خواص سوره فلق و فضائل و کرامات نهفته در آن

خواص سوره فلق و فضائل و کرامات نهفته در آن


منبع: آرگا

442

1398/9/20

18:34


بر اساس احادیث و روایات، فضائل و کراماتی همچون تعویذ، آمرزش گناهان، خواب راحت، فرزند دار شدن و غیره از خواص سوره فلق می باشند که در این مطلب به بیان این روایات و احادیث می پردازیم.

سوره فلق صد و سیزدهمین سوره قرآن و از جمله سوره های مکی است که مشتمل بر ۵ آیه، ۲۳ کلمه و ۷۳ حرف می باشد و در جزء سی قرآن جای دارد. این سوره و سوره ناس را معوذتین می نامند. همچنین سوره فلق یکی از سوره های چهار قل می باشد. تلاوت این سوره آثار و برکاتی را به همراه دارد که در ادامه این بخش با خواص سوره فلق آشنا خواهید شد.

آثار و برکات و خواص سوره فلق

محتوا و خواص سوره فلق

محتوای این سوره در رابطه با سحر و جادو می باشد و ترجمه آیات آن به این شرح است که پروردگار متعال به رسول اکرم (ص) دستور می دهد که برای درمان ماندن از سحر و جادو و تاریکی شب، شر حسودان و زنان افسونگر به خدا پناه برد. بنابراین امت پیامبر نیز برای درامان ماندن از شر سحر و جادو و شر حسودان به خالق بی همتا پناه برند.

خواص زیادی برای تلاوت سوره فلق و ناس ذکر شده است که در ادامه به معرفی این فضائل پرداخته ایم.

دفع بیماری و بلا

برای در امان ماندن از شر حسودان و بلا و همچنین دفع بیماری بر تلاوت سوره ناس و فلق تاکید شده است. همچنان که پیامبر اکرم (ص) در رابطه با خواص سوره فلق فرموده اند:

چرا مردم خود را با این دو سوره تعویذ نمی نمایند برای تعویذ بهتر از این سوره ها یافت نمی شود.

در یک روایت دیگر آمده است که:

رسول خدا هر گاه یکی از اعضای بدنش درد می گرفت سوره های توحید و فلق و ناس را بر کف دست راستش می خواند آنگاه بر موضع درد ست می کشید.

و در همین رابطه به نقل از امام محمد باقر (ع) در روایتی این چنین بیان شده است:

همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درد شدیدی داشت و بسیار ناراحت بود جبرئیل و میکائیل به نزد او آمدند. جبرییل نزدیک سر او نشست و میکائیل نزد پای او. جبرئیل او را با سوره فلق و میکائیل او را با سوره ناس تعویذ کرد.

فضیلت سوره فلق

وسیله شفا و محفوظ ماندن از سحر

در روایتی دیگر در باب خواص سوره فلق این چنین ذکر می شود که:

هر کس سوره فلق را قرائت نماید برای او مایه شفا و امنیت از سحر و موجب رحمتی برای ثابت ماندن بر عافیت است و هر کس سوره ناس را بخواند باعث امنیت او از مکرها و حیله های شیطان و سبب رحمتی برای ثبات بر الهام است.

امنیت در خواب

امام محمد باقر (ع) خواندن آیه الکرسی و سوره های ناس و فلق را عاملی برای رفع ناراحتی در خواب بر شمرده اند و در این رابطه فرموده اند:

هر کس در خواب چیزی موجب ناراحتی او می شود وقتی به رختخوابش می رود سوره های فلق و ناس و آیه الکرسی را قرائت نماید.

تلاوت سوره فلق و فضیلت این سوره

آمرزش گناهان

بر اساس حدیثی از نبی مکرم اسلام خارج شدن از گناهان یکی دیگر از خواص و فضائل تلاوت سوره فلق به شمار می رود.

هر که سوره های توحید و ناس و فلق را هر شب ۱۰ مرتبه بخواند مانند این است که تمام قران را قرائت کرده و از گناهانش خارج می شود مانند روزی که از مادر متولد شده است و اگر در آن روز یا شب بمیرد به مرگ شهادت مرده است.

صاحب فرزند شدن

آثار و برکات سوره فلق و خواص آن بر طبق روایتی دیگر شفا، درمان ناتوانی جنسی و فرزند دار شدن می باشد که البته در کنار این سوره باید سوره های دیگر از قرآن نیز خوانده و به ترتیب زیر عمل شود.

هر یک از فاتحه الکتاب و آیه الکرسی و اخلاص و ناس و فلق و کافرون را ۷۰ مرتبه بر آب نیسان بخواند به روایتی قدر را هم بخواند بعد از آن اذکار تکبیر و لا اله الا الله و صلوات را هم به همین اندازه بگوید. بعد از این کارها به مدت هفت روز پی در پی صبح و شام قدری از آن آب را بیاشامد خداوند او را شفا می دهد و اگر ناتوانی جنسی دارد درمان می شود و و اگر فرزند دختر یا پسری بخواهد خداوند به او عطا می کند.

فضیلت سوره فلق برای آمرزش گناهان

محفوظ ماندن از شر جن

امام محمد باقر (ع) راه نجات از وسوسه های شیطانی و دفع شر جن را قرائت سوره های فلق و ناس بیان فرموده اند:

هر کس سوره های «فلق» و «ناس» را هر شب قرائت نماید از شر جن و و وسوسه های شیطانی در امان خواهد بود و هر که آن را نوشته و بر کودکی بیاویزد از شر جن و آزار دهنده ها مصون است.

متن و ترجمه سوره ناس

فلق به معنی سپیده دم و صبح می باشد و نام این سوره برگرفته شده از اولین آیه آن است. مُعَوِّذَه اسم دیگر سوره فلق می باشد و این سوره به همراه سوره ناس به نام معوذتین خوانده می شوند، همچنین به دلیل دفع خطر، این دو سوره قرآن را مُشَقشَقَتَین نیز می نامند.

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان

قُلْ أَعُوذُ بِرَ‌بِّ الْفَلَقِ ﴿١﴾
بگو: «پناه مى‌برم به پروردگار سپیده دم، (۱)

 مِن شَرِّ‌ مَا خَلَقَ ﴿٢﴾
از شرّ آنچه آفریده، (۲)

 وَمِن شَرِّ‌ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ ﴿٣﴾
و از شرّ تاریکى چون فراگیرد، (۳)

وَمِن شَرِّ‌ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ ﴿۴﴾
و از شرّ دمندگان افسون در گره‌ها، (۴)

 وَمِن شَرِّ‌ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ ﴿۵﴾
و از شرّ [هر] حسود، آنگاه که حسد ورزد.» (۵)

خواندن سوره فلق و بهره مندی از فضائل آن

از این که در این مطلب تحت عنوان خواص سوره فلق مورد توجه و مورد مطالعه شما همراهان گرانقدر قرار گرفت، بی نهایت سپاسگزاریم، ضمن این که پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با فضائل دیگر سوره های قرآن و مشاهده متن و ترجمه سوره ها و ادعیه های مشهور بر روی دانستنی های مذهبی کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو