نکاتی درباره جدول منحنی رشد

منبع: نی نی بان

137

1398/9/20

14:31


نی نی بان: در آخرین مطلب از بسته پایش رشد کودک دکتر اکبر کوشانفر نکاتی را درباره رشد کودکان به والدین توضیح میدهد. از آنجا که طیف رشد و نمو در محدوده طبیعی بسیار گسترده است معمولا جایی برای نگرانی وجود ندارد.  هرچند گاهی اوقات الگوهای نمودار رشد پیام‌هایی از وجود اشکال در سلامت مخابره میکند. دکتر اکبر کوشانفر، متخصص اطفال نکاتی را درباره این جدول توضیح می‌دهد.

علل تغییر سریع در صدک
•    اگر رشد کودک شما همیشه روی صدک 80 باشد و ناگهان به صدک 40 می‌رسد این میتواند نشان دهنده این باشد که مشکلی در رشد کودک وجود دارد و باید وزن و قد کودک توسط متخصص بررسی شود.
•    اغلب وزن و قد کودکان در امتداد خطوط مشابهی رشد می‌کند اما اگر روی صدک مشابه نبود در ادامه  با همان سرعت حرکت می‌کند. با این حال اگر وزن و قد با سرعت‌های متفاوتی رشد کرد این هم میتواند نشان  دهنده وجود مشکل در سلامت کودک باشد.
•    تقریبا همه بچه‌ها بین صدک 5 و 97 در نمودار رشد قرار دارند. اگر فرزند شما خارج از این پارامترها بود ممکن است نیاز باشد با پزشک در این مورد مشورت کنید.
•    در مواردی دور سر نامتناسب با وزن و قد رشد صعودی میکند باید به اختلالاتی مانند مگالنسفالی، هیدروسفالی و رشد جبرانی در شیرخوار نارس شک کرد.
•    اگر صدک وزن در حال افزایش بود اما به موازات آن صدک قد سیر نزولی داشت احتمال هیپوتیروئیدی مطرح می‌شود.
•    گاهی شیرخوار به‌خصوص اگر دچار کم‌وزنی باشد یا نارس به دنیا آمده باشد به درستی سینه مادر را به دهان نمی‌گیرد و چون به اندازه کافی شیر نمی‌نوشد نمودار رشد او رو به پایین است.
•    اگر شیرخوار تغذیه تکمیلی را آغاز کرده و مادر از میزان تغذیه او راضی است، اما نمودار رشد افقی شده نباید چندان نگران بود زیرا بعد از مدتی نمودار رشد دوباره رو به بالا خواهد شد.
•    به تنهائی بالا یا پائین بودن یک عدد در جدول به معنای وجود یک مشکل نمی باشد. کودکی که دور سر وی در صدک 90 می باشد ممکن است وزن و قد او نیز در صدک 90 باشد و این به معنای آن است که بطور کلی جثه کودک بزرگ بوده و این چیزی طبیعی به حساب می آید. به طور مشابه دور سر در صدک 20 نیز که قد و وزن در صدک مشابه است ، دارای حالت طبیعی می باشد. بعلاوه در صورتیکه در صدک 20 رشد کودک به آرامی و با افزاش سن صورت گیرد، باز طبیعی تلقی شود.

نکاتی درباره جدول منحنی رشد


علل توقف رشد
از 6 ماهگی به بعد ممکن است کودک به عدم تحمل گلوتن  مبتلا شود. معمولا از این سن به بعد شیرخوار خوردن بیسکویت و نان را آغاز می‌کند و در صورتی که مبتلا به عدم تحمل گلوتن باشد دچار بیماری کولیاک است که با یک آزمایش خون و آندوسکوپی مشخص می‌شود. از جمله علائم این بیماری نیز اسهال شدید است که سبب کاهش وزن و عدم رشد قدی او می‌شود. علاوه بر این بیماری حساسیت به پروتئین شیر گاو هم باعث توقف و افت وزن کودک شود. آلرژی معمولا همراه با علائمی مانند اگزما و مشکلات گوارشی قابل توجه مانند تهوع و اسهال همراه است. در صورتی که رشد وزنی و قدی کودک متوقف شود ممکن است پزشک او را از نظر عفونت ادراری هم چک کند. در صورتی که افت نمودار وزن در 3 ماهه اول زندگی نوزاد رخ دهد، مراجعه هر چه سریع‌تر به پزشک و بررسی علت این مسئله اورژانسی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو