مسافرت با نوزاد شیرخوار خطرناک نیست؟

منبع: نی نی بان

132

1398/9/20

11:01


نی نی بان: اولین مطلب از بسته سفر با نوزاد، 15 نکته طلایی برای سفر شاد و آرام با این موجودات شگفت انگیز را به شما می آموزد.

 

15 نکته طلایی سفر با نوزاد

 

سفر رفتن با نوزاد بیشتر شبیه این است که بخواهید خودتان را توی یک دردسر درست و حسابی بیندازید؟ کمی به شما حق می دهیم. سفر رفتن با نوزاد قطعا یکی از سخت ترین سفرهایی است که در طول زندگی تان رهسپارش می شوید، اما معنی اش این نیست که سفر با کودک چند ماهه هیچ لذتی ندارد یا قرار نیست به شما خوش بگذرد. مطمئن باشید اگر یک سری نکات طلایی را برای سفر با نوزادتان رعایت کنید، قطعا خاطره این مسافرت برای همیشه در ذهنتان ماندگار خواهد شد.

1. به محض اینکه به مقصد می رسید اتاقتان را آماده کنید
مهم نیست چقدر خسته هستید، الان بهتر از هر وقت دیگری است که محل خواب بچه و وسایلش را آماده کنید. نوزادتان را با چند تکه اسباب بازی یا بالش توی تخت بگذارید و شروع به باز کردن چمدان ها و جمع آوری وسایل کنید. اگر نوزادتان شیر خورده و خشک است می توانید تا موقع جا به جا شدن کامل وسایل او را به همسرتان نیز بسپارید.

2. محل تعویض نوزاد را مشخص کنید
یک حوله یا پتو روی یک میز کوچک بیندازید و چند بسته پوشک خشک و تمیز را در این محل دم دستتان بگذارید تا در موقع لزوم لازم نباشد کل چمدان را برای پیدا کردن پوشک به هم بریزید.

3. برای کودک فضای بازی درست کنید
با قرار دادن چند تا بالش و پهن کردن یک پتو یا حوله کوچک، محل بازی امنی برای کودکتان درست کرده و چند تکه از اسباب بازی هایی که دوست دارد را در آن بگذارید. به این ترتیب نوزادتان می تواند فضای خصوصی خودش را داشته باشد و توی اتاق کوچک هتل بیش از حد دست و بالتان را تنگ نکند.

4. برای قرار دادن وسایل غذا خوردن کودک یک مکان ویژه در نظر بگیرید
شاید اتاق شما آشپزخانه نداشته باشد، مطمئنا شما هم در طول سفر به آشپزخانه خیلی احتیاج ندارید. فقط همه وسایل تغذیه فرزندتان را در نقطه خاصی از اتاق یا روی یک میز کوچک قرار دهید و قبل از قرار دادن بطری ها با یک دستمال محل مورد نظرتان را گردگیری کنید.

5. از کالسکه استفاده کنید
شاید با خودتان تصور کنید که کالسکه خیلی جاگیر است، از بعضی جهات حق با شماست اما در حال حاضر انواع کالسکه های جمع و جور و قابل جمع شدن در بازار موجود است که به شدت می تواند در طول سفر به شما کمک کند. اگر اهل گشت و گزار پیاده در شهر هستید و نمی خواهید تمام مدت نوزادتان را در آغوش داشته باشید، او را توی کالسکه گذاشته و به سمت مقصدتان راه بیفتید. نوزادان به راحتی می توانند توی کالسکه بخوابند و خیلی مزاحم والدین نشوند!

6. آغوش فراموش نشود
اگر نوزادتان را توی کالسکه نمی گذارید یا اصلا کالسکه ای برای بردن به سفر ندارید به راحتی می توانید از آغوش استفاده کنید و نوزاد را توی آن قرار دهید. البته بهتر است قبل از سفر یکی دو بار آغوش ببندید و نوزادتان را توی آن قرار دهید تا ببینید که آیا حمل کردن آن برایتان ساده است یا نه و از طرف دیگر کوچولوی شما توی آغوش آرام و قرار پیدا می کند یا نه.

7. راه حل کنار آمدن با مشکل خوابیدن نوزاد در سفر
بعضی از نوزادان به محض عوض شدن جایشان دچار مشکل شده و نمی توانند خوب بخوابند و باعث کلافگی و ناراحتی والدین هم می شوند. اگر تا به حال با نوزادتان به سفر نرفتید، تخت سفری اش را از قبل شروع مسافرت در محیط خانه علم کنید و اجازه دهید نوزاد چند شب توی آن بخوابد تا به فضای این تخت نیز انس بگیرد. به این ترتیب در طی سفر نیز از خوابیدن در جای جدید عصبی نخواهد شد.
 
8. فرایند خواب نوزاد را به هم نریزید
اگر پیش از خواب نوزادتان را در منزل حمام می کردید، برایش لالایی می خواندید و به او شیر می دادید، در طول سفر هم باید این کارها را برایش انجام دهید تا او بتواند راحت بخوابد و گرنه باید تا صبح گریه هایش را تحمل کنید.
 
9. از نوزاد انتظار نداشته باشید ساعت بدنش را با محل جدید هماهنگ کند
اگر قرار است به یک کشور خارجی سفر کنید، نباید انتظار داشته باشید که نوزادتان ساعت بدنش را به سرعت با شرایط جدید مطابقت دهد. در عوض خودتان باید دو، سه روزی صبر بیشتری داشته باشید و دیرتر بخوابید یا زودتر از تخت خواب بیرون بیایید.
 
10. سریع صبحانه بخورید
زمان های آزادی که شما در طول سفر دارید و می توانید آن را به گردش، خرید، دیدن نقاط دیدنی، بازدید از موزه ها و... اختصاص دهید به ساعات چرت زدن های نوزادتان بستگی دارد. بنابراین سعی کنید وقتتان را در ابتدای صبح برای صرف صبحانه هتل به هدر ندهید. توی تخت و در کنار هم صبحانه سبکی بخورید و خودتان را برای یک روز هیجان انگیز آماده کنید.
 
11. مشکلی به نام شیرخشک
اگر فرزندتان شیر خشک می خورد لازم است که مقدار کافی از آن را در طول سفر همراه داشته باشید. اگر سفرتان جوری است که می توانید شیر خشک را از شهر مورد نظرتان بخرید لازم نیست مقدار زیادی از آن را توی چمدان جا بدهید. همان قدر شیر که در طول مسیر نوزاد را سیر کند کافی است. اما اگر شیر نوزادتان از نوع خاصی است یا حدس می زنید که در شهر مورد نظرتان فروخته نمی شود، باید به ازای همه روزهای سفر به علاوه دو روز اضافی شیر خشک با خودتان همراه داشته باشید.
 
12. شیر دادن به نوزاد در مکان های عمومی
اگر به کشور خارجی سفر می کنید این نکته را در نظر داشته باشید که شیر دادن به نوزاد تقریبا در تمام مکان های عمومی آزاد بوده و مشکلی برایتان ایجاد نخواهد کرد.
 
13. لباس های مناسب سفر به کودک بپوشانید
لباس های مناسب سفر آنهایی هستند که علاوه بر راحتی، متناسب بودن با دمای محیط و... از نظر در آوردن لباس برای عوض کردن پوشک هم دست مادر را نبندند و به راحتی قابل پوشیدن باشند.
 
14. ساک دستی فراموش نشود
فرقی نمی کند که چند تا چمدان با خودتان به سفر می برید چون همیشه باید یک کیف دستی آماده که داخلش پوشک، شیر خشک، دستمال مرطوب، آب جوشیده و شیشه تمیز وجود دارد، دم دستتان باشد.
 
15. لباس مناسب به نوزاد بپوشانید
برای شب های سرد یا خنک یکی دو ژاکت سبک با خودتان بردارید و برای روزهای آفتابی لباس های آستین کوتاه و بدون آستین را فراموش کنید چون آفتاب به سرعت پوست حساس نوزادتان را می سوزاند. در عوض چند دست لباس خنک آستین بلند از جنس نخ همراه داشته باشید.

اگر می خواهید درباره سفر با نوزادان بیشتر بدانید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه ببینید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو