وزن گیری در پسران

منبع: نی نی بان

281

1398/9/20

14:26


نی نی بان، گروه ترجمه: مطلب سوم از بسته پایش رشد کودک به وزن گیری در پسران اختصاص دارد. معمولا نوزادان پسر با وزنی بیشتر از نوزادان دختر به دنیا می‌آیند به همین دلیل است که نمودار وزنی آنها با هم متفاوت است.

تعریف نمودارهای منحنی
در نمودار رشد وزنی ردیف افقی نشان‌دهنده سن کودک بر حسب ماه است. با توجه به اینکه این منحنی‌ها برای کودکان تا 5 سال تنظیم شده است، روی این خط از عدد صفر  تا 5 سالگی یا همان 60 ماهگی وجود دارد. غیر از اعدادی که دیده می‌شوند، سایر ماه‌‌ها روی خط افقی، بین اعدادی که مشخص شده وجود دارند، یعنی بین 10 تا 2 چهار خط دیگر است که 11 و 12 ماهگی از سال قبل و یک و دو ماهگی از سال بعد را نشان می‌دهد. ردیف عمودی هم نشان‌دهنده وزن برحسب کیلوگرم است.

وزن گیری در پسران

 

روند ثبت منحنی
در هر مراجعه بعد از تولد کودک به دقت وزن می‌شود و بعد سن دقیق او به ماه روی خط افقی و وزن او روی محور عمودی مشخص میشود. تلاقی خط عمودی که از نقطه سن کودک به بالا می‌رود با خط افقی که از نقطه وزن او به داخل منحنی می‌رود یک نقطه به دست می‌آید که در کارت پایش رشد ثبت می‌شود. با هر بار مراجعه یک نقطه به دست می‌آید که از اتصال آنها به هم منحنی رشد وزنی کودک رسم می‌شود.

نکات مهم
•    منحنی رشد طبیعی همیشه باید موازی با یکی از خطوط پایش رشد پیش برود و بین صدک‌های 3 تا 97 قرار بگیرد. در مواردی که منحنی زیر یا بالای این صدکها در می‌آید در صورتی که همچنان موازی با یکی از خطوط کارت باشد طبیعی است و بهتر است نگران نشوید.
•    بهتر است وزن کردن کودک همیشه در یک محل و با یک ترازو انجام گیرد تا اندازه گیری وزن و پایش رشد بهتر و دقیق تر باشد. همچنین وزن کودک به دقت و از رو به رو خوانده شود و هرگاه در وزن کردن شک و تردیدی بود دوباره وزن شود.
•    بهتر است کودک هنگام وزن‌گیری در وسط ترازو قرار بگیرد و همواره با یک لباس و پوشک اندازه‌گیری شود.
•    اگر نوزاد تا دو هفته بعد از تولد وزن از دست رفته را به دست نیاورد  به این معناست که شیر مادر به اندازه کافی مغذی نیست.

روند وزن‌گیری در نوزادان
نوزادان نورس به طور طبیعی 5 تا 8 درصد از وزن هنگام تولدشان را در روزهای اول تولد از دست می‌دهند. آنها در پایان دو هفتگی وزن از دست رفته را دوباره به دست می‌آورند. بعد از این مدت نوزادان در دو ماهه اول تولد روزی 28 گرم یا یک اونس به وزن‌شان اضافه می‌شود. بعد از این دو ماه هم به طور طبیعی باید نیم کیلوگرم در هر ماه به وزن نوزاد اضافه شود. این میزان افزایش وزن به طور معمول می‌تواند باعث دو برابر  شدن وزن نوزاد تا 5 ماهگی شده و تا یک سالگی نیز وزنش سه برابر وزن هنگام تولدش خواهد بود. البته نکته مهم اینجاست که در سالهای اخیر چاقی در میان کودکان زیاد شده و این چاقی اغلب از همان ماه‌های اول بروز میکند.

وزن‌گیری در یک سال اول
به طور طبیعی نوزادان پسر طبق جدول زیر باید در هر ماه وزن اضافه کنند:

ماه تولد

پسر(کیلوگرم)

هنگام تولد

3.3

1

3.5 تا 4.4

2

4.7 تا 5.4

3

5.6 تا 6.2

4

7

5

7.5

6

7.9

7

8.3

8

8.6

9

8.9

10

9.2

11

9.4

12

9.7

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو