چرا پدر و مادرها هرگز نباید کودک خود را از لب ببوسند؟ روانشناسان پاسخ می دهند

منبع: روزیاتو

63

1398/9/21

14:37


مدتی قبل ویکتوریا بکهام به مناسبت تولد دخترش، بروکلین، عکسی از خود در اینستاگرامش منتشر کرد که او را در حال بوسیدن لب های دخترش نشان می داد. این عکس بحث داغی در بخش نظرات میان کاربران درباره ی درستی یا نادرستی این کار را به راه انداخت. متخصصان می گویند کودکان باید در محیط خانواده احساس عشق و امنیت کنند، اما بوسیدن لب های فرزندان روش درستی برای ابراز عشق خود به آن ها نیست.

در ادامه می خواهیم ببینیم چرا روانشناسان معتقدند نباید فرزند خود را از لب بوسید.

بوسیدن لب کودک

درک کودک تان از مرزبندی های شخصی را تغییر می دهد

به گفته ی روانشناسان، لب ها و دهان کودک جزء مرزهای شخصی بدن او محسوب می شوند. وقتی کودک تان را از لب می بوسید، با این کار به او نشان می دهید که مرز بدنش باز است و هر کسی می تواند بدون هیچ مشکلی به قلمروی او پا بگذارد.

البته این مسأله فقط در مورد بوسیدن لب ها صدق نمی کند و وقتی کودک تان را محکم قنداق پیچ می کنید، به زور به او غذا می دهید و پرخاشگرانه قلقلکش می دهید هم چنین ذهنیتی در او ایجاد می کنید. بنابراین متجاوز بودن والدین به معنی ای که از آن صحبت شد می تواند ریسک ایجاد «ذهنیت قربانی بودن» در کودک را بالا ببرد. به علاوه ممکن است این مسأله از کودک فردی ناتوان از نه گفتن و مدیریت مرزبندی های شخصی خود سازد.

سلامت او را به خطر می اندازد

پزشکان، به ویژه دندان پزشکان، هشدار داده اند درون دهان ما میکروب های بسیار زیادی وجود دارد که شاید افراد بزرگسال را بیمار نکند، اما می تواند به کودکان انتقال یابد و آسیب های زیادی به آن ها زند. از آنجایی که کودکان دستگاه ایمنی ضعیف تری دارند، بعضی عفونت های خطرناک می توانند از طریق آب دهان به بدن آن ها راه پیدا کنند.

ممکن است کودک تان هم برای ابراز همدردی خود دیگران را از لب ببوسد

ممکن است فرزندتان طبق همان چیزی که در خانه یاد گرفته با کسانی که خارج از دایره ی خانواده هستند رفتار کند و برای ابراز همدردی خود، دیگر بچه ها و بزرگترها را هم از لب ببوسد. حتی اگر بوسیدن لب های فرزند توسط پدر و مادر خالی از اشکال محسوب می شد هم باید دقت داشته باشید که بچه ها هر چیزی را با تقلید یاد می گیرند. بنابراین، ممکن است آن ها هم این حرکت را با دیگران تکرار کنند، بدون اینکه از مفهوم صمیمیتی که در این کار وجود دارد درکی داشته باشند. به همین دلیل است که باید کودک خود را فقط از گونه یا پیشانی ببوسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو