وارطان ساهاکیان: آموزش سینه‌به‌سینه موسیقی همیشه ماندنی نیست

61

1398/9/20

23:30


ساهاکیان می‌گوید آموزش موسیقی باید گسترده‌تر شود و فضای عملی داشته باشد تا دانشجویان بتوانند آموزش بهتری ببینند.

وارطان ساهاکیان: آموزش سینه‌به‌سینه موسیقی همیشه ماندنی نیست

سرویس موسیقی هنرآنلاین: وارطان ساهاکیان آهنگساز و مدرس درباره فعالیت‌های این روزهای خود گفت: در حال حاضر بیشتر وقت من صرف تدریس می‌شود و مشغول تدریس در دانشگاه آزاد و دانشگاه هنر هستم.

این هنرمند درباره ارزیابی‌ خود از وضعیت آموزش موسیقی بیان کرد: وضعیت آموزش موسیقی بسیار معمولی است. در حال حاضر آموزش‌ها در کلاس‌ها خلاصه شده است، در حالی که آموزش موسیقی باید گسترده‌تر شود و فضای عملی داشته باشد تا دانشجویان بتوانند آموزش بهتری ببینند.

وی افزود: من چند هفته پیش داور جشنواره نوای خرم بودم که در آن جشنواره شرکت‌کنندگان بسیار زیادی از سراسر کشور حضور پیدا کرده بودند. در بین آن‌ها نیز بچه‌های بااستعداد و قوی هم وجود داشتند ولی کار آن‌ها انسجام نداشت. باید محیط‌هایی باشد که آن‌ها را گرد هم بیاوریم و از بین آن‌ها گروه‌های مختلف ایجاد کرد چون بچه‌ها پتانسیل کافی را دارند ولی شرایط برای آن‌ها فراهم نیست.

او تأکید کرد: آموزشگاه‌ها اگر خوب باشند می‌توانند بسیار تأثیرگذارتر باشند. بعضی از استادان قدیمی آموزشگاه‌های خوبی دارند و بچه‌ها را به‌صورت آکادمیک تربیت می‌کنند. من در همین جشنواره هم دیدم که هنرجوهای زیادی از آموزشگاه‌های مختلف آمده‌ بودند که بچه‌های بسیار خوب و مستعدی بودند. بچه‌ها برای تحصیل موسیقی به دانشگاه‌ها می‌روند ولی به نظرم باید محیطی باشد که آن‌ها به‌صورت عملی هم کار کنند.

این موسیقی‌دان درباره روش‌های نوین تدریس موسیقی اظهار داشت: در تمام دنیا هر روز روش‌های جدیدتری برای آموزش موسیقی طراحی می‌شود و کتاب‌های جدیدی منتشر می‌شود که بعضی از آن کتاب‌ها در ایران هم وجود دارند و تدریس می‌شوند. من در مورد موسیقی ایرانی تخصصی ندارم. بعضی از افراد معتقدند که آموزش‌ موسیقی باید به‌صورت سینه‌به‌سینه باشد ولی به اعتقاد من آموزش سینه‌به‌سینه همیشه ماندنی نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو