بالاتر می برد تا بتوانید اکسیژن مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید. اگر کم خونی داسی شکل سابقه لخته خون در یکی از اندام های بدن، نارسایی جفت و... ندارید، می توانید با هواپیما سفر کنید در غیر این صورت بهتر است روی زمین بمانید! البته اگر یکی از شرایط فوق را داشته و مجبور به سفر با هواپیما باشید باید اکسیژن مورد نیاز برای شما در دسترس قرار گیرد. به این منظور باید از قبل با شرکت هواپیمایی مورد نظر هماهنگی های لازم صورت گیرد.

آیا تغییر ارتفاع حالت تهوع ناشی از بارداری را تشدید می کند؟
بله، ممکن است. افزایش ارتفاع و یا درجه حرارت می تواند سبب بروز یا تشدید تهوع در خانم های باردار شود. اما این وضعیت معمولا طی سه تا پنج روز بهبود پیدا می کند. سفر طولانی مدت در ارتفاع بالا همچنین می تواند باعث کم آبی بدن نیز بشود. بنابراین اگر باردار هستید و با هواپیما سفر می کنید باید در طول مسیر از آب کافی استفاده کنید تا بدنتان کم آب نشود. این مسئله به خصوص در شرایطی که تهوع و استفراغتان شدید شده، اهمیت بیشتری دارد.
 
آیا اشعه ساطع شده از چراغ های هواپیما برای جنین مضر است؟
اشعه کلمه ترسناکی برای خانم های باردار است بنابراین حتما خوشحال می شوید اگر بدانید که اشعه ساطع شده از چراغ های هواپیما هیچ مشکلی برای جنین ایجاد نمی کند و کاملا بی خطر است.
فرقی نمی کند که روی زمین باشیم یا در آسمان به هر حال به صورت روزانه در معرض پرتوهای کیهانی قرار داریم. جو اثرات منفی این اشعه ها را تا حدودی خنثی می کند و درست است که در ارتفاع بالاتر لایه نازک تر می شود، اما به این معنی نیست که وقتی داخل هواپیما هستید، در معرض خطر قرار دارید، چون هواپیما آن ‌قدر بالا نمی رود که جو بی اثر شود.
 
سفر در سه ماهه سوم بارداری خطرناک است؟
از ابتدای سه ماهه سوم تا هفته سی و ششم بارداری مشکل جدی برای سفر هوایی مادر باردار وجود ندارد.
البته در برخی شرایط پزشک متخصص زنان و زایمان ترجیح می دهد خانم بارداری که وارد سه ماهه سوم بارداری اش شده از سفر هوایی صرف نظر کند. این شرایط شامل:
1. بارداری دو یا چند قلویی
2. ابتلای مادر به دیابت، دیابت بارداری، پرفشاری خون یا پره اکلامپسی
3. اختلالات جفت و یا خون ریزی واژینال
4. تهدید به زایمان زودرس
5. سابقه لخته شدن خون (حتی قبل از بارداری)

حتی اگر هیچ کدام از این شرایط را ندارید بهتر است از سفر هوایی در طول یک ماه آخر بارداری خود چشم بپوشید چون برای شما در هر لحظه احتمال قرار گرفتن در شرایط زایمان وجود دارد. البته خیلی از خطوط هوایی هم قوانین خاص خود را برای سوار کردن خانم های باردار به هواپیما دارند چون واقعا دلشان نمی خواهد که شما توی هواپیما زایمان کنید!
بهترین محل نشستن خانم باردار در سفر هوایی، جایی در وسط هواپیما و بالای بال است که تقریبا راحت ترین بخش هواپیما محسوب می شود. در غیر این صورت بهتر است در ردیف اول یک صندلی بگیرید تا به راحتی بتوانید پایتان را کمی دراز کنید.
زنان بارداری که در تمام طول سفر روی صندلی می نشینند در معرض لخته شدن خود قرار دارند بنابراین هر یک ساعت یکبار بلند شده و در طول کابین قدم بزنید. همچنین هر نیم ساعت یکبار و در حالی که در وضعیت نشسته قرار دارید، کمی ورزش های کششی انجام دهید.
یادتان نرود که در تمام مدتی که روی صندلی نشستید باید کمربند ایمنی تان را در زیر شکمتان ببندید. نوشیدن آب کافی در طول سفر هوایی به همه خانم های باردار توصیه می شود. ولی بهتر است دور و بر چای، قهوه و نسکافه نروید که ادرار آور هستند و ممکن است باعث شوند مایعات بدنتان را از دست بدهید.

اگر می خواهید درباره شرایط سفر در بارداری بیشتر بدانید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو