لطفا بی‌خیال مولوی و شمس شوید

منبع: برترین ها

114

1398/9/20

11:39


هم پرستیژ دارد و هم پولساز است. هم می‌توانی ادعای حفاظت از فرهنگ و زبان فارسی داشته باشی و هم ارتباط با مردم و نسل جدید. صحبت از داستان مولوی و شمس است. کتابش بیرون از مرز‌ها نوشته و داخل ترجمه می‌شود و فروش فوق‌العاده‌ای دارد و فیلمش هم با کمک ترکیه‌ای‌ها و با حاشیه‌های زیاد ساخته می‌شود. انگار دیگر نوبت تئاتر و موسیقی بود که دین‌شان را به مولوی و شمس ادا کنند.

فرهیختگان: هم پرستیژ دارد و هم پولساز است. هم می‌توانی ادعای حفاظت از فرهنگ و زبان فارسی داشته باشی و هم ارتباط با مردم و نسل جدید. صحبت از داستان مولوی و شمس است. کتابش بیرون از مرزها نوشته و داخل ترجمه می‌شود و فروش فوق‌العاده‌ای دارد و فیلمش هم با کمک ترکیه‌ای‌ها و با حاشیه‌های زیاد ساخته می‌شود.

لطفا بی‌خیال مولوی و شمس شوید

انگار دیگر نوبت تئاتر و موسیقی بود که دین‌شان را به مولوی و شمس ادا کنند. صحبت از کنسرت-‌نمایش «ملت عشق» است که قرار است توسط روزبه نعمت‌اللهی در روزهای ۲۴ و ۲۵ آذر سال جاری در مرکز همایش‌های برج میلاد روی صحنه برود.

کی از نکات مبهم این نمایش انتخاب نام آن است. اینکه به‌واسطه فروش بالای کتاب «ملت عشق» الیف شافاک که به گفته مترجم آن، ارسالان فصیحی، ترجمه تحت‌اللفظی هم نیست و انتخاب خود اوست، می‌توان نگاه مردم را به‌سوی خود جلب کرد؟

روزبه-‌کامران یا شهاب-پارسا؟

یکی از شخصیت‌هایی که درصد بالایی از بازیگران ایرانی دوست دارند نقش او را بازی کنند، مولوی است و دیگری شمس تبریزی. بعد از حضور پارسا پیروزفر در نقش مولانا و شهاب حسینی به‌جای شمس در فیلم «مست عشق» و انتظار بالای مخاطبان برای تماشای این زوج رویایی، حالا نوبت به زوج دیگری رسیده است.

آن‌طور که از شواهد امر پیداست قرار است در کنسرت- نمایش «ملت عشق» روزبه بمانی، نقش مولانا و کامران تفتی، به‌جای شمس بازی کند. آن‌گونه که عوامل این نمایش می‌گویند تفتی انتخاب اول نبوده و از میان دو، سه نفر بازیگر انتخاب شده است. ظاهرا کامران تفتی از دوستان نعمت‌اللهی است و با وجود فعالیتش در موسیقی و در حوزه راک، باید دید قرار است چگونه از صدایش در این نمایش استفاده کند.

کامران تفتی با وجود اینکه در سال‌های اخیر نقش‌های تکراری بازی کرده است، اما کارنامه‌اش از هنرهای مختلف متنوع و مشحون است. یکی از این موارد تنوع، حوزه موسیقی است. اگر شهاب حسینی به نقش شمس نزدیک است سوال اصلی اینجاست که شخصیت شمس را چطور ارزیابی کرده‌اند که کامران تفتی هم به آن کاراکتر نزدیک است؟ آیا رفاقت تفتی با روزبه نعمت‌اللهی دلیل کافی برای سپردن نقش شمس به اوست؟ آیا به‌جز محاسن روی صورت روزبه نعمت‌اللهی تشابه دیگری بین آن چیزی که از مولوی در کتب مختلف وجود دارد و او دیده می‌شود؟ اصلا جنس صدای روزبه نعمت اللهی به اشعار مولوی نزدیک است؟ اگر اشعار مولوی را تلفیقی از عرفان، موسیقی و حرکت برای تغییر بدانیم، روزبه نعمت‌اللهی می‌تواند این موارد را منتقل کند؟

قیمت بلیت میلادی

قیمت بلیت این اثر در سایت‌های فروش بلیت از 50 هزار تومان تا 220هزار تومان دیده می‌شود. هرچند بالارفتن قیمت محصولات هنری در کشور ما هیچ قاعده‌ای ندارد، اما مدت‌هاست که هنوز هیچ مرجعی نسبت به نحوه قیمت‌گذاری بلیت کنسرت‌ها و آثار نمایشی با پروداکشن بالا مواضع رسمی را مطابق با قوانین سازمان تعزیرات حکومتی اعلام نکرده و همین موضوع موجب شده تا حاشیه‌های متعددی پیرامون قیمت‌گذاری بلیت‌ها مطرح شود. ا

از کامران تا نسیم

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در این اثر موسیقایی-نمایشی که طبق گفته دست‌اندرکارانش با شکل و شمایلی متفاوت روی صحنه خواهد رفت، علاوه‌بر حضور روزبه نعمت‌اللهی به‌عنوان خواننده و بازیگر کامران تفتی، نسیم ادبی و نیکی مظفری نیز به‌عنوان بازیگران کنسرت نمایش «ملت عشق» حضور دارند. این کنسرت روایتی جدید از دیدار شمس و مولاناست که قرار است برخی از عواید برنامه صرف حمایت از برنامه کشوری یونیسف برای کودکان آسیب‌پذیر ایران شود.

پول-کنسرت-‌نمایش

ترکیب «کنسرت-نمایش» چند سالی است که به دایره لغات هنر ما اضافه شده است و سالن‌های مختلفی میزبان این نوع جدید از هنر شده‌اند. همنشینی موسیقی و تئاتر و حضور چهره‌های محبوب این دو هنر، باعث شده تا پای پول هم به‌عنوان ضلع سوم وارد این مثلث شود. مثلثی که در ابتدا برای هنرمندان و سرمایه‌گذاران دلنشین بود و در یکی، دو سال اخیر اما با دلخوری یکی از طرفین همراه بوده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو