چهره ها و افراد مشهور متولد 21 آذر

چهره ها و افراد مشهور متولد 21 آذر


منبع: ستاره

306

1398/9/20

02:36


بیست و یک آذر سالروز تولد دو هنرمند و یک شاعر و شخصیت فرهنگی ایران است. احمد شاملو، هستی مهدوی فر و بیتا سحرخیز متولدین ۲۱ آذرماه هستند.

چهره ها و افراد مشهور متولد 21 آذر


ستاره | سرویس چهره‌ها - در ادامه مختصری با زندگی شخصی و فعالیت‌های هنری و فرهنگی چهره‌های متولد ۲۱ آذر آشنا می‌شوید. 

 

چهره ها و افراد مشهور متولد بیست و یک آذر

۱. احمد شاملو
۲. بیتا سحرخیز
۳. هستی مهدوی فر


احمد شاملو

چهره ها و افراد مشهور متولد 21 آذر


احمد شاملو، شاعر، مترجم و نویسنده شهیر و معاصر ایرانی در روز ۲۱ آذر سال ۱۳۰۴ در تهران چشم به جهان گشود. او زبان فرانسه را در نوجوانی آموخت از آنجا با شعر سپید آشنا شد. او را می‌توان یکی از شاعران سیاسی عصر خودش دانست که زندان را نیز تجربه کرده است. شاملو سال‌های پایانی عمرش را در تنهایی گذراند و به دلیل بیماری دیابت مجبور شد پای راست خودش را قطع کند. این شاعر محبوب ایرانی در سال ۱۳۷۹ در کرج درگذشت و در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.

شاملو پس از خواندن شعر ناقوس نیما یوشیج در دیداری که با او داشت، به یکی از شاگردان او تبدیل شد و مسیر شعر نو را در پیش گرفت، اما بعد‌ها سبک سپید را پایه‌گذاری کرد و از سبک نیمایی فاصله گرفت. سبک سپید را سبک شاملویی نیز می‌نامند. از جمله آثار او در مقام شاعر می‌توان به آیدا در آینه، ققنوس در باران، ترانه‌های کوچک غربت، ابراهیم در آتش و ... اشاره کرد. او آثار ترجمه شده‌ای مانند افسانه هفتاد و دو ملت، شازده کوچولو، برزخ، جزیره و ... را در کارنامه دارد و فیلمنامه‌هایی مانند دختر کوهستان، بن بست، بی عشق هرگز و ... را به رشته تحریر درآورده است.


بیتا سحرخیز

چهره ها و افراد مشهور متولد 21 آذر


بیتا سحرخیز بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر بوده و متولد ۲۱ آبان ۱۳۶۱ در تهران است. او تا کنون در چندین کار سینمایی و تلویزیونی ایفای نقش کرده است. این هنرمند فارغ التحصیل رشته کارشناسی دبیری از دانشگاه تاکستان است و پدر او حسین سحرخیز و مادرش نرگس راسخ نام دارد. لازم به ذکر است که او مجرد بوده و تنها یک خواهر دارد. وی فعالیت سینمایی خود را با فیلم "نسکافه داغ داغ" در سال ۱۳۸۵ به کارگردانی علی قوی‌تن شروع کرد و با معرفی امین تارخ، با بازی در سریال راه بی‌پایان وارد تلویزیون شد. سپس با ترانه مادری، نون ریحون و ... توانست به شهرت و محبوبیت در تلویزیون برسد. شکوه یک زندگی در سال ۱۳۹۶ (در نقش نارگل به کارگردانی رضا بهشتی) و آچمز در سال ۱۳۹٨ (در نقش مومنی؛ به کارگردانی مهرداد خوشبخت) جزو جدیدترین کار‌های این هنرمند با اخلاق است.


هستی مهدوی فر

چهره ها و افراد مشهور متولد 21 آذر


هستی مهدوی‌فر
بازیگر جوان و بااستعداد سینما و تلویزیون ایران، متولد ۲۱ آذر ۱۳۷۰ در تهران است. او لیسانس رشته گرافیک دارد. اولین حضور جدی او در عرصه بازیگری به سال ۱۳۸۹ و بازی در سریال تلویزیونی «جراحت» برمی‌گردد. او در این سال در فیلم سینمایی سوت پایان به نویسندگی و کارگردانی نیکی کریمی نیز در نقشی متفاوت بازی کرد و درخشید. هستی در کلاس‌های بازیگری امین تارخ دوره بازیگری را گذرانده است. او به بازی در نقش‌های متفاوت معروف است. نقش یک معتاد در سریال مادرانه، نقش یک دختر لال در زبان مادری و یک نقش منفی مثبت در ماجرای نیمروز... از آثار متفاوت اوست. هستی مهدوی‌فر ازدواج نکرده و مجرد است.   

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو