استان تهران جنوبی تشکیل می شود؛ پایتخت، ۳ قسمت می‌شود؟

منبع: روزیاتو

116

1398/9/20

20:36


استان تهران جنوبی تشکیل می شود؛ پایتخت، ۳ قسمت می‌شود؟

دست‌پخت‌های جدید پارلمان دهم در روزهای پایانی

تهران به ۳ قسمت تبدیل می شود و احتمالا در آینده ای نه چندان دور، پایتخت ایران برای اداره بهتر، به ۳ استان تقسیم می شود. سابقه این کار را در استان خراسان داشتیم که به استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی تقسیم شد. حدود ۲۳۴ سال پیش، تهران توسط آغا محمد خان قاجار به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد.

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اخیرا در صحن علنی مجلس دهم که روزهای پایانی خود را سپری می کند، طرح تشکیل استان تهران جنوبی را اعلام وصول کرد تا روال قانونی بررسی این طرح در کمیسیون های مربوطه مجلس و بررسی آن در صحن علنی در ماه های باقیمانده از پارلمان دهم در دستور کار نمایندگان قرار بگیرد.

این طرح به صورت عادی اعلام وصول شده و فوریت ندارد. برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که ۲۴۰ تن از آن ها برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که ۲ اسفند در ایران برگزار می شود، ثبت نام کردند، خواستار ایجاد استان تهران شرقی و استان تهران غربی شده اند. احتمال دارد تهران در ایران عصر ۱۴۰۰، برای اداره بهتر، به ۳ قسمت تبدیل شود.

طرح جدا سازی بخش جنوبی استان تهران، مربوط به سال ۹۸ نیست و از سال های پیش در دستور شورای اسلامی شهر تهران قرار داشت. در سال ۹۷، طرح جدا شدن شهر ری از تهران در مجلس مطرح شد که از دستور کار خارج گردید. قرار است منطقه شمیرانات به تهران شمالی و شهر ری و توابع به استان تهران جنوبی تقسیم شود. این که بهارستانی ها چه نقشه ای برای تهران کشیده اند، مشخص نیست.

آن چه مسلم است، در روزهای پایانی پارلمان دهم، خبرهای عجیب زیادی خواهیم شنید. تعجیل در تصویب فوری بیش از ۱۰۰۰ ماده از لایحه اصلاح قانون تجارت ایران که مربوط به ۹۰ و اندی سال پیش است، از آن جمله است که داد خیلی ها را درآورده است.

محجوب، نماینده تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، سال ۹۶ گفته بود با اشاره به اینکه جدایی شهرری از تهران به هیچ عنوان امکان پذیر نیست، این پیشنهاد جداسازی ری از تهران جنبه قانونی ندارد.

تهران

طرح تقسیم بندی تهران در این سامانه بزودی منتشر می شود

زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران ، چند ماه پیش در ارتباط با موضوع جداسازی شورای شهر تهران و ری از یکدیگر اظهار داشته بود که ما در شورا با توجه به قانون عمل می‌کنیم و رویکرد ما قانون‌گرایی است لذا هر چه قانون امر کند ما تابع آن خواهیم بود.

او گفته بود که البته حواس‌مان باشد در مورد کلیت تهران در حال صحبت هستیم؛ تهرانی که پایتخت ایران است و ری محل تمدن ۷ هزار ساله ایران به شمار می‌رود. ری بسیار ارزشمند است و بخشی از تاریخ کشور ما را شامل می‌شود و مگر می‌شود ری را ندید و تاریخ کشور را تعریف کرد همه این موضوعات پیوستگی دارد و باید مدنظر قرار داشته باشند.

درباره طرح تهران جنوبی، هنوز مشخصات این طرح در بخش طرح ها و لوایح رسانه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی منتشر نشده است. به محض انتشار، جزییات بیشتر، فلسفه و دلایل توجیهی و مشخصات طراحان در همین گزارش به روز رسانی خواهد شد. تهران به ۲۲ منطقه و ۱۳۴ ناحیه تقسیم بندی شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو