دسته بندی : پزشکی و سلامت

برای درمان میگرن چشمی چه کنیم ؟؟

ما در این نوشته به شما خواهیم گفت که با چه روش هایی میگرن چشمی را درمان کنید. میگرن چشم یعنی چی ؟ میگرن چشم سردرد بسیار شدیدی بوده که بینایی شما را تغییر می دهد . تغییرات بینایی شامل برق زدن نور ، سایه ها می باشد و در اکثر مواقع فرد نمی تواند چشمان خود را حتی باز کند .

بهترین درمان میگرن چشمی

درمان میگرن چشمی

 

آیا میگرن چشمی خطرناک است ؟

می توان میگرن خفیف را با خوردن قرص و یک روز استراحت درمان شد ، ولی میگرن شدید این گونه نمی باشد و روی چشام اثر گذاشته و باعث سیاه شدن چشم و درد گرفتن چشم می شود که حتما باید به پزشک مراجعه کنیم و حتما سبک زندگی خود را تغییر بدهیم . میگرن چشمی باعث از بین رفتن بینایی کوتاه مدت چشم شده و در اکثر افراد این میگرن ۱ ساعت زمان می برد و همراه با سردرد می باشد .

هشدار : میگرن چشم با میگرن شبکیه چشم فرق دارد و اکثر مواقع افراد آن را باهم اشتباه می کنند . میگررن شبکیه چشم کوری کوتاه مدت و امکان دارد بینایی چشم کم شود ، ولی در یک چشم این اتفاق می افتد . قابل توجه است که میگرن شبکیه چشم یک مشکل جدی است و حتما باید به چشم پزشک مراجعه کنید ، تا این مشکل را درمان کنید .

 

میگرن چشمی

درمان میگرن چشمی 

 

۱- حواستان به علائم فاز اورا باشد .

میگرن چشمی با مشکل های بینایی معلوم می شود که اورا نامیده می شود . و فرد در بینایی دچار مشکل های زیر می شود :

  • – نقطه کور
  • – دیگر مشکلات بینایی
  • – دیدن ستاره

امکان دارد علائم بالا همراه با درد باشد . بخشی از درمان این است که علائم آن را با میگرن چشمی تشخیص داد ، زیرا باهم ارتباط دارند . فاز اورا قبل از اینکه فرد دچار میگرن چشمی شود رخ می دهد و زمان آن ۶۰ دقیقه می باشد .

۲- داروی پیشگیری از میگرن ، میل کنید .

دکتر برای این بیماری دارو تجویز می کند که در اکثر مواقع تریپتان را تجویز می کند که فرد بعد از شروع درد میل کند . این دارو حتما باید از شروع درد استفاده شود . با استفاده از این قرص سردرد و حالت تهوع شما از بین می رود . این دارو ها قرص ، اسپری و آمپول می باشد و در اکثر مواقع پزشک قرص و آمپول را تجویز می کنند . و حتما طبق دستور پزشک آن را استفاده کنید . قابل توجه کسانی که باردار ، بیماری های قلبی دارند ، به هیچ عنوان نباید از این دارو ها استفاده کنند . امکان دارد دکتر این دارو را برای شما تجویز کند ، حتما درباره بیماری یا حساسیتی که قبلا به دارو یا پماد داشتید به او بگویید .

۳- استراحت داشته باشید و از نزدیک شدن به محرک ها اجتناب کنید .

امکان دارد وقتی دچار میگرن چشمی شدید ،درد یا سردرد نداشته باشید ، بهترین کار این است در مکان ساکت و تاریک چند ساعت بخوابید . اگر در خود علائم میگرن چشمی را مشاهده کردید ، از بوهای تند و صدای بلند دوری کنید ، زیرا باعث بدتر شدن میگرن چشمی می شود و همچنین درد آن نیز بیشتر می شود . یادتان باشد وقتی که میگرن چشمی شما شروع به درد کردن گرفت ، به جای تاریک و بدون سر و صدا بروید و ۱ ساعت بخوابید .

۴- از مسکن در صورت نیاز ، استفاده کنید .

اگر درد میگرن شما کم و یا خفیف بود ، می توان از داروهایی که بدون نسخه می باشد مانند آسپرین ، استامینوفن و ایبوپروفن مصرف که تا حد لازم درد میگرن شما را می اندازد . بروشور آن را بخوانید و حتما طی دستورالعمل استفاده کنید ، یادتان باشد استفاده بیش از حد آن باعث آسیب رسیدن به شما می شود . در مواقعی که دچار میگرن چشمی شدید ، می توان از داروهای ترکیبی استفاده کنید ، که در این ترکیب از آسپرین نیز استفاده کرده اند . وقتی دکتر دارو برای شما تجویز کرد به او بگویید از چه داروهایی استفاده می کنید . تا با داروهایی دیگر تداخل نداشته باشد .

۵- کمپرس سرد سردرد شما را کاهش می دهد .

در هنگامی درد دستمالی را با آب سرد خیس کرده و روی پیشانی و یا پس گردن خود قرار دهید . و تا زمانی که خشک شود روی پیشانی بگذارید و بعد چشمان خود را ببندید تا درد میگرن چشمی شما کاهش یابد .اگر دوست دارید که زود میگرن شما با این روش خوب شود این کار را در مکان تاریک انجام دهید .

۶- سر خود را مالش دهید .

سر خو و شقیقه ها را ماساژ داد و یه مقدار فشار بیاورید تا ماهیچه های زیر پوست ماساژ داده شود . این روش برای میگرن های خفیف خوب می باشد و تاثیر فراوانی دارد .

 

میگرن چشمی خطرناکه ؟

از میگرن چشمی با دارو جلوگیری کنید

برای پیشگیری از میگرن چشمی چه کنیم ؟

اگر زیاد دچار میگرن چشمی شدید ، و با درمان های گفته حل نشد ، حتما به پزشک مراجعه کنید تا برای شما درمانی در نظر بگیرید و میگرن چشمی شما را درمان کنند . قابل توجه می باشد که اگر میگرن چشمی شما بیش از ۲ هفته طول کشید ، حتما از مسکن هایی که دکتر برای شما تجویز کرده است ، استفاده کنید که این مسکن ها شامل موارد زیر می باشد .

  1. دارو های ضد تشنج
  2. بلوک کننده های بتا
  3. داروهای ضد افسردگی

 

آیا میگرن چشمی بخاطر تغییرات هورمونی است ؟

اکثر خانم ها بر این باور هستند که میگرن چشمی آن ها بخاطر چرخه قاعدگی می باشد . و اکثر دیگر خانم بر این اعتقاد دارند که میگرن چشمی آن ها بخاطر دوران یائسگی می باشد و همچنین در این دوره باعث بدتر شدن آن می شود . اگر در شرایط بالا که گفت بودید ، حتما با پزشک خود درباره آن مشورت کنید . شاید با هورمون درمانی میگرن چشمی نیز درمان شد . می توان درباره علائم ، زمانی اولین علائم میگرن و تمام کارهایی که انجام دادید را بنویسید ، این کار به شما کمک می کند که میگرن شما درمان شود.

 

آیا میگرن چشمی با سلامت روانی ارتباط دارد یا عصبی است ؟

امکان دارد میگرن چشمی شما بخاطر استرس و افسردگی باشد . که با کنترل کردن آن می توان آن را درمان کرد و همچنین میگرن چشمی را ریشه کن کرد. با مراجعه به پزشک و انجام گفتار درمانی ، می توان میگرن را درمان کرد . و همچنین هنگامی که شما با کنترل کردن عصبانیت خود می توان میگرن خود را درمان کنید .

 

میگرن چشمی

 

درمان میگرن چشمی با روش های طبیعی 

 

از نزدیک شدن به محرک های میگرن چشمی اجتناب کنید .

پزشکان هنوز نتوانسته اند علت اصلی میگرن چشمی را تشخیص بدهند . اما میگرن بستگی به عوامل محیطی دارد . این روش را جدی بگیرید.

محرک های میگرنی :

  1. نورهای شدید
  2. صدای بلند
  3. بوی قوی
  4. بعضی از مواد غذایی

از مواد غذایی که باعث میگرن شما می شود ، دوری کنید و یا نمی توانید از آن ها را کنار بگذارید ، استفاده از آن را کنترل کنید .

به عنوان مثال :

۱- اگر شما در هنگامی که خسته می شوید ، دچار میگرن می شوید ، برنامه خوابی خود را تنظیم و هنگامی که دچار میگرن می شوید ، بخوابید .

۲- اگر نور شدید باعث سردر می شود ، در جایی قرار بگیرید که نور آن کم باشد و حتما نور صفحه کامپیوتر و موبایل خود را کم کنید .

چه کارهایی میگرن چشمس شما را بدتر می کند ؟

عادت ها و فعالیت ها که باعث بیشتر شدن میگرن شما می شود ، را از زندگی خود حذف کنید تا میگرن شما درمان شود .

عواملی که باید از زندگی حذف کرد تا میگرن بدتر نشود :

۱- ترک سیگار

۲- جا انداحتن وعده غذایی

۳- کاهش مصرف الکل

۴ استرس زیاد و مداوم .

اکثر افراد علت میگرن چشمی را استرس می دانند که با داشتن استرس ، میگرن چشمی آن ها نیز بدتر می شود . شما باید بتوانید استرس خود را تنظیم کنید. باید استرس و اضطراب خود را کنترل و آن را نیز کاهش دهید تا میگرن شما درمان شود . با کنترل آن میگرن چشمی از زندگی شما حذف می شود . این روش بسیار توصیه شده است.

راه حل های کم کردن استرس :

  • یوگا
  • ورزش
  • مدیتیشن

طب سوزنی و ماساژ را تست کنید .

طب سورنی باعث کاهش درد شما می شود و ماساژ نیز میگرن را درمان می کند . شاید بعضی افراد با انجام طب سوزنی میگرنشان درمان شده و بعضی ها با ماساژ بستگی به بدن آن ها دارد . قابل توجه می باشد که با ماساژ دادن شقیقه ها می توان آن را درمان کرد .

آموزش ماساژ برای میگرن چشمی :

  • نوک انگشتان خود را روی شقیقه ها قرار داده و به آرامی آن را ماساژ دهید .
  • ( با محکم ماساژ دادن ، باعث بدتر شدن آن ها می شود . )
  • جوری آرام و ملایم ماساژ دهید که ماهیچه ها نیز آرام شوند .

هشدار : طب سوزنی حتما باید افرادی که متخصص این کار هستند انجام بدهند . اگر خودتان طب سوزنی را انجام بدهید ، باعث آسیب رسیدن به خودتان می شوید .

مکمل تایید شده میل کنید .

اکثر ویتامین ها و مواد معدنی برای میگرن و درمان آن خوب می باشد . می توان از مکمل های ب ۱۲ ، منیزیم و کوکیوتن استفاده کرد . یادتان باشد قبل از استفاده از هر مکمل با پزشک خود صحبت کنید و عوارض آن را حتما از او بپرسید .

 

میگرن چشمی

 

علت میگرن چشمی

 

کارشناسان بر این باورند که میگرن شبکیه وجود ندارد و عواملی مثل گرفتگی رگ چشم و تغییرات سلول عصبی علت میگرن چشمی می باشد .

علائم بیماری میگیرن شبکیه:

  • – نابینایی یک طرفه
  • – آرتریت سلول ژانت
  • -تهوع
  • – استفراغ
  • – حسایست غیر عادی به نور

علائم میگرن چشمی :

افراد ۷۲ ساعت دچار میگرن چشمی می شوند ، که فرد دچار علائم زیر خواهد شد

  • – درد در یک طرف سر
  • – در انجام فعالیت بدنی دچار درد شدید می شود .
  • – قادر به انجام کاری نمی باشد .

 

۲۰ درمان های خانگی میگرن چشمی

  1. بابونه گاوی
  2. یخ
  3. نعنا
  4. فلفل قرمز
  5. سرکه سیب
  6.  زنجبیل
  7.  بابونه آلمانی
  8.  ماساژ
  9.  سیب
  10.  قهوه
  11. زنجبیل (گیاه همه فن حریف)
  12.  روغن نعناع فلفلی
  13. روغن اسطوخودوس
  14.  دارچین
  15. آویشن را تست کنید
  16. حرکات کششی پایه
  17. از گرما یا سرما کمک بگیرید
  18. سیر فراموش نشود .
  19. خوردن ریحان موثر است
  20. روزانه یک سیب بخورید

کسانی که علائم زیر را دارند ، می توانند با خوردن آب لیمو با نمک درد میگرن خود را کاهش دهند :

  1.  تپش سر
  2.  حالت تهوع
  3.  استفراغ
  4. کرختی و بی حسی
  5. مور مور شدن
  6. سرگیجه

 

میگرن چشمی

 

قابل توجه کسانی که دچار میگرن چشمی می شوند ، زمانی که دچار این عارضه شدید ، به اتاق بروید و اتاق را تاریک کنید ، چشم خود را ببندید و پارچه ای روی پیشانی و یا روی گردن خود بگذارید ( پارچه خیس شود با آب سرد ) و بخابید و همچنین پارچه را تا لحظه ای که خشک شود بگذارید . یادتان باشد با این کار می توان میگرن را درمان کنید . همچنین کسانی که دچار میگرن خفیف شده اند نیز مسکن بخورند و بخابند تا میگرن آن ها خوب شود . حواستان باشد درجایی بخوابید که صدای هیچ چیزی نباشد و همچنین نوری نیز نباشد و با خیال راحت ۱ ساعت بخوابید .

محرک های زیر میگرن را بدتر خواهد کرد.

– کم آبی و گرسنگی
– رژیم غذایی
– استرس
– صدای بلند
– عفونت
– بوی قوی

 

انواع میگرن ها :

۱- معمولا میگرن های معمولی با اورا همراه نمی باشند .

۲- میگرن کلاسیک همراه با اورا می باشد و قبل میگرن شروع شده و درد آن نیز شدید می باشد .

۳- میگرن استاتوس میگرنی بوده که بعد از ۷۲ ساعت ساکت می شود .

۴- میگرن مزمن ۳ ماه می باشد و هر ماه ۱۵ روز فرد دچار میگرن می باشد .

۵- میگرن خاموش بدون درد بوده و همراه با اورا می باشد .

 

توصیه های مهم  برای درمان میگرن چشمی 

۱- حتما یک برنامه درمانی داشته باشید .

۲- برای درمان مبگرن حتما باید سریع اقدام کرد .

۳- عوامل بروز میگرن باید تشخیص داده شود.

۴- حتما در جای تاریک و بدون سر و صدا بخوابید .

۵- کافئین گاهی می تواند کمک کننده باشد .

۶- سرما یا گرما درمانی را حتما باید تست کنید .