تأثیر استرس بر میل جنسی (4)

منبع: نی نی بان

140

1398/9/20

11:45


نی نی بان: چهارمین مطلب از بسته مدیریت روابط جنسی در تعطیلات به تأثیر متقابل استرس و روابط زناشویی می پردازد.

تأثیر استرس بر میل جنسی (4)


اگر از کیفیت رابطه زناشویی خود راضی نیستید، اگر به دلیل استرس هایی که در ماه های آخر سال داشته اید، مدت هاست که نتوانسته اید با همسرتان رابطه با کیفیتی داشته باشید یا اگر بدتر از این، اصلا یادتان نیست که آخرین بار چه زمانی با همسرتان نزدیکی داشتید، بد نیست در آستانه تعطیلات نوروزی که فرصتی بسیار مناسب برای رهایی از اضطراب های روزمره و رسیدگی به امور شخصی است، درباره اثرات متقابل استرس و رابطه زناشویی بدانید.

روابط جنسی و استرس به شیوه های مختلف با هم در ارتباط هستند. بسیاری از ما به طور غریزی به این مسئله واقف هستیم و می دانیم که هر وقت روز پر استرس و پر از اضطراب و نگرانی را سپری کرده باشیم، امکان برقراری رابطه زناشویی خوب و با کیفیتی را با همسرمان نخواهیم داشت. در حالیکه استرس نقش مهمی در کاهش میل جنسی دارد، برعکس این مسئله نیز صادق است. یعنی رابطه زناشویی می تواند سلاحی مؤثر علیه استرس باشد.
 
رابطه زناشویی خوب و خلق و خوی خوب
بر اساس مطالعه ای که در آمریکا انجام شده محبت فیزیکی میان همسران و داشتن رابطه زناشویی نقش قابل توجهی در از بین رفتن خلق و خوی منفی و کاهش استرس دارد. این محققان گزارش داده اند که خانم ها در روز بعد از رابطه زناشویی با همسرشان شاد تر و راضی تر هستند و کمتر دچار اضطراب و نگرانی می شوند.
 
خلق و خوی خوب و رابطه زناشویی خوب
در مطالعه مشابه دیگری نشان داده شده است که اگر شما خلق و خوی خوبی داشته باشید، با همسرتان نیز رابطه بهتری خواهید داشت و بیشتر و بهتر محبت فیزیکی خود را به او نشان می دهید. بنابراین می شود این طور نتیجه گیری کرد که کاهش استرس باعث می شود که شما بیشتر از قبل با همسرتان نزدیکی کنید و افزایش تعداد دفعات رابطه زناشویی هم باعث می شود کمتر احساس دلهره و اضطراب و نگرانی کنید.
 
رابطه زناشویی و پاسخ بدن به استرس
متخصصان با بررسی ضربان قلب و سطح هورمون کورتیزول در بدن خانم ها بعد از برقراری رابطه زناشویی با همسرشان به این نتیجه رسیده اند که بعد از داشتن این نوع از رابطه، پاسخ استرس در بدن کمتر می شود. البته بد نیست بدانید که بر اساس این مطالعه، حمایت روحی و روانی همسر نمی تواند مانند رابطه زناشویی چنین اثری داشته باشد.
همچنین رابطه زناشویی به طرق دیگر نیز می تواند در کاهش استرس مؤثر باش از جمله:

1. تنفس عمیق: تنفس عمیق در حین رابطه جنسی بدن را شل و آرام کرده، اکسیژن خون را افزایش داده و باعث می شود استرس کمتری را احساس کنید.

2. حس تماس: مطالعات نشان می دهد که ماساژ می تواند مسکن قوی ای علیه استرس باشد. در واقع، ما به لمس و ماساژ برای سلامت عاطفی خون نیاز داریم. به عنوان مثال مطالعات نشان می دهد کودکانی که به اندازه کافی توسط والدین خود لمس نمی شوند، رشد خوبی نخواهند داشت.

3. احساس حمایت: این احساس که مورد حمایت قرار گرفته اید یکی از نتایج برقراری رابطه زناشویی با همسر است که روشی ایده آل برای مبارزه با استرس محسوب می شود.
 
4. ترشح اندورفین: رابطه زناشویی باعث تحریک ترشح اندورفین در بدن می شود که با احساسات خوب در بدن رابطه دارد.

اگر می خواهید درباره مدیریت روابط جنسی در تعطیلات بیشتر بدانید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه ببینید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو