بارداری با بیماری قلبی، خطرناک است؟

منبع: نی نی بان

106

1398/3/20

16:27


مادر عزیز! اگر بیماری قلبی دارید، در دوران بارداری نیازمند مراقبت بیشتر هستید. برای آگاهی از وضعیت خود، با ما همراه باشید.
اگرچه بارداری قلب و گردش خون را تحت تاثیر قرار می دهد، اما شمار زیادی از مادران مبتلا به ناراحتی قلبی، فرزندان سالمی را به دنیا می آورند، در این مقاله پیرامون خطرات و پیشگیری از عوارض احتمالی با شما گفتگو خواهیم کرد.

بارداری چه تاثیری بر قلب دارد؟
بارداری قلب و سیستم گردش خون را تحت فشار قرار می دهد. در دوران بارداری، حجم خون 30 تا 50 درصد برای تغذیه جنین در حال رشد افزایش می یابد، قلب شما هر دقیقه خون بیشتری پمپ می کند و ضربان قلب بیشتر می شود. درد زایمان فشار بیشتری بر قلب وارد خواهند نمود. هنگام درد، به ویژه وقتی مادر زور می زند، تغییرات ناگهانی در جریان و فشار خون رخ می دهد. چند هفته بعد از زایمان طول می کشد تا فشار وارد بر قلب به سطح قبل از بارداری بازگردد.

خطرات بارداری با وجود بیماری قلبی
خطرات احتمالی به ماهیت و شدت بیماری قلبی مربوط می شوند، به عنوان مثال:
مسائل مربوط به ضرباهنگ (ریتم) قلبی
اختلالات جزئی در ریتم قلب در دوران بارداری متداول است و معمولاً جای نگرانی ندارد. اگر نامنظمی ضرباهنگ قلب (آریتمی) دارید، همانند دوران قبل از بارداری، باید تحت درمان قرار گرفته و در صورت نیاز دارو مصرف کنید.
مسائل مربوط به دریچه قلب
استفاده از دریچه مصنوعی قلب، وجود زخم یا مالفورماسیون (ناهنجاری ساختاری) قلب یا دریچه قلب می تواند خطر عوارض بارداری را افزایش دهد. اگر دریچه های قلب مادر به درستی کار نکند، به سختی قادر به تحمل جریان خون افزایش یافته در دوران بارداری خواهد بود.
دریچه های مصنوعی مکانیکی قلب نیز در دوران بارداری با خطرات جدی همراه هستند، در این دسته از بیماران برای جلوگیری از بروز لخته های خطرناک در قلب یا بعبارتی ترومبوز قلبی، مصرف داروهای رقیق کننده خون لازم است که برای جنین در حال رشد مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.نارسایی قلبی مزمن
با افزایش حجم خون، نارسایی قلبی مزمن بدتر خواهد شد.
بیماریهای مادرزادی قلبی
اگر شما با بیماری قلبی متولد شده باشید، احتمال ابتلا به نواقص قلبی برای فرزندتان بیشتر خواهد بود. شما نیز بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس و مشکلات قلبی هستید که در خلال بارداری ممکن است رخ دهد.
برخی بیماری های قلبی، به ویژه تنگی دریچه میترال یا آئورت با خطرات جانی برای مادر یا جنین همراه هستند. لذا بسته به شرایط، بعضی از بیماری ها باید به طور اساسی مثلا به روش جراحی درمان شوند، این نوع اقدامات درمانی باید قبل از بارداری صورت گیرند.
برای خانم های مبتلا به بیماریهای نادر مادرزادی مانند سندرم آیزن منگر (نقص مادرزادی قلبی است که باعث شود شانت یا سوراخی بین دو حفره‌ی قلب به وجود بیاید) یا فشار خون بالایی که بر روی شریان های ریه و سمت راست قلب (فشار خون ریوی) تاثیر می گذارد، بارداری توصیه نمی شود.

چه موقع بارداری با وجود بیماری قلبی بیش از حد خطرناک است؟
متأسفانه بارداری در برخی از انواع بیماری های قلبی، بیش از حد خطرناک است و موجب آسیب به مادر و جنین خواهد شد.
به عقیده پزشکان، اگر مادر مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی باشد، به طوریکه قلب در وضعیت عادی و غیربارداری نیز به خوبی کار نکند، هرگز قادر به تحمل فشار مضاعف در دوران بارداری نخواهد بود و لذا باید از این امر اجتناب کند.
بیماریهایی مانند ضعف شدید عضله قلب موسوم به کاردیومیوپاتی شدید، انسدادهای شدید بطن چپ قلب، پرفشاری ریوی، تنگی شدید دریچه ای، ضرباهنگ نامنظم، بیماری اتساع آئورت یا بیماری های بافت همبند مانند سندرم مارفان که یک اختلال ژنتیکی است و اعضایی همچون دستگاه اسکلتی بدن، قلب، چشمها و ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، خطرات فراوانی در بارداری خواهد داشت.

بارداری ناخواسته با وجود بیماری قلبی
اگر بیمار مبتلا به بیماری قلبی به طور ناخواسته باردار شود، باید در اسرع وقت به پزشک متخصص قلب مراجعه کند. پزشک زنان و زایمان نیز باید از میان افرادی انتخاب شود که تجربه کار با بیماران قلبی و بارداری های پرخطر را داشته باشند.
مراکز درمانی وجود دارد که در آن بیمار توسط متخصص قلب و بارداریهای پرخطر تحت معاینه قرار گرفته و مشاوره با نظر هر دو پزشک پس از ارزیابی وضعیت بیمار ارائه می گردد، بنابراین در انتخاب مرکز درمانی این نکته را در نظر داشته باشید که پزشک معالج قلب و زنان در تعامل با یکدیگر مناسب ترین تصمیم را اتخاذ نمایند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو