کاربرد سونوگرافی چهار بعدی

منبع: نی نی بان

163

1398/9/20

15:11


نی نی بان، گروه ترجمه: هفتمین مطلب بسته انواع سونوگرافی در بارداری، درباره سونوگرافی چهار بعدی است. سونوگرافی 4 بعدی در واقع همان سونوگرافی سه بعدی اما از نوع دینامیک است. در این نوع اسکن بعد زمان هم به سونوگرافی 3 بعدی اضافه شده و به همین دلیل حرکات جنین نیز قابل مشاهده است. سونوگرافی 4 بعدی را معمولا روی دی وی دی ضبط کرده و به شما می دهند.

زمان انجام سونوگرافی 4 بعدی
سونوگرافری 4 بعدی نیز مانند 3 بعدی بهتر است بین هفته‌های 26 تا 30 بارداری انجام شود. چون قبل از 26 هفته چربی به اندازه کافی روی پوست قرار نگرفته و استخوان صورت او از روی صورت مشخص است.  بعد از 30 هفتگی هم ممکن است جنین به عمق لگن برود و در نتیجه سونوگرافی را سخت کند. براساس مطالعات انجام شده مزیت سونوگرافی 4 بعدی و 3 بعدی بر اسکن 2 بعدی بسیار کم است.

کاربرد سونوگرافی چهار بعدی


خطرات سونوگرافی 4 بعدی
دستگاه های سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی برای گرفتن تصویر مناسب حداکثر انرژی را به داخل بدن می‌ فرستند و چنانچه پروب این دستگاه به میزان کافی روی شکم مادر باردار نگه داشته شود همانند مایکروویو عمل کرده و از نظر تئوری حتی می تواند مایع آمنیوتیک (کیسه آب اطراف جنین) را به جوش بیاورد و بافت های بدن جنین را دچار آسیب  یا سوختگی کند.

ضرورت انجام سونوی 4 بعدی
ضرورت استفاده از این نوع سونوگرافی ها را در مواردی بسیار محدود مانند تشخیص لب شکری یا بیماری های استخوانی جنین در نظر گرفته‌اند اما نکته اینجاست که بسیاری از زنان باردار  این سونوگرافی را نه برای مشخص شدن ناهنجاریهای ظاهری بلکه تنها برای دیدن واضح جنین و تعیین جنسیت آن انجام میدهند که کاملا غیرضروری است چون جنسیت جنین با سونوگرافی دو بعدی نیز قابل تشخیص است و نیازی به انجام این اسکن با هزینه بالا و البته خطرات نامعلوم آن نیست.

کاربرد جدید سونوگرافی 4 بعدی
یکی از کاربردهایی که به تازگی از سونوگرافی 4 بعدی به دست آمده آن است که نشان میدهد چطور استعمال دخانیات میتواند روی جنین اثر بگذارد. متخصصان امیدوارند با نمایش این ویدئو مادران به ترک سیگار تشویق شوند. در مطالعه‌ای که انجام شده مشخص شد جنین مادرانی که سیگار میکشند حرکات دهانی بیشتری دارند و بیشتر خودشان را لمس می کنند. البته جنین معمولا این حرکات را دارد و هر چه به زمان زایمان نزدیک می شود  از این حرکات کاسته میشود. اما جنین مادران سیگاری در رشد سیستم عصبی مرکزی تاخیر دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو