قطره برومفناک (Bromfenac) و رفع التهاب چشم

منبع: ستاره

330

1398/9/20

06:37


قطره چشمی برومفناک (Bromfenac) یک داروی ضد التهاب است که برای رفع ناراحتی و التهاب چشم ناشی از عمل جراحی آب مروارید، تجویز می‌شود. حساسیت به نور یا سوزش چشم، از عوارض مصرف قطره برومفناک است.

التهاب و قرمزی چشم

 

ستاره | سرویس سلامت - آب مروارید از بیماری‌های چشمی است که باعث تاری دید می‌شود. در واقع عدسی چشم با انکسار اشعه‌های نور باعث می‌شود که بتوانید محیط پیرامون خود را ببینید. عدسی عضوی در چشم است که باید شفاف باشد، اما آب مروارید باعث تیره شدن آن می‌شود. تنها راه برای درمان آب مروارید، استفاده از جراحی است. در عمل آب مروارید، عدسی چشم با یک عدسی مصنوعی، جایگزین می‌شود. ممکن است پس از انجام عمل آب مروارید، چشم دچار التهاب یا خارش شود. در این صورت پزشک برای بیمار قطره‌های ضدالتهاب را تجویز می‌کند. در ادامه با یکی از این قطره‌ها تحت عنوان قطره برومفناک آشنا می‌شویم.

قطره برومفناک چیست؟

قطره چشمی برومفناک (Bromfenac) یک داروی ضد التهاب است که برای برطرف شدن ناراحتی و التهاب چشم (به عنوان مثال، قرمزی، تورم، التهاب) ناشی از عمل جراحی آب مروارید و کاهش درد چشم در افرادی که تحت این عمل جراحی قرار گرفته‌اند، استفاده می‌شود. در عمل آب مروارید که از جراحی‌های ساده چشم است، ابتدا چشم را بی‌حس کرده، سپس جراح، برش‌های کوچکی را در نزدیکی قرنیه ایجاد و به عدسی چشم دسترسی پیدا می‌کند. بعد با استفاده از ابزار‌های بسیار کوچک، جراح، عدسی مبتلا به آب مروارید را خارج و آن را با عدسی جدید، جایگزین می‌کند. 

قرمزی چشم

 

نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 نام‌های تجاری
BromSite , Prolensa , Xibrom , Bromday
 موارد مصرف  رفع التهابات چشم
عوارض

سردرد، حساسیت چشم به نور، سوزش خفیف چشم یا احساس وجود جسم خارجی در چشم

 تداخل دارویی در این رابطه با پزشک مشورت شود


مقدار و نحوه مصرف

میزان دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک، تعیین شود. به طور معمول میزان مصرف قطره برومفناک در هر چشم، یک بار در روز به اندازه یک قطره و به مدت دو هفته است. اولین دوز دارو معمولا یک روز قبل از عمل، مصرف می‌شود.
برای استفاده از قطره کتورولاک، دستان خود را بشویید. سرتان را به عقب ببرید و با استفاده از انگشت اشاره خود پلک پایینی را بکشید، قطره را به آرامی در چشم بچکانید و چشمان خود را ببندید. می‌توانید انگشت خود را به آرامی به مدت یک دقیقه به گوشه داخلی چشم فشار دهید تا از تخلیه مایع در مجرای اشک شما، جلوگیری شود.

قطره برومفناک


نکاتی که در رابطه با مصرف قطره برومفناک باید بدانید

  • در صورتی که با مصرف این دارو دچار مشکلاتی نظیر واکنش شدید آلرژیک (بثورات، کهیر، خارش، مشکل تنفسی، تنگی در قفسه سینه، ورم دهان، صورت، لب‌ها یا زبان)، درد، سوزش، قرمزی، تورم یا سوزش مداوم چشم، خونریزی غیرمعمول، تغییرات بینایی (به عنوان مثال، تاری دید) شدید، مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید.
  • استفاده از قطره برومفناک در سه ماه آخر بارداری ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. بنابراین در صورت باردار بودن، به پزشک اطلاع دهید.
  • در صورت شیردهی کودک، به پزشک خود بگویید.
  • در صورتی‌که نسبت به این دارو سابقه هر نوع حساسیت دارید و همچنین در صورت داشتن حساسیت به هر ماده دیگری مانند غذاها، مواد نگهدارنده یا رنگ‌ها، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی)، در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.
  • قبل از مصرف قطره برومفناک، هر گونه مشکلات چشمی که دارید را با پزشک، در میان بگذارید.
  • قطره برومفناک ممکن است سبب تاری دید شود. در صورت بروز این مشکل از انجام کارهایی نظیر رانندگی، خودداری کنید.
  • در صورتی‌که پس از چند روز استفاده از این دارو مشکلات چشمی شما بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید. شاید نیاز به تغییر دارو داشته باشید.
  • چنانچه استفاده از یک دوز قطره برومفناک را فراموش کردید؛ به محض یادآوری، آن را استعمال کنید. اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کرده و به برنامه دارویی خود، بازگردید.
  • در صورتی‌که به مشکلاتی نظیر آلرژی آسم یا سولفیت، دیابت، آرتریت روماتوئید، سندرم چشم خشک، حساسیت به آسپیرین، اختلال خونریزی یا لخته شدن خون مبتلا هستید، قبل از تجویز این دارو، با پزشک در این رابطه صحبت کنید.
  • دارو را مطابق با دستور پزشک، مصرف کنید. به مدت طولانی نمی‌توان از این دارو استفاده کرد.
  • قطره برومفناک ممكن است حاوی ماده نگهدارنده‌ای باشد كه می‌تواند لنزهای تماسی نرم را از بین ببرد. بنابراین قبل از قرار دادن لنزهای تماسی، حداقل ۱۰ دقیقه پس از استفاده از این دارو، صبر کنید.
  • اگر بیشتر از یک قطره چشمی در روز، استفاده می‌کنید، حدود ۵ دقیقه بین قطره‌ها، صبر کنید.
  • نوک قطره چشم را لمس نکنید و یا مستقیماً آن را روی چشم خود قرار دهید. یک قطره آلوده می‌تواند چشم شما را نیز آلوده کند.
  • اگر مایع قطره چشمی تغییر رنگ داده یا ذراتی در آن وجود دارد، از آن استفاده نکنید.
  • این دارو ممکن است باعث تاری دید و یا اختلال در تفکر یا واکنش شما شود. اگر رانندگی می‌کنید یا کاری انجام می‌دهید که نیاز به هوشیاری دارد، مراقب باشید.
  • در صورت بروز هرگونه تغییر در بینایی، کندی بهبودی بعد از عمل جراحی چشم، قرمزی چشم یا خونریزی، درد چشم یا تورم، ناراحتی شدید چشم و یا افزایش اشک، به پزشک مراجعه کنید.

 

درمان آب مروارید با روش‌های خانگی

چشم عضو بسیار حساسی است و به محض بروز هر گونه اختلال در بینایی یا آبریزش و قرمزی باید به پزشک مراجعه و درمان را آغاز کرد. گاهی اوقات این قرمزی ناشی از عفونت است که اگر به موقع درمان نشود، خطرات جدی برای فرد به دنبال دارد. تاری دید، قرمز شدن چشم، تورم، خارش و... همگی از نشانه‌های بیماری‌های چشمی هستند که ممکن است با یک حساسیت ساده آغاز شده باشند. در هر صورت مراجعه به پزشک در این شرایط، الزامی است.

اگر به آب مروارید مبتلا شده‌اید می‌توانید با برخی از روش‌های خانگی هم به بهبود آن، کمک کنید. برای آشنایی با این روش‌ها پیشنهاد می‌کنیم مطلب با عنوان «درمان خانگی آب مروارید چشم (درمان آب مروارید با طب سنتی)» را در این زمینه مطالعه کنید.

امیدوارم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. درصورتی‌که تجربه مصرف این قطره چشم را داشته و دیدگاهی در این باره دارید، نظرات و تجربیات خود را در انتهای این صفحه در قسمت "نظرات و پرسش‌ها" با دیگر خوانندگان مجله ستاره به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو