توصیه‌های انتخاباتی جنتی به کاندیداها

منبع: برترین ها

45

1398/9/20

18:42


دبیر شورای نگهبان گفت: هیات‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس با دقت عمل کنند تا شاهد شکایت کمتری به هیات‌های نظارت و شورای نگهبان باشیم.

خبرآنلاین: دبیر شورای نگهبان گفت: هیات‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس با دقت عمل کنند تا شاهد شکایت کمتری به هیات‌های نظارت و شورای نگهبان باشیم.

 جلسه شورای نگهبان روز چهارشنبه با حضور همه‌ اعضای فقیه و حقوقدان این شورا و به ریاست آیت‌الله احمد جنتی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه آیت‌الله احمد جنتی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۱۶ هزار نفر برای نامزدی در انتخابات مجلس یازدهم و آغاز فرآیند بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی تصریح کرد: از اعضای هیات‌های اجرایی در سراسر کشور می‌خواهیم که بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس را با دقت زیاد انجام دهند و مراقبت کنند تا حق کسی ضایع نشود.

وی افزود: در بررسی صلاحیت‌ها، حق کاندیداها و حق مردم هر دو باید حفظ شود و داوطلبانی که دارای شرایط هستند، در هیات‌های اجرایی رد صلاحیت نشوند و افرادی که آلوده به فساد یا فاقد شرایط هستند نیز تأیید نشوند.

دبیر شورای نگهبان با تاکید بر نقش نظارتی شورای نگهبان بر عملکرد هیات‌های اجرایی، ابراز امیدواری کرد که دقت کافی در انطباق شرایط و موانع نمایندگی مجلس با وضعیت داوطلبان توسط هیات‌های اجرایی صورت گیرد تا شاهد بی‌دقتی در بررسی صلاحیت‌ها از سوی آن‌ها نباشیم.

جنتی خطاب به هیات‌های اجرایی متذکر شد: اگر دقت کافی در بررسی صلاحیت‌ها صورت بگیرد و نسبت به فساد اقتصادی و فساد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت، مسامحه‌ای نشود، دیگر شاهد شکایت کمتر داوطلبان به شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌هایشان خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به ثبت نام افرادی برای نمایندگی در انتخابات اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان بیان کرد: طبق قانون بررسی صلاحیت‌های انتخابات مجلس خبرگان بر عهده شورای نگهبان است و باید داوطلبان نامزدی در این مجلس شرایطی همچون اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی، اجتهاد در حد قدرت استنباط بعضی از مسائل فقهی، بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی به مسائل روز، معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی و نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی را داشته باشند.

دبیر شورای نگهبان با تاکید بر اینکه احراز چنین شرایطی در این تعداد از داوطلبان آنهم در این مدت کوتاه، بسیار کار مشکلی است، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و چه مجلس خبرگان رهبری با دقت، اسناد و شرایط تک تک داوطلبان را بررسی می‌کند و هرگز تحت فشار و درخواست‌های غیرقانونی قرار نمی‌گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو