نشانه های فرد سوء استفاده گر + با افرادی که سوء استفاده گر هستند چطور برخورد کنیم؟

منبع: تاپ ناز

51

1398/9/20

15:02


نشانه های فرد سوء استفاده گر

هر شخصی ممکن است در طول زندگی خود بارها با افراد سوء استفاده گر برخورد داشته باشد. وقتی که با فرد سوء استفاده گر روبرو می شویم ممکن است برای ما سخت باشد که قبول کنیم از ما سوء استفاده شده است ولی بهتر است نشانه های افراد سوء استفاده گر را بدانید تا دچار آسیب و خسارت نشوید.

خیلی از افرادی که به انها خوبی کرده ایم ممکن است از رفتار خوب ما سوء استفاده کنند و به همین دلیل باید روش برخورد با این افراد سوء استفاده گر را بدانیم تا بتوانیم به نحوه درستی با آنها برخورد کنیم.
در کل باید گفت که سوء استفاده به رفتاری می گویند که یک فرد به قصد کنترل فرد دیگری انجام می دهد. یعنی اینکه فرد سوء استفاده گر از مهربانی و یا حتی ضعف های دیگران برای رسیدن به اهدافش استفاده کند و یا حتی برای رسیدن به هدفش ممکن است به هر حیله ای منوسل شود. این افراد همیشه محتاج فرد دیگری هستند تا از او برای پیشرفت خود استفاده کنند. مهمترین ابزاری که افراد سودجو و سوء استفاده گر در دست دارند احساسات طرف مقال است. این رفتار می تواند از سوی یک انسان یک رفتار غیرانسانی و ناراحت کننده باشد. می توانید با مقداری توجه افراد سوء استفاده گر اطراف خود را شناسایی نمایید.

افراد سوء استفاده گر چه نشانه هایی دارند؟

اگر با کسی که سوء استفاده گر بود برخورد کردید و نشانه های زیر را دیدید او ممکن است قصد سوء استقاده از شما را داشته باشد.

 

افراد سواستفاده گر زود بی تاب می شود

از مهم ترین دلایل بیتابی این گونه افراد به تاخیر افتادن در رسیدن به خواسته هایشان است، بیتاب بودن یک ارتباط گسترده ای با این گونه افراد دارد، زیرا در برخی مواقع ممکن است در راه رسیدن به اهداف خود چیزی و یا کسی مانع شود که موجب بیزاری و بی تابی این افراد می شود.

بی تابی خصوصیتی است که ناشی از تجربه منفی، نداشتن درک و نا امنی نشات می گیرد، که تمام این حس ها در دوران کودکی پدیدار می شوند و در آخر زمانی که به سن بزرگسالی رسید به صورت کمبود بروز پیدا می کند. به همین دلیلی برخی از افراد با سواستفاده از دیگران کمبود های خود را جبران می کنند، به همین دلیل اگر برای سواستفاده فردی در دسترس آنها نباشد بسیار بی تاب خواهند شد.

 

در رابطه با این افراد به نظر می رسد که شما آدم بده هستید

افراد سواستفاده گر همیشه به گونه ای رفتار می کنند که شما به این باور برسید که واقعا کاری را اشتباه انجام داده اید و یا اینکه همیشه حرف هایش را مدام برای رسیدن به هدفش تغییر دهد که در اینجا باعث می شود حتی خودتان نسبت به خود دچار تردید شوید.

شناسایی این گونه افراد می تواند کار راحتی باشد فقط کافبست در هنگام گفت و گو با این افراد حواستان را جمع کنید و متوجه ریز به ریز از حرف هایی که بینتان گفته می شوید باشید تا در صورت اسرار بر نبودن چنین چیزهایی روی واقعی آن فرد را بشناسید. بهترین راه در هنگام مقابله با این افراد سودجو هوشمندانه رفتار کردن است.

 

سواستفاده از افراد مختلف و تجربه داشتن در این کار

اغلب افراد سواستفاده گر با خود گمان می کنند که از همه باهوش تر و زرنگ تر هستند، شما در این هنگام باید مراقب رفتار های زیرکانه افراد سواستفاده گر باشید به همین دلیل نباید در مقابل این گونه اعتماد به نفس خود را از دست بدهید بلکه برعکس باید در مقابل چنین افرادی پرانرژی، سرشار از اعتماد به نفس باشد اینکار باعث می شود تا نظر آنها نسبت به شما تغییر کند و شما را ساده نپندارد.

 

بالا بودن سرعت کار آنها

بیشتر افراد سواستفاده گر و سودجو زبان چرب و نرمی برای زدن حرف های دلنشین دارد که این باعث می شود فرد به سرعت گول بخورد، چرا که این افراد فقط قصد دارند شکل رابطه را خوب جلوه دهند در صورتی که در باطن چیز دیگری است. به نوعی در این مرحله تمام احساسات فرد را به بازی می گیرد که مهم تربن هدف ائ تاثیرش بر روی افکار شما است.

افراد سو استفاده گر زمانی که با نظرتان موافق نباشند به سرعت از خود واکنش نشان می دهند.

 

بازی کردن با احساسات

فریب دادن فرد یک از لحاظ روحی و چه از لحاظ احساسی و یا فیزیکی یک سواستفاده محسوب می شود، افرادسودجو همیشه درصدد بازی با احساسات طرف مقابلاشان هستند که در طی این رفتار از شما جهت رسیدن به خواسته خود استفاده می کند. این گونه افراد اصولا کسانی را در اطراف خود نگه می دارد که می تواند به راحتی از آن استفاده کنند، این سواستفاده می تواند هم در یک رابطه عاطفی صورت بگیرد و هم در یک رابطه دوستی اتفاق بیفتد.

 

 

با فرد سوء استفاده گر چطور برخورد کنیم؟

زمانی که فردی از شما سوء استفاده می کند به هیچ عنوان به ظاهر شما توهین نمی کند چرا که به احساسات شما اهانت می کند. در اصل چنین پیش آمدهایی که برای فردی اتفاق می افتند نتیجه بها ندان به خودمان است، در واقع این خود شما هستید که با رفتار های خود به دیگران اجازه می دهید که از شما سواستفاده کنند.

از آنجایی که همه ما دوست داریم همانند یک قهرمان رفتار کنیم این مهربانی راه را برای بسیاری از افراد سود استفاده گر هموار می کنیم. بسیاری از ما هنوز این را یاد نگرفته ایم که در مقابل چیز های که مطابق میل ما نیستند نظر واقعی خود را بیان کنیم به نوعی توانایی نه گفتن را نداریم به همین دلیل ممکن است گیر افراد سواستفاده گر بیفتیم.

اگر شما در مقابل تقاضا های نابجا و نادرست از کلمه نه استفاده کنید می توانید در مقابل افراد سود جو به صحیح ترین شیوه عمل کنید. نه گفتن باید از طریق خانواده به کودک و نوجوان آموزش داده شوند که این کلمه می تواند در بسیاری از راه و بی راهه های زندگی به آن کمک کند. این کار باعث می شود فرد بهای خود را در روابط اجتماعی بیشتر بداند. اگر شما بتوانید نه گفتن را تمرین کنید خواهید دید که انسان ها کم کم شما را درک خواهند کرد و فکر سواستفاده از سرش عبور نمی کند.

 

چرا از شما  سوء استفاده می شود؟

این 5 ویژگی باعث می شود که شما مورد سوء استفاده قرار بگیرید.

1. شما قادر به گفتن نه نیستید

این یک دلیل کلیدی برای اینکه چرا دیگران از شما سوء استفاده می کنند ، است. به این دلیل که شما نمی توانید نه بگویید.اگر همکارتان از شما بخواهد در یک پروژه به او کمک کنید ، احتمالا پاسخ شما بله هست، با وجود اینکه شدید درگیر کار هستید و احتمالا برای چند روز نخوابیده اید ، اگر این مورد شبیه شما به نظر می رسد، لازم است از خود بپرسید چه چیزی در درون شما در حال اتفاق افتادن است و یا اینکه چه باوری شما را از نه گفتن باز می دارد.احتمالا احساس اجبار می کنید که اگر کاری را انجام ندهید دیگران فکر می کنند آدم بدی هستید.

آیا نگران هستید اگر نه بگویید ، عصبانی شوند؟

آیا می ترسید که اگر به کسی کمک نکنید، آنها نیز به شما کمک نکنند؟

به خاطر داشته باشید که همیشه بله گفتن باعث می شود آنها برای هر کاری نزد شما بیایند و شما را با مسئولیتهایی که به شما مربوط نمی شود ، محدود کنند این بدان معناست که باید برای ساعات بیشتری کار کنید و کمتر بخوابید. هیچ وقت مشکلی با نه گفتن وجود ندارد در حقیقت آموختن نه گفتن ، بهترین راه برای جلوگیری از سوء استفاده دیگران است.

 

2. به دنبال تائید دیگران هستید

یکی دیگر از دلایل سوء استفاده دیگران از شما این است که شما به دنبال تایید دیگران هستید و آنها از آن به نفع خود استفاده می کنند. وقتی به دنبال تایید دیگران هستید، سعی می کنید آنها را راضی نگه دارید، دوست داشتنی باشید و می خواهید دیگران با کارهایی که انجام می دهید یا چیزهایی که می گویید ، موافقت کنند. افرادی که استاد سوء استفاده کردن از دیگران هستند، سریع متوجه می شوند.

 

3. اجازه می دهید از شما استفاده کنند

همه ما دوستی داریم که فقط وقتی به ما نیاز دارد با ما تماس می گیرد. این می تواند نیاز آنها برای صحبت کردن ، درد و دل ، یا درخواست کمک از شما باشد. اگرچه وقتی شما به آنها نیاز دارید، حضور ندارند قطعا نمی توانید به این افراد اتکا کنید.

شما همیشه برای کمک به آنها حاضرید ولی آنها خیر. یکی از دلایل سوء استفاده دیگران از شما این است که شما مرزی تعیین نمی کنید ، هر رابطه ای به مرز احتیاج دارد. این، به این معنی نیست که شما انسان یا دوست بدی هستید این بدین معناست که شما برای خود ارزش قائلید و اجازه نمی دهید کسی از شما استفاده بیجا کند.

 

4. به خود اجازه نمی دهید که احساسات خود را بیان کنید

یکی دیگر از دلایلی که این اتفاق مکررا برای شما تکرار می شود، این است که شما احساساتتان را بیان نمی کنید بنابراین آنها فکر نمی کنند که مسئولیت هایشان را به شما تحمیل می کنند و یا این مسئله که ، فقط در زمان نیاز با شما تماس می گیرند، شما را آزار نمی دهد.

خیلی مهم است که یاد بگیرید چگونه به یک روش مناسب، احساسات خود را بیان کنید اگر احساس می کنید که سرکوب شده اید، مورد استفاده قرار گرفته اید و یا توسط دیگران مدیریت می شوید، آن را بگویید. ممکن است دیگران از احساسات شما آگاه نباشند و گفتن آن دیگران را تغییر دهد.

 

5. احساس می کنید قربانی ، افراد متقلب هستید

متاسفانه دغل کاری یا تهدیدات احساسی به طور وسیع در روابط انسانی ، استفاده می شوند با این حال، افراد خطرناکی وجود دارند که استاد دغل کاری هستند. بنابراین ، خیلی مهم است که مرزها را تعیین کنید ، بدانید چگونه نه بگویید و به نیازهای خود توجه کنید. اگر احساس می کنید که مورد سوء استفاده قرار گرفته اید ،به این دلیل است که آن را متوقف نکرده اید.

آیا حس می کنید قربانی هستید؟ وقتی خود را قربانی می کنیم ، باور می کنیم که نمی توانیم کاری انجام دهیم ، چیزی تغییر نمی کند و ما باید با آنها زندگی کنیم ؛ ما باید مسئول زندگی خود باشیم. اگر از شما سوء استفاده می شود و شما از آن آگاه هستید، خودتان این اجازه را می دهید. مسئله این نیست که خودتان را مقصر بدانید به این فکر کنید که برای تغییر آن چه کارهایی می توانید انجام دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو