رشد نوزادان نارس

منبع: نی نی بان

159

1398/9/20

14:31


نی نی بان، گروه ترجمه: این مطلب بسته پایش رشد کودک درباره تفاوت رشد نوزاد نارس و نوزاد ترم است. گاهی پیش می‌آید که نوزاد نارس و زودرس است. در این موارد دیگر نمیتوان بر اساس نمودار رشد استانداردی که وجود دارد، برنامه‌ریزی کرد. این نوزادان نمودار رشد مخصوص دارند که باید براساس آن پایش رشدشان انجام شود. وقتی نوزاد 2 هفته یا حتی یک ماه زودتر به دنیا بیاید، در این حالت شاخص‌های رشد نوزاد کمتر از میزان طبیعی است و ممکن است وزنش کم باشد. معمولا نوزاد کمتر از 2500 گرم کم وزن قلمداد می‌شود و به مراتب قد و دور سرش هم کمتر از میزان طبیعی است.

نمودار رشد نوزاد نارس
برای کودکانی که به صورت نارس به دنیا می‌آیند معمولا در 2 سال اول باید قد و وزن براساس سن بارداری رسم شود. براین اساس که با کم کردن تعداد هفته‌های نارسی کودک از سن فعلی‌اش می‌توان این تطبیق را انجام داد. مثلا طول شیرخوار 3 ماهه‌ای که در هفته سی و چهارم بارداری به دنیا آمده است باید در نقطه یک و نیم ماهگی رسم شود. چون او 12 هفته‌ای است و 6 هفته پیش از موعد به دنیا آمده است. در طول دو سال اول زندگی باید کودک براساس نمودار رشد مخصوص نوزادان نارس رشد کند و از فرمولی که ذکر شد برای تعیین نحوه رشد استفاده کرد. اما بعد از 2 سالگی میتوان نحوه رشد کودک را به نمودار رشد استانداردی که وجود دارد منتقل کرد. بسیاری از نوزادان نارس با عقب ماندگی رشد داخل رحمی در معرض خطر بالاتری برای تاخیر در رشد و سایر مشکلات پزشکی رو به رو هستند.

قواعد رشد نوزادان نارس


نحوه رشد نوزاد نارس
بیشتر نوزادان نارس بین  32 تا 37 هفتگی زمان بارداری متولد می‌شوند. به احتمال بسیار زیاد در طول دو سال اول زندگی شما متوجه تاخیر رشدی نوزادتان خواهید شد اما معمولا بعد از 2 سالگی این تاخیر رشدی جبران خواهد شد. وقتی کودک به سنین پیش از مدرسه رسید، 2 تا 4 ماه تفاوت از لحاظ سن یا رشد مشکلی برای کودک در میان همسالانش ایجاد نمی‌کند. اما  اختلال رشد در نوزادی میتواند در بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند. نوزادان نارس در معرض خطر رشد کم قرار دارند چون اغلب هنگام تولد در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان تحت درمان قرار میگیرند.

رشد جبرانی
در پاسخ به رشد کم در نوزادان نارس معمولا مصرف مکملهای غذایی برای تحریک رشد در نظر گرفته می‌شود. نوزادان نارس معمولا حدود 15گرم در روز باید وزن اضافه کنند. البته مشخص شده است که نوزادان نارسی که 20 تا 30 گرم در روز وزن اضافه میکنند زودتر به سن یا صدک تولدشان نزدیک می‌شوند. نکته مهم اینجاست که برای جبران عقب ماندگی رشدی بایداز مواد مغذی استفاده شود چون به طور کلی نوزادان نارس در مقایسه با نوزادان ترم بیشتر در معرض خطر افزایش رسوب چربی قرار دارند. نوزادان نارس تا زمانی که اضافه وزن مداوم و ثابت روزانه در محیط خارج از انکوباتور را نداشته باشند از بیمارستان مرخص نمی‌شوند. بعضی بیمارستان‌ها قانونی دارند که مشخص می‌کند کودک چه مقدار افزایش وزن قبل از مرخص شدن باید داشته باشد. به طور کلی نوزاد باید قبل از ترخیص از بیمارستان حداقل 8/1 کیلوگرم وزن داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو