جزئیات حذف ۱۰۰درصدی سهمیه‌های کنکور

منبع: برترین ها

79

1398/9/20

11:39


روزنامه فرهیختگان در گزارشی لایحه جدید کاهش سهمیه کنکور را بررسی کرده است.

روزنامه فرهیختگان در گزارشی لایحه جدید کاهش سهمیه کنکور را بررسی کرده است.

براساس لایحه پیشنهادی تنها پنج درصد از هر کدرشته به ایثارگران اختصاص پیدا می‌کند که اولویت استفاده از این سهمیه‌ها در ابتدا با همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران، جانبازان ۲۵ درصد به بالا و همسر و فرزندان ایشان، آزادگان و همسر و فرزندان آنها، رزمندگان با 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه و جانبازان زیر ۲۵ درصد است و درصورتی که این ظرفیت تکمیل نشود، خالی‌مانده ظرفیت به خانواده شهدا (پدر، مادر، خواهر و برادر)، همسر و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان رزمندگان با ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص می‌یابد.

و درصورت تکمیل این ظرفیت در هر کدرشته‌محل، سایر ایثارگران با داوطلبان غیرایثارگر رقابت می‌کنند. با تصویب این لایحه سهمیه ایثارگران که پیش از این در مجموع 30 درصد از ظرفیت هر کدرشته را به خود اختصاص می‌داد، کاهش پیدا می‌کند و از این پس داوطلبان این گروه تنها پنج درصد از سهمیه‌ها آن هم به صورت مازاد را در اختیار خواهند داشت.

برخی سهمیه‌ها نیز در لایحه اخیر حذف شده‌اند، سهمیه‌های بومی‌گزینی، بومی منطقه‌ای، بومی قطبی و بومی ناحیه‌ای، سهمیه‌های قهرمانان، حافظان قرآن، بهیاران و کشاورزان حذف شده‌اند. با این حال به دلیل یکنواخت نبودن امکانات آموزشی سهمیه مناطق 1، 2 و 3 حفظ شده است، اما آن نیز تنها به صورت 50 درصد به نسبت شرکت‌کنندگان اعمال می‌شود. در این بین سهمیه حوادث غیرمترقبه همچنان پا بر جا خواهد بود.

برخی سهمیه‌ها نیز کاهش پیدا کرده‌اند، سهمیه المپیادهای دانش‌آموزی داخل کشور حداکثر به میزان پنج درصد ظرفیت و درصورت به دست آوردن حداقل 90 درصد حدنصاب علمی و به صورت مازاد و صرفا برای رشته‌های مرتبط مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

جزئیات حذف ۱۰۰درصدی سهمیه‌های کنکور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو