راه‌حل مقابله‌ با تکدی‌گری، زندان نیست

منبع: برترین ها

71

1398/9/20

13:10


رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان اینکه راه‌حل مقابله‌با تکدی‌گری زندان نیست،‌ گفت: جمع‌آوری مشخصات بیومتریک متکدیان از طریق اسکن اثر انگشت و عنبیه در ۸ استان کشور در حال انجام است.

خبرگزاری ایلنا: رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان اینکه راه‌حل مقابله‌با تکدی‌گری زندان نیست،‌ گفت: جمع‌آوری مشخصات بیومتریک متکدیان از طریق اسکن اثر انگشت و عنبیه در ۸ استان کشور در حال انجام است.

«تقی‌ رستم‌وندی» معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور درباره سامانه جامع آسیب‌دیدگان اجتماعی و جمع‌آوری مشخصات بیومتریک آنها از طریق اسکن اثر انگشت و عنبیه گفت: در ۸ استان کشور بانک اطلاعاتی از متکدیان تهیه شده است.این طرح در کلانشهر هایی مانند اصفهان، شیراز، تهران که تکدی‌گری بیشتر وجود دارد، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید متکدیان فاقد مدارک هویتی هستند و بارها این افراد جمع‌آوری و به آنها خدمات ارائه می‌شود، اما دوباره به خیابان باز می گردند، اما احراز هویت از طریق عنبیه جدیدترین فناوری است که در ۸ مرکز استان این فناوری درحال انجام است.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در پاسخ به این سوال که بر اساس قانون مجازات تکدی‌گری ۲ ماه تا ۲ سال حبس است، آیا این قانون اجرایی می‌شود؟ تصریح کرد: زندان راه‌حل مقابله با تکدی‌گری نیست. این افراد دارای مشکلات اقتصادی، خانوادگی و... هستند.آنها باید پس از شناسایی همه‌جانبه وضعیت‌شان سنجیده شده و راهکار اجتماعی و اقتصادی برای‌شان در نظر گرفته شود، زندان نمی‌تواند راه‌حل این مشکل باشد.

رستم‌وندی درباره جمع‌‌آوری کودکان خیابانی نیز گفت: این کار امسال با جدیت بیشتر و با همکاری بهتر بین وزارت کشور، سازمان بهزیستی و استانداری و فرمانداری شهر تهران آغاز شده است. این برنامه یک طرح مقطعی نیست که به صورت ضربتی اجرا شود، بلکه با استفاده بیشتر از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در فازهای مختلف در حال انجام است.

وی ادامه داد: بخشی از متکدیانی که در سطح شهر تهران هستند، سنین بالا دارند که شهرداری باید آنها را در مراکز نگهداری خود مراقبت کند، متکدیان کمتر از ۱۵ سال هم مسئولیت شأن با سازمان بهزیستی است. این کار به تدریج پیش می‌رود و تاکنون نیز ۳۸۱ کودک خیابانی جمع آوری، غربالگری و ساماندهی شده‌اند.

معاون وزیر کشور درباره غربالگری کودکان خیابانی خاطرنشان کرد: برخی از این کودکان در حوزه بهداشت و سلامت با مشکلاتی مواجه بوده‌اند و علائم هپاتیت یا بیماری‌های خطرناک داشتند که در مرحله غربالگری این موضوع مشخص شد. افرادی که با مشکلاتی در این زمینه دچار هستند، برای درمان به بخش بهداشت و درمان منتقل شده‌اند، کودکانی هستند که مشکل سرپرستی داشتند و توسط بهزیستی به آنها رسیدگی می شود. همانطور که گفتم بهزیستی مسئولیت غربالگری و رسیدگی به این کودکان را دارد. استانداری و فرمانداری نیز وضعیت انسجام‌بخشی به کار همه دستگاه‌ها در این برنامه را برعهده دارند.

رستم‌وندی همچنین درباره سلب حضانت از والدین کودکان خیابانی تصریح کرد: سلب حضانت فرزند از والدین درخصوص کودکان خیابانی دارای پروتکل مشخصی است و الزاما نیازمند حکم قضایی است تا حضانت را از والدین سلب کنند و یک رویه مربوط به خود را دارد و اینگونه نیست که اگر کودکی دوبار در این برنامه جمع آوری شد، سلب حضانت از والدین انجام شود و قضات مرجع قضایی هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو