سفر هوایی با کودک، راهنمایی برای شما (4)

منبع: نی نی بان

114

1398/9/20

12:05


نی نی بان: چهارمین مطلب از بسته سفر با کودک، شما را برای داشتن یک سفر ایمن و شاد هوایی همراه با فرزندان تان راهنمایی می کند.
 

راهنمای سفر هوایی با کودک (4)


مانند بسیاری از پدر و مادری که فرزند خردسال دارند، شما هم ممکن است از اینکه بخواهید همراه کودک تان با هواپیما سفر کنید، کمی نگران باشید. البته این نگرانی فقط به خاطر این نیست که قرار است فرزندتان را سوار هواپیمایی کنید که کیلومترها از زمین فاصله می گیرد، بلکه بیشتر استرس والدین از سوار هوایی با کودک این است که مجبور هستند چندین ساعت در کنار غریبه ها بنشینند و اگر فرزندشان نق بزند، گریه کند یا شروع به شلوغ کاری کند، هیچ راهی برای فرار وجود ندارد!
البته نگران نباشید اگر دست و اصولی برنامه ریزی کنید هم در طول سفر با هواپیما از هرگونه استرسی دور خواهید بود و هم کسانی را که روی صندلی های اطراف شما نشسته اند، اذیت نخواهید کرد.
در ادامه می توانید پیشنهادهای ما را برای سفر هوایی شاد و ایمن با کودک بخوانید.
 
1. اگر نگران تغییر ارتفاع و فشار هوایی هستید که به گوش فرزند خردسال تان وارد می شود، بهتر است پروازهای مستقیم را انتخاب کنید چون در این صورت فرزندتان فقط یک بار مجبور به تحمل شرایط صعود و فرود هواپیما بوده و در نتیجه فشار کمتری به گوش هایش وارد می شود. علاوه بر این پروازه های یک سره شما را از دردسر جا به جایی چندباره چمدان ها که با وجود بچه های کوچک سخت تر هم می شود خلاص می کند.

2. بهتر است پروازهای شلوغ را برای سفر کردن انتخاب نکنید. بعدازظهرها و شب‌ها و همچین روزهای وسط هفته پروازهای داخلی و خارجی معمولا خلوت تر است و شلوغی جمعیت نه تنها کودک را در معرض ابتلا به بیماری قرار نمی دهد بلکه احتمال بروز بدخلقی‌های کودکانه نیز در محیط آرام و کم سر و صداتر، کاهش پیدا می کند.

3. بهتر است سفر هوایی را از چشم کودک در نظر بگیرید و بعد برای رزرو بلیط اقدام کنید. آیا ساعتی که می خواهید به سفر بروید برای کودک مناسب است یا با ساعت خوابش تداخل دارد و ممکن است بداخلاق شود؟ آیا کودک در ساعت پرواز به اندازه کافی خسته هست که همه یا بخشی از طول مسیر را خواب باشد؟ آیا این اولین بار است که قرار است او را سوار هواپیما کنید و آنقدر هیجان زده شده که احتمالا اصلا خوابش نمی برد؟ اگر موقع رزرو پرواز و گرفتن بلیط به این نکته ها دقت کنید سفر آرام تری را پیش رو خواهید داشت.

4. موقع رزرو کردن بلیط برای فرزندتان در مورد اینکه امکان نصب صندلی کودک روی صندلی هواپیما وجود دارد یا نه، سوال کنید. اگر صندلی خودروی کودک را در طول مسیر همراه داشته باشید، خیال تان از نظر امنیت کودک راحت تر خواهد بود. در ضمن یادتان باشد که برای کودکان بالای دو سال باید صندلی مجزا از والدین بگیرید و نمی توانید او را روی پای تان بنشانید.

5. اگر کودکتان غذای خاصی را دوست ندارد یا به غذا و مواد غذایی خاصی حساسیت دارد یا باید رژیم غذایی ویژه ای را رعایت کند، بهتر است غذای لازم برای کودک را همراه خودتان داشته باشید. البته در بعضی پروازهای خارجی می توانید از یک شبانه روز قبل به شرکت هواپیمایی در مورد رژیم غذایی کودکتان اطلاع دهید تا خوراکی های ویژه را در طول پرواز برایش سرو کنند.

6. اگر کودکتان علائم سرماخوردگی دارد، حتما قبل از پرواز او را نزد پزشک ببرید. اختلاف فشار هوا در صورتیکه کودک عفونت گوش داشته باشد می تواند باعث درد شدید یا حتی آسیب دائمی به گوش او شود. اگر پزشک معالج تشخیص عفونت گوش داد، بهتر است پروازتان را به تاخیر بیندازید تا علائم بیماری کودک به طور کامل از بین برود و دوره درمانی طی شود.

7. سعی کنید یک ساعت مانده به پرواز خودتان را به فرودگاه برسانید به خصوص اگر اولین بار است که قرار است با فرزندتان سوار هواپیما شوید. در این صورت هم راحت تر چمدان ها را تحویل می دهید و هم اگر جو فرودگاه فرزندتان را عصبی و مضطرب کند فرصت لازم برای آرام کردن او قبل از ورود به هواپیما را خواهید داشت.

8. قبل از ورود به هواپیما در مورد ساکی که می توانید با خودتان به داخل ببرید سوال کنید. شاید وسیله مورد علاقه کودک شما جزو آن دسته از وسایلی باشد که اجازه ورود به هواپیما را ندارند. در این صورت اگر این موضوع را دقیقا دم پرواز متوجه شده و بخواهید آن را از دست کودک بگیرید، یک جنگ اعصاب درست و حسابی خواهید داشت.

9. قبل از رسیدن به گیت های کنترل در مورد مراحلی که باید طی شود به کودک توضیح بدهید. به او بگویید که لازم است ژاکت یا کاپشنش را در بیاورد و اگر عروسک یا اسباب بازی فلزی توی دستش دارد، به مامور تحویل دهد. اگر کودک از قبل ورد به گیت کنترل آماده شده باشد، سریع تر می توانید این مرحله را پشت سر بگذارید.

10. تا وقتی که توی فرودگاه هستید و هنوز سوار هواپیما نشده اید، به اندازه کافی کودک را با بازی و راه رفتن و... خسته کنید تا خیال تان از بابت خواب او در طول پرواز راحت باشد.

11. اگر کودک تان وقتی در مقابل غریبه ها قرار می گیرد وحشت می کند، لوس می شود یا هر نوع بداخلاقی دیگری دارد، قبل از ورود به هواپیما در مورد قوانینی که باید در طول سفر رعایت کند با او صحبت کرده و برای اطمینان خاطر از این که مشکل خاصی پیش نمی آید، از سیستم تشویق و پاداش استفاده کنید.

12. حتما قبل از اینکه سوار هواپیما شوید کودک را به دستشویی ببرید تا به محض ورود به هواپیما لازم نباشد دنبال دستشویی بگردید.

13. اگر پروازتان طولانی است برای هر ساعت آن یک کادو یا جایزه کوچک برای کودک در نظر بگیرید. لازم نیست این جایزه ها خیلی بزرگ، گران یا فانتزی باشند. همین که آن را کادو کرده باشید کافی است تا کودک را سرگرم و خوشحال نگه دارید. البته سعی کنید جایزه ای به او بدهید که قبلا هرگز ندیده باشد. دفترچه رنگ آمیزی جدید یا کتاب سه بعدی یا موزیکال بهترین انتخاب ها در این زمان هستند.

14. انتظار نداشته باشید وقتی سرتان را با گوشی تلفن همراه گرم کردید یا مشغول مطالعه هستید، کودک تان ساکت و آرام بماند و خودش را سرگرم کرده و کاری به شما یا دیگران نداشته باشد و بهانه نگیرد. برای سرگرم کردن کودک حتما یک اسباب بازی خلاقانه مانند یک پازل جدید همراه داشته باشید.

15. کودک شما مانند هر کودک دیگری کنجکاو است که همه جای هواپیما را ببیند. برایش توضیح دهید که وقتی چراغ کمربندهای ایمنی را باز کنید، روشن شود او را به گردش خواهید برد. اشکالی ندارد که وقتی هواپیما بلند شود و در وضعیت ثابت قرار گرفت همراه فرزندتان قدمی داخل هواپیما بزنید.

16. اگر کودکتان بدخلق شد اصلا کوتاه نیایید و سعی نکنید با جایزه یا به عبارت بهتر رشوه دادن ساکتش کنید. اگر بداند که شما به خاطر بودن در محیط غریبه کوتاه آمده اید، تا پایان پرواز حسابی سوء استفاده خواهد کرد.

17. سعی کنید در قسمت انتهای هواپیما بنشینید تا به دستشویی نزدیک تر باشید.

اگر می خواهید درباره شرایط سفر با کودک بیشتر بدانید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه ببینید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو