سفر کردن با نوزاد، شرایط شیردهی چگونه است؟

منبع: نی نی بان

126

1398/9/20

11:06


نی نی بان: پنجمین مطلب از بسته سفر با نوزاد توصیه های مهمی را در خصوص سفر در دوران شیردهی و شرایط تغذیه ای نوزاد در طول سفر با شما در میان می گذارد.

 

سفر در دوران شیردهی و توصیه هایی برای مادران

 

بر خلاف تصور خیلی ها، سفر در دوران شیردهی با نوزادی که شیر مادر می خورد، بسیار ساده تر از سفر با نوزادی است که باید با شیر خشک تغذیه شود. بنابراین اگر با برنامه قبلی به سفر بروید به راحتی می توانید موانع احتمالی را مدیریت کنید و به شیردهی در طی سفر ادامه دهید.
 
سفر مادر شیرده با نوزاد کمتر از شش ماه
شیرخواری که همراه مادرش به سفر می رود و کمتر از شش ماه سن دارد به هیچ مکمل تغذیه ای دیگری در طی مسافرت احتیاج ندارد. حتی اگر شما به یک نقطه گرم با آب و هوای آفتابی سفر کنید، لازم نیست برنامه تغذیه نوزادتان را عوض کنید و مثلا اّب بیشتری به او بدهید. در این سن شیر مادر همه نیازهای تغذیه ای نوزاد را در طول روز و شب برطرف می کند.
یادتان باشد که در طول سفر هر وقت نوزاد شیر بخواهد، باید به او شیر بدهید و به خاطر سفر نباید تعداد دفعات شیر دادن را کم کنید، چرا که این کار باعث کاهش تولید شیر در سینه های شما شده و ممکن است نوزاد گرسنه بماند.
 
سفر مادر شیرده بدون نوزاد
اگر به هر دلیل باید چند روزی به تنهایی به سفر بروید و از فرزند شیرخوارتان دور باشید، شاید تمایل داشته باشید که شیر خود را برای چند روز ذخیره کرده تا وقتی از نوزادتان دور هستید او همچنان بتواند به شیر خوردن ادامه بدهد.
فراموش نکنید که دور بودن مادر از کودک می تواند تولید شیر را در سینه های او کاهش دهد. این کاهش بسته به تعداد روزهای سفر مادر و جدایی او از کودک و مقصد سفر مادر دارد. البته این کاهش همیشگی نبوده و وقتی مادر به شهر محل سکونت خود باز می گردد و مجددا شیردهی را شروع می کند، مقدار شیرش نیز به مرور افزایش پیدا می کند. البته اگر سفر مادر طولانی شود و کودک به استفاده از شیشه یا فنجان برای خوردن شیر عادت کند، به سختی می توان دوباره او را به تغذیه از سینه مادر عادت داد.
 
حفظ حجم شیر در طول سفر
اگر به هر دلیلی به تنهایی سفر کردید و از نوزادتان جدا هستید، هر چند ساعت یکبار شیرتان را بدوشید. اگر تعداد دفعات دوشیدن شیر به همان اندازه ای باشد که مادر معمولا به نوزاد شیر می داده است، بعد از بازگشت نزد نوزاد نیز میزان شیرش تغییر چندانی نخواهد کرد.
هر چه قدر سفر طولانی تر شود، حفظ میزان شیر تولید شده در سینه های مادر نیز سخت تر خواهد بود. معمولا جدایی یک هفته ای مادر شیرده از نوزادش تغییری روی میزان شیر مادر ایجاد نمی کند.
 
ذخیره سازی شیر مادر برای نوزاد
اگر به دلیل شرایط سفر نمی توانید از سینه تان به کودک شیر بدهید بهتر است شیر را به صورت دوشیده شده به کودک بدهید. برای این کار لازم است شیر مادر را داخل کیسه های پلاستیکی یا بطری های شیشه ای کاملا تمیز و استریل ریخته و همراه چند تکه یخ ذخیره کنید تا فاسد نشود. در این حالت شما می توانید شیر خود را تا 24 ساعت برای نوزاد نگه دارید و خیالتان هم از بابت احتمال فساد آن راحت باشد. علاوه بر این بد نیست بدانید که شیر مادر 4 تا 6 ماه داخل فریزر و 4 تا 6 ساعت در هوای معمول اتاق قابل نگه داری است. البته اگر شیر منجمد شده و یخ آن باز شود، دوباره نمی توانید آن را داخل فریزر نگهداری کنید بلکه باید بلافاصله مورد استفاده قرار دهید.
 
شیردهی در داخل هواپیما مجاز است؟
بله، شیر دادن به نوزاد در هواپیما مجاز است اما بهتر است این کار را تا زمانی که هواپیما از زمین بلند شده و خلبان اعلام می کند که استفاده از وسایل الکترونیکی اشکالی ندارد، به تأخیر بیندازید. در ضمن یادتان باشد که آب در برخی هواپیماها ممکن است آلوده به باکتری کلی فرم باشد بنابراین برای شست و شوی سینه، یا شیشه شیر یا وسایل شیر دوشی از این آب استفاده نکنید.

اگر می خواهید درباره سفر با نوزادان بیشتر بدانید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه ببینید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو