دسته بندی : پزشکی و سلامت

برای درمان سرگیجه دارم چکار کنیم؟؟ برای سرگیجه چی بخوریم؟؟

ما در این نوشته راجع به درمان سرگیجه صحبت خواهیم کرد. یکسری از روش های خانگی و تخصصی برای درمان سرگیجه را خواهیم گفت. سرگیجه برای هر فرد تعریف خاص خودش را دارد .علائم سرگیجه زیاد می باشد و درمان کردن آن بسیار سخت و دشوار می باشد که باید در اکثر مواقع به پزشک مراجعه کنید ، تا او با درمان و روش خود سرگیجه شما درمان کند . راه ها و روش های زیادی برای درمان سر گیجه وجود دارد که با هم درباره آن ها مطالبی می باشد . لازم به ذکر است اگر بعد از انجام روش های گفته شده ، سر گیجه شما درمان نشده حتما به پزشک مراجعه کنید .

سرگیجه دارم چیکار کنم ؟

علت و درمان سرگیجه

سرگیجه گرفتم علتش چیه ؟

درمان سرگیجه

مرحله اول>> روش های سریع و فوری

 

  • دراز بکشید و یا بنشینید .

سر گیجه زمانی رخ می دهد ، که فرد بعد از نشستن طولانی بلند شود ، دچار سر گیجه می شود . علائم سر گیجه را بدانید و اگر یه زمانی سر گیجه برای شما رخ داد ، یا دراز بکشید و یا بخوابید . سر گیجه این گونه می باشد که فرد حس می کند محیط اطراف دور سر آن می چرخد ، و هر لحظه ممکن است به زمین بخورد . ولی با نشستن و یا دراز کشیدن از افتادن جلوگیری می شود و حال شما مثل قبل می شود . زمانی که حس کردید ، سرگیجه دارید بنشینید و سر خود را وسط پای خود قرار دهید ، این کار افزایش گردش خون را بالا می برد و حال شما زود خوب خواهد شد . شما باید در چنین مواقعی ، ۵ دقیقه بنشینید و بعد راه بروید .

  • آب فراوان میل کنید .

در اکثر مواقع علت سر گیجه کمبود آب بدن می باشد . استفاده نکردن از آب و مصرف نکردن آن بعد از ورزش باعث سر گیجه می شود . و همچنین امکان دارد حالت تهوع ، اسهال و تب نیز باعث کاهش آب بدن شده و فرد دچار سر گیجه خواهد شد . حتما از مایعات و آب استفاده کنید تا دچار سر گیجه نشوید . اگر فرد قادر به مصرف آب فراوان نمی باشد ، می تواند از چای و آبمیوه استفاده کند . ( یادتان باشد چای بدون قصد مصرف کنید و از آبمیوه طبیعی و بدون افزدونی میل کنید . )

  • چیزی میل کنید .

احتمال دارد سر گیجه شما بخاطر افت قند خونتان باشد ، مخصوصا افرادی که دچار دیابت نوع ۱ و ۲ هستند . اگر شما فردی هستید که مداوم دچار سر گیجه می شوید ، حتما در کیف خود چیزی بگذارید تا وقتی دچار سر گیجه شدید ، از استفاده کنید . از میان وعده مثل شکلات ، میوه و مقداری غذا استفاده کنید تا فشار خون شما تنظیم شود .

  • تمرکز کنید .

اگر دچار سر گیجه شدید ، و حس کردید که محیط اطراف دور سر شما می چرخد ، روی یک نقطه تمرکز کنید . با انجام این روش می توان سر گیجه خود را کاهش بدهید .

می توان در چنین مواقع به ترک دیوار و یا روی وسیله خاصی تمام حواس خود را جمع کرد و به آن وسیله نگاه کرد . با انجام این کار حس واقعی بودن به شما دست خواهد داد و همچنین سر گیجه شما کاهش می یابد .

  • نفس عمیق بکشید .

احتمال دارد سر گیجه شما بخاطر حمله های عصبی که به فرد وارد می شود ، باشد . زمانی که فرد دچار حمله عصبی می شود ، فکر می کند قادر به نفس کشیدن نمی باشد ، و سعی می کنید پشت سر هم و تند تند نفس بکشید . اگر دچار حمله عصبی شدید ، آرام و نفس عمیق بکشید . با کشیدن نفس عمیق شما آرام می شوید و سر گیجه شما خوب می شود .

  • از نزدیک شدن به نورهای نزدیک ، اجتناب کنید .

اگر شما دچار سر گیجه مداوم می شوید ، زیاد سمت تلویزیون و لپ تاب نروید و با آن ها زیاد کار نکنید . زیرا تلویزیون و لپ تاب دارای نور درخشان بوده و باعث بدتر شدن سر گیجه شما می شود . زمانی که با لپ تاب کار کردید و دچار سر گیجه شدید ، به اتاق بروید ( اتاق شما تاریک باشد ) و ۵ دقیقه دراز بکشید و چشمان خود را نیز ببندید .

  • مانورا ایپلی را تست کنید .

مانورا ایپلی روی سر انجام می شود و سر گیجه را درمان می کند . مانورا ایپلی وارد کریستال کلسیم شده و به داخل گوش می رود و تمام علائم سر گیجه را نابود می کند و دیگر شما دچار سر گیجه نمی شوید .

مراحل انجام مانورا ایپلی:

  1. نشسته و سر خود را ۴۵ درجه چرخیده و گوشی در گیر است معلوم شود .
  2. دراز کشیده و ۴۵ درجه بچرخید و تا ۳ دقیقه این گونه بمانید . این زمان سر گیجه شما فرو کش می شود .
  3. ۹۰ درجه به سمت مخالف بچرخید و بدنتان نیز به سمت سر باشد ، باید جوری باشید که بتوانید زمین را ببینید .
  4. این حالت را همیشه در مواقعی که دچار سر گیجه می شوید ، انجام دهید و بعد از ۱ الی ۲ دقیقه سر گیجه شما خوب می شود .
  5. بعد از اینکه سر گیجه شما خوب شد ، آرام بلند شوید و بنشینید .

نکته :

در صورتی که از متن بالا چیزی نفهمیدید ، عکس را ببنید تا دقیق مطمعن شوید چه کاری باید انجام دهید .

درمان طبیعی سرگیجه 

درمان سرگیجه

برای سرگیجه چی خوبه ؟

درمان سرگیجه

مرحله دوم >> روش های بلند مدت 

 

  • آرام تکان بخورید .

اگر همیشه دچار سر گیجه می شوید ، از انجام کار های ناگهانی اجتناب کنید ، زیرا باعث بدتر شدم سر گیجه شما خواهد شد . در اکثر مواقع حرکت کردن ناگهانی باعث افت فشار خون شما خواهد شد . باید در هنگام نشستن به آرامی بنشینید و آرام بلند شوید . و وقتی که می خواهید از پله ها بالا یه پایی بیاید ، حتما دست خود را به نرده بگیرید و از آن استفاده کنید . زمانی که صبح از خواب بیدار می شوید ، اول به آرامی بلند شوید و ۵ دقیقه بنشینید و به آرامی و کشیدن نفس عمیق بی ایستید . زمانی که قصد بلند شدن را دارید ، پای خود را تکون بدهید تا گردش خون در بدنتان تنظیم شود و سبکی سر و سر گیجه شما کاهش باید .

  • از مایعات فراوان استفاده کنید .

اگر بدنتان آب کافی نداشته باشد ، دچار افت فشار خون می شوید و باعث بدتر شدن سر گیجه شما می شود . پس بهتر است روزانه از ۱۰ لیوان آب استفاده کنید تا بدنتان دچار سر گیجه و افت فشار خون نشود . اگر بدن کم آبی دارید ، حتما از آبیموه و یا نوشیدنی های ورزشی مصرف کنید . در این نوشیدنی ها الکترولیت بالایی بوده و باعث می شود که بدن شما پر آب باقی بماند .

  • زیاد استراحت کنید .

سبکی سر و سر گیجه در بیماری هایی همچون سرما خوردگی و آنفولانزا می باشد . زمانی که دچار بیماری های گفته می شود شدید ، استراحت فروانی داشته باشید و از مایعات فراوانی استفاده کنید تا سر گیجه شما کاهش یاید و شما زود خوب شوید .

  • درباره سر گیجه خود یادداشت کنید .

نوشتن درباره سر گیجه این گونه می باشد ، که بنویسید در کجا دچار سر گیجه شدید و چه کار هایی انجام دهید و چند دقیقه سر گیجه شما طول کشید . و حتما بنویسید چه زمانی سر گیجه شما شروع شد . با این نوشته ها می توان به درمان سریع سر گیجه کمک کرد .

به عنوان مثال :

اگر سر گیجه شما بخاطر گرسنگی بود ، حتما دوش آب داغ بگیرید .

حتما یادداشت کنید که برای کاهش سر گیجه خود چه کارهایی انجام داده اید .

  • از کفش کف تخت استفاده کنید .

اگر سر گیجه شما همیشگی می باشد ، و حتی در بیرون نیز دچار سر گیجه می شوید ، از کفش های کف تخت استفاده کنید . با پوشیدن کفش کف تخت مغز شما شروع به کار می کند و حالت بدن را تشخیص می دهد و نمی گذارد که سر گیجه شما بیشتر شود و تعادل شما را مدیریت خواهد کرد . قابل توجه می باشد که کفش کف تخت در زمانی که دچار سر گیجه می شوید ، نمی گذارد پای شما پیج بخورد .

  • خود را با محیط سازگار کنید .

نگران اکثر افراد این است وقتی دچار سر گیجه می شوند ، احتمال افتادن و آسیب رسیدن به آن ها زیاد می باشد . پس بهتر است وسایل نوک تیز را برداشته و محیط را جوری درست کنیم که وقتی افتادیم دچار آسیب نشویم .

برای درمان سرگیجه چه دارو گیاهی خوبه ؟

sick stressed dizzy woman suffering from vertigo, dizziness, headache

بهترین دارو برای سرگیجه چیه ؟

درمان سرگیجه

مرحله سوم >> روش های دارویی و پزشکی 

 

برای درمان از چه دارویی استفاده کنیم ؟

دارو هایی برای سر گیحه وجود دارد که می توان سر گیجه شما را درمان کند . اکثر این دارو ها بدون نسخه بوده ولی اکثر دارو ها که قوی می باشد ، نیاز به نسخه پزشک دارد . بهتر است قبل از استفاده از هر قرص با پزشک خود مشورت کنید و از عوارض آن نیز آگاه شوید .

  • پرومتازین :

قرص پرومتازین به شکل شیاف بوده و روزانه باید از این قرص ۴ بار استفاده کنید .

  • دیمن هیدرینات :

امکان دارد پزشک برای شما این دارو را ۵۰ میلی و هر ۶ ساعت برای شما تجویز می کند . این دارو هم شربت بوده و هم شیاف . دیمن هیدرینات بهترین قرص برای درمان سر گیجه می باشد .

  • مکلیزین :

این قرص را نباید کودکان زیر ۱۳ سال مصرف کنند ، زیرا به آن ها آسیب جدی وارد می کند . دکتر برای شما این دارو را ۲۵ میلی و هر ۶ ساعت یک بار تجویز می کند .

  • دیفن هیدرامین :

این دارو را باید هر ۴ ساعت یک بار و ۲۵ میلی مصرف کنید . این دارو برای درمان خارش بوده ولی به سر گیجه نیز کمک خواهد کرد .

درمان طب سنتی برای سرگیجه

برای درمان سرگیجه چی خوبه ؟ (۱)

راه حل سریع و فوری برای سرگیجه 

درمان سرگیجه

مرحله چهارم >> روش های خانگی ، گیاهی و طب سنتی 

 

  • زنجبیل را تست کنید .

زنجیبل روی تمام بیماری ها تاثیر مثبتی داشته و همچنین برای سر گیجه و حالت تهوع عالی بوده و باعث درمان آن می شود . تحقیقات نشان داده است که زنجیبل باعث قطع دائمی سر گیجه می شود . و همچنین می توان بدون اینکه پزشک مراجعه کنید ، سر گیجه خود را درمان کنید . زنجبیل باعث می شود که جریان خون شما بیشتر شود و سرگیجه را کاهش و حتی نابود کند . و اما راه های استفاده از زنجیبل:

۱- مصرف مکمل

۲- جویدن زنجبیل تازه

۳- دمنوش زنجبیل

۴- مکیدن آب نبات

  • آب کرفس میل کنید .

آب کرفس باعث کاهش سر گیجه و همچنین باعث تنظیم و افزایش فشار خون شما می شود . آب کرفس را بگیرید و روزانه یک لیوان از آن میل کنید .

  • عسل و سرکه را تست کنید .

۱ لیوان عسل را با ۱ لیوان سرکه و یک لیوان آب سرد و یا گرم مخلوط کرده و ترکیبی درست کنید . این محلول را روزی ۳ بار میل کنید تا فشار خون شما تنظیم شود و سر گیجه شما را کاهش دهد .

  • مکمل آهن را میل کنید .

اگر سر گیجه دارید ، امکان دارد بخاطر کم خونی باشد ، و حتما باید از قرص آهن و یا مکمل آهن استفاده کنید . نشانه های کمبود آهن شامل خستگی ، سردرد می باشد . اگر علائم گفته شده را داشتید ، به پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید تا برای شما مکمل آهن را تجویز کند .

  • جینکوبیلونا را میل کنید .

جینکوبیلونا درختی بوده و برای درمان اکثر بیماری ها خوب می باشد . و همچنین سر گیجه شما را درمان می کند و فشار خون شما را تنظیم و گردش آن را افزایش می دهد . و قابل توجه است که دیگر دچار سر گیجه نمی شوید . این گیاه هم دارو بوده و هم قرص می باشد .

  • بابونه گاوی را امتحان کنید .

بابونه گاوی برای درمان سر گیجه عالی می باشد . و همچنین این گیاه برای میگرن نیز عالی می باشد و گردش خون را افزایش می دهد . بابونه گاوی هم مکمل بوده و هم به صورت گل که می توان از داروها خانه ها تهیه کرد .

درمان خانگی سرگیجه 

Woman suffering from dizziness with difficulty standing up while leaning on wall

علت های سرگیجه

۱- اختلال اضطرابی

۲- سنکوپ

۳- مشکلات قلبی

۴- آماس گوش درونی

۵- مشکلات گوش داخلی

درمان گیاهی برای سرگیجه 

نشانه خطر ناک سر گیجه کدام است ؟

در اکثر مواقع سر گیجه می توان علائم بیماری باشد ، که امکان دارد آن بیماری خطر ناک باشد . اگر سر گیجه شما طولانی بود حتما به پزشک مراجعه کنید تا برای شما درمانی در نظر بگیرد .

همش سرم گیچ میره علتش چیه ؟ چیکار کنم ؟

نکات مهم در مورد سرگیجه :

  • سیم برق را از جلوی پا برداشت ، زیرا امکان دارد وقتی که می افتید پای شما به آن گیر کند و یا دچار برق گرفتگی شوید .
  • در اتاق ها از چراغ استفاده کنید ، تا وقتی اگر راهتان به اتاق افتاد اطراف را بتوانید ببنید
  • بهتر است از پادری برای جلوی حمام استفاده کنید .
  • از موادی که روی گردش خون تاثیر می گذارد ، اجتناب کنید .
  • توجه داشته باشدی که سر گیجه بیشتر مواقع بخاطر افت فشار خون می باشد .
  • همچنین الکل ، تنباکو و کافئین روی فشار خون شما تاثیر می گذارد و باعث سر گیجه می شود

برای سرگیجه چی بخوریم ؟