دسته بندی : پزشکی و سلامت

سبکی سر چیست ؟؟ (درمان خانگی سبکی سر)

ما در این نوشته راجع به درمان سبکی سر صحبت خواهیم کرد. علت سبکی سر می تواند بیماری یا مشکلات پزشکی خاص نیز باشد ، اما این علت آن چنان مهم نمی باشد و درمان آن خیلی راحت می باشد . سبکی سر یعنی چه ؟ سبکی سر این گونه می باشد که فرد احساس می کند که در حال افتادن می باشد و سرگیجه دارد . زمان سبکی در اکثر افراد کوتاه ولی در بعضی ها بلند مدت می باشد که باعث ناراحتی آن ها می شود . وقتی فرد دچار سرگیجه می شود ، حس می کند که سر آن وزنی ندارد و حس می کند که در حال چرخیدن دور خود می باشد و به خود می گوید که الان می افتم .

سبکی سر چیه ؟

علت و درمان سبکی سر

چرا سرم سبک میشه ؟

ممکن است بارها در فیلم ها دیده باشیم که وقتی یک نفر خبر بدی می شنود، به زمین می افتد و به اصطلاح غش می کند. اما در برخی موارد با اینکه افراد خیلی از شایط را رعایت می کنند ولی چنین حالت های مدام رخ می دهد و زندگی فرد را دچار مشکل می کند.

 

علت سبکی سر چیست ؟

علت سبکی سر یک دلیل ساده دارد که اکسیژن کافی به مغز انسان نمی رسد و باعث سبکی مغز می شود . همچنین دلایل دیگری نیز دارد که شامل از دست دادن آب بدن و افت فشار خون می باشد و وقتی که آب بدن شما کاهش یابد دچار اسهال و استفراغ و حالت تهوع شدید می شوید .

دیگر علت های سبکی سر شامل موارد زیر می باشد :

  1. کاهش قند خون
  2. کم خونی
  3. وحشت زدگی
  4. ارتفاع زندگی
  5. خونریزی داخلی
  6. حمله قلبی و سکته
  7. ایجاد شوک
  8. استرس و اضطراب
  9. انواع بیماری های آلرژی
  10. مصرف یکسری از داروها
  11. آریتمی
  12. سرماخوردگی و آنفولانزا
  13. مشکلات قلبی
  14. مشکلات تنفسی
  15. عرق کردن بیش از حد

علائم گفته شده در افرادی که دچار سبکی سر هستند ، اتفاق می افتد و بینایی و تپش قلب و همچنین در صحبت کردن نیز دچار مشکل می شوید . اکثر افراد وقتی سنشان بالا می روند ، دچار سبکی سر می شوند . و هنگامی که می خوابند و یا می نشینند و بعد بلند می شوند دچار سبکی سر می شوند . و حالت سرگیجه و افتادن به آن ها دست می دهد . و همچنین در افراد سن بالا امکان دارد سبکی سر بخاطر افت فشار خون و سرما خوردگی نیز باشد . می توان سرگیجه را با آنتی بیوتیک ها و قرص های ضد حساسیت درمان کنید . کدئین را افراد برای سبکی سر استفاده می کنند تا سبکی سر آن ها حل شود .

درمان سبکی سر چه می توان باشد ؟

سبکی سر بستگی به عوامل که بالا گفته شده است می باشد ، و اگر می خواهید آن را درمان کنید باید از مایعات فراوانی استفاده کنید و اگر دچار تهوع و سرگیجه هستید ، سرم وصل کنید . وقتی شما بیش از حد ممکن گرمتان شود و همچنین داشتن فعالیت بدنی داشته باشید ، بدن شما نمی تواند الکترولیت را دفع کند و باعث سر گیجه و سبکی سر شما می شود . حواستان باشد در گرما فراوان قرار نگیرید .

درمان خانگی سبکی سر 

درمان سبکی سر

 

درمان های پزشکی سبکی سر

 

چه کسانی احتمال دارد دچار سبکی سر شوند ؟

بعضی عوامل هستند که باعث می شود مردم دچار سبکی سر شوند . اگر شما این علت ها را در مورد سبکی سر خود بدانید ، با مراجعه به پزشک می توان آن را خیلی راحت و سریع درمان کرد .

علت های احتمال سبکی سر در افراد :

  1. افرادی که بالای ۶۵ سال هستند
  2. افراد مسنی که از داروهای قند ، فشار خون و دیگر قرص های استفاده می کنند .
  3. مصرف داروهای آرام بخش و صرع در ایجاد سبکی سر نقش دارد .
  4. افرادی که قبلا دچار سبکی سر شده اند ، نیز احتمال دارد که باز هم دچار این مشکل شوند .

چه زمانی به دکتر برویم ؟

می توان اگر دچار سبکی سر شدیم ، با مراقبت از خود آن را درمان کنیم ولی اگر باز این حالت تکرار شد و یا سبکی سر شما زیاد بود ، حتما باید به پزشک مراجعه کنید ، زیرا امکان دارد نشانه بیماری باشد .

اما چه زمانی حتما باید با اورژانس تماس بگیرید و یا سریع به بیمارستان بروید ؟

  • اگر سبکی سر شما زیاد و طولانی بود.
  • اگر علائمی مثل سردرد شدید داشتید.
  • اگر آسیب به سرتان رسید.
  • اگر تاری دید دارید.
  • اگر ضربان قلب تان شدید شد.
  • اگر درد قفسه سینه احساس کردید.

وقتی علائم بالا را داشتید و به پزشک مراجعه کردید ، پزشک از شما درباره داروی که مصرف می کنید سوال می پرسد و از شما می خواهد آن قرصی را که مصرف می کنید را به او بدهید . پزشک برای اینکه علت سبکی سر شما را بگویید ، ( ام ، آر ، ای ) را برای شما تجویز می کند و بعد از جواب آن ، جواب و علت سبکی سر شما را می گویید . اگر پزشک با انجام ( ام ، آر ، ای ) نتوانست علت سبکی سر شما را تشخیص بدهد ، با دارو و توصیه هایی آن را کنترل می کنند که بیشتر یا بدتر از قبل نشود .

چه دارویی برای سبکی سر خوبه ؟

سبکی سر چیست ؟

 

درمان هایی دارویی برای سبکی سر چیست ؟

 

بعد از معاینه دقیق و انجام آزمایشات ، دکتر برای شما دارو و درمانی را در نظر می گیرد . امکان دارد پزشک برای شما دارو تجویز کند و روش هایی برای کنترل استرس را به شما بگویید تا شما آن را مدیریت و کنترل کنید .

  • مشکلات گوش داخلی :

اگر مشکل سبکی سر شما ناشی از مشکلات گوش داخلی باشد، دکتر برای شما داروهایی از قبیل دیازپام ، دیمن هیدارمین را تجویز می کند ، با مصرف این داروها حالت تهوع و سبکی سر شما کنترل و درمان شود .

  • نشانگان منییر :

بیماری نشانگان منییر باعث سرگیجه می شود و پزشک این دارو را برای شما تجویز می کند ، که شما می توانید با استفاده از نمک و داروهای ادارآور ، آن را کنترل و نگذارید آب بدن شما بکشد .

  • میگرن :

امکان دارد که علت سبکی سر شما بخاطر میگرن باشد ، که پزشک علت آن را تشخیص و برای شما رژیم غذایی و خواب و همچنین ورزش را در نظر و توصیه می کند، تا از بیشتر شدن آن جلوگیری شود . و در اکثر مواقع امکان دارد ، قرص های حالت تهوع را برای شما تجویز کند .

  • اختلال اضطراب :

اگر شما دچار اضطراب باشید ، دکتر برای شما دارو و در صورت ضروری بودن ، جلسات روان درمانی می گذارد که استرس و اضطراب خود را درمان و بتوانید آن را درمان کنید .

  • کم خونی :

کسانی که فقر آهن و یا کم خونی دارند ، دچار این سبکی سر می شوند که با دارو و یا رژیم غذایی درست می توانند آن را درمان کنند .

  • مشکلات قلبی :

کسانی که تپش قلب آهن نامنظم و یا حجم خون آن ها پایین می باشد در زمانی که خوابیده اند و یا نشسته هستند ، وقتی بلند می شوند دچار سرگیجه می شوند . اگر کسانی که دچار مشکلات قلبی هستند این حالت برایشان اتفاق افتاد، با نشستن می توانند به گردش خون خود کمک کنند .

  • داروها :

داروهایی همچون آرام بخش و ضد تشنج نیز باعث سبکی سر می شود . پزشک می تواند با تغییر دادن دارو ، از سبکی سر شما جلوگیری کند .

چی بخوریم سبکی سر خوب بشه ؟

درمان سبکی سر

 

برای درمان سبکی سر چیکار کنیم و چیکار نکنیم ؟

 

  • کاری را که انجام می دهید را کنار گذاشته و استراحت کنید .

علت سبکی سر شما مهم نمی باشد ، وقتی دچار سبکی سر شدید ، کار خود را برای چند قیقه کنار گذاشته و استراحت کنید . با این کار ، گردش خون تنظیم شده و سبکی سر شما حل می شود . اگر کار خود را قطع نکنید و تکان بخورید ، باعث بدتر شدن سبکی سر شما می شود . و امکان دارد تعادل خود را از دست داده و به زمین بخورید . اگر قادر به خوابیدن نبودید ، می توان سر خود را در وسط پای خود و بین دو زانو قرار بدهید . این کار باعث می شود که گردش خون در بدن شما انجام شود و همچنین تنظیم شود و سبکی سر شما حل شود .

  • نفس عمیق بکشید .

از اکسیژن کافی مصرف کنید ، زیرا اگر اکسیژن به مغز شما نرسد ، دچار سبکی سر خواهید شد . با نفس کشیدن عمیق و کافی ، به بدن و مغز خود کمک می کنید ، که دچار سبکی سر نشوید . با هر نفس کشیدن ، آن را بشمارید ، این کار باعث می شود ضربان قلب شما نرمال شده و همچنین دچار سبکی سر نشوید . حتما وقتی نفس عمیق می کشید آن را بشمارید . با آرام نفس کشیدن ، ضربان قلب شما پایین آمده و در نهایت دچار سبکی سر و سرگیجه می شوید .

  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید .

اگر آهن و قند خون شما پایین باشد ، دچار سبکی سر خواهید شد . پس از غذای های سالم استفاده کنید تا دچار سبکی سر نشوید . حتما از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید وحتما در آن آهن کافی باشد . از مواد غذایی کم چرب ، میوه و حبوبات استفاده کنید ، زیرا باعث نرمال شدن قند خون شما خواهد شد . و از سبکی سر و سرگیجه شما جلوگیری می شود . اگر شما دچار افت قند خون هستید ، حتما از میان وعده استفاده کنید و از میان وعده سیب و یا مواد غذایی مصرف کنید . اگر کم خونی دارید ، از مواد غذایی غنی شده استفاده کنید ، تا آهن بدن شما تنظیم شود و سبکی سر شما را کاهش می دهد .

مواد غذایی غنی از آهن :

  •  اسفناج
  • لوبیای خشک شده
  • دل و جگر
  • گوشت قرمز

اگر مواد غذایی شما از سدیم ( نمک ) پایینی برخوردار باشد ، دچار سبکی سر می شوند . ۲ قاشق نمک را با آب قاطی کنید و در مواقعی که دچارر سبکی سر می شوید ، این محلول را بخورید ، زیرا باعث گردش خون شده و از سبکی سر جلوگیری می کند .

  • به هیچ عنوان اجازه ندهید سرتان گیج برود .

در هنگام ایستادن مطمئن شوید که تکیه گاه دارید وقتی خواب هستید به آهستگی بیدار شوید و به آرامی فعالیت های خود را انجام دهید به هیچ عنوان برای مدت طولانی از نورهای تلویزیون و موبایل استفاده نکنید چون سبب بدتر شدن علائم سرگیجه می شود استرس های خود را حدالامکان کم کنید و همچنین از انجام یکسری از فعالیت ها مانند رانندگی در شب پرهیز کنید به هیچ عنوان بدن خود را به یک باره تغییر حالت ندهید.

  • از کم شدن آب بدن و گرما دوری کنید .

روزانه از آب کافی میل کنید ، زیرا از سبکی سر شما جلوگیری می کند . اگر در گرما نیز قرار دارید ، آب فراوان بنوشید تا از گرما جلوگیری کند و دچار سبکی سر نشوید . شما باید روزانه ده الی ۱۵ لیوان آب میل کنید تا دچار سیکی سر نشوید . با نوشیدن زیاد آب فراوان در بدن شما نگه داری می شود و اگر نمی توانید آب میل کنید ، چای و کافئین مصرف کنید . اگر دچار گرما شدید ، و آب بدن شما کم بود دچار سبکی سر می شوید . و زمانی که دچار گرمازدگی شدید ، در جای خنک بمانید تا سبکی سر یا سرگیجه شما کاهش یابد . در این زمان بهتر است از لباس کمتر استفاده کنید ، تا آب بدن شما بیشتر از بین نرود .

برای سبکی سر چی بخوریم ؟

درمان سبکی سر

 

چه چیزی هایی باعث بدتر شدن سبکی سر می شود ؟

کافئین ، الکل و تنباکو باعث بدتر شدن سبکی سر شما می شود و همچنین روی گردش خون و ضربان قلب شما نیز اثر می گذارد . و در اکثر مواقع باعث بدتر شدن سبکی سر نیز می شود . موارد گفته شده در بالا را به هیچ عنوان استفاده نکنید ، زیرا باعث بدتر شدن شبکی سر خواهد شد .

اگر سبکی سر بدتر شد چه کنیم ؟

اگر سبکی سر شما بدتر شد ، و عادت به آن ندارید به هیچ عنوان رانندگی و با ماشین آلات کار نکنید . با خانواده خود درباره این موضوع صحبت کنید و بگویید که در رانندگی و فعالیت های دیگر به شما کمک کنند . با این کار آسیب رسیدن به شما کمتر می شود . خانه خود را جوری درست کنید که وسایل های تیز و خطرناک در دسترس نباشد ، زیرا زمانی که تعادل خود را از دست دادید آن ها به شما آَسیب نرسانند .

نکات مهم در مورد درمان سبکی سر 

۱- در این زمان آرام بمانید و استرس به خود وارد نکیند .

۲- در مکان خنگ و مرطوب بمانید تا سبکی سر شما بدتر نشود .

چی بخوریم سبکی سر درمان بشه ؟