موافقت کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با پیشبرد تحریم‌ها علیه ترکیه به دلیل خرید سامانه پدافند موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه، واکنش دولت این کشور را در پی داشت.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه شامگاه چهارشنبه گفت تحریم‌ها هم نمی‌توانند این کشور را از به کار بردن سامانه پدافندی روسی منصرف کنند.

بر این اساس، کالین توضیح داد حتی اگر طرح تحریم ترکیه در کنگره آمریکا نیز تصویب شود،‌ باز هم سامانه اس-400 را کنار نمی‌گذارند.

کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا روز گذشته با اعمال تحریم‌ علیه ترکیه به دلیل اقدام این کشور در خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه موافقت کرد.

«باب منندز»، سناتور دموکرات و یکی از اعضای کمیته روابط خارجی نیز در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت این طرح به ترکیه نشان می‌دهد که رفتارش در قبلا سوریه و خریداری سامانه اس-۴۰۰ قابل قبول نیست.

تحویل اولین سامانه اس-400 به ترکیه در حالی اوایل مرداد ماه تکمیل شد که وزارت خارجه آمریکا پیش از آن تهدید کرده بود که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد.

دولت آمریکا قصد دارد ترکیه را به دلیل خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس-400 از روسیه، تا پایان سال 2020 به صورت کامل از برنامه تولید مشترک «اف-35» کنار بگذارد و حتی تحویل مابقی جنگنده‌های خریداری شده را نیز تعلیق کرده است.

هفته گذشته ارتش ترکیه طی رزمایشی در استان آنکارا، جنگنده‌های اف-16 را برای آزمایش سیستم راداری و تشخیص سامانه اس-400 به پرواز درآورد. بعد از آن بود که «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از آزمایش این سامانه در ترکیه ابراز نگرانی کرد.

از سوی دیگر قانونگذاران آمریکایی می‌گویند که در حال بررسی بازخرید جنگنده‌های اف-35 فروخته شده به ترکیه توسط نیروی هوایی ارتش ایالات متحده هستند.