عفونت رحم در بارداری، علائم و عوارض آن چیست؟

منبع: نی نی بان

51

1398/9/21

16:06


اندومتریت و یا عفونت رحمی به معنای التهاب درونی ترین لایه رحم است. به طور کلی ابتلا به هر گونه عفونتی در دوران بارداری باید تحت بررسی و درمان بسیار دقیق توسط پزشک متخصص قرار بگیرد در غیر این صورت خطر پارگی زودرس کیسه آب، زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم التهاب پرده های جنینی و ... ادامه بارداری را در خطر قرار می دهد. در این مطلب قصد داریم تا درمورد عفونت رحم در بارداری توضیحات بیشتری را برای شما ارائه کنیم.

عفونت رحمی یا اندومتریت چیست؟
رحم از سه لایه اندومتر (لایه مخاطی داخلی)، میومتر (لایه عضلانی میانی) و پری متر (لایه نازکی از صفاق شکمی) ساخته شده است. اندومتر که درونی ترین بافت جداره رحم است به علل گوناگونی ممکن است دچار عفونت و التهاب شود که به آن عفونت رحمی یا اندومتریت می گویند.

اندومتریت و باروری
آندومتریت بر توانایی باروری و نیز تداوم بارداری تاثیر گذار است. در واقع، التهاب رحم ایجاد زخم می کند که تا مدتی مانع از لانه گزینی و رشد طبیعی جنین در دیواره رحم خواهد شد.
به نقل از منابع معتبر منتشر شده در سال 2016 آندومتریت مزمن می تواند به طرق زیر بر باروری تأثیر بگذارد:
- متوقف کردن فرایند لانه گزینی تخمک لقاح یافته در دیواره رحم
- افزایش احتمال سقط های مکرر
- با این وجود، درمان آنتی بیوتیکی بهبود قابل توجهی در باروری و بارداری های موفق ایجاد می کند.
در پژوهشی که در سال 2018 بر روی 95 خانم دارای مشکلات باروری انجام شد، مشخص گردید بیش از نیمی از این بانوان مبتلا به آندومتریت مزمن هستند و آنتی بیوتیک درمانی علائم آنها را تا بیش از 80 درصد بهبود بخشیده است. با درمان موفق، میزان بارداری و زایمان در این بانوان افزایش یافت.
متخصصان باروری پیشنهاد می کنند در صورت بروز سقط های مکرر و شکست چرخه های کشت لقاح (IVF)، چنانچه جنین از نظر کیفیت خوب باشد، مادر از نظر آندومتریت مورد آزمایش و درمان قرار بگیرد.

عفونت رحم در بارداری
از شایع ترین عوامل ایجاد کننده اندومتریت می توان به سزارین و یا هرگونه جراحی مربوط به دستگاه تولید مثلی همچون لاپاراسکوپی و ... اشاره کرد. در بانوان باردار اندومتریت معمولا در اثر بیماریهای مقاربتی، و یا عفونت های مزمن لگنی درمان نشده ایجاد می شود. بعلاوه مادرانی که علی رغم داشتن IUD (وسیله پیشگیری داخل رحمی) باردار می شوند نیز در معرض خطر ابتلا به عفونت رحمی قرار دارند.

علائم عفونت رحم در بارداری
علائم مربوط به عفونت رحمی در بارداری شامل تب لرز، درد مزمن لگنی، لکه بینی در خلال بارداری و دردهای مزمن لگنی است. بنابراین درصورت مشاهده چنین مواردی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

عوارض عفونت رحم در بارداری
ابتلا به هرگونه عفونتی در دوران بارداری به هیچ عنوان نباید ساده و بی اهمیت تلقی شود زیرا سلامتی و رشد و نمو صحیح جنین در این دوران در گرو سلامتی مادر است.
رحم در دوران بارداری به مدت نه ماه خانه موقتی جنین شماست، ابتلا به عفونت رحم در بارداری به این معنا است که قرارگاه امن دلبند شما اکنون عفونی شده و احتمال سرایت عوامل بیماری زا به پرده های اطراف جنین یعنی آمنیون و کوریون (کیسه آب) که بین جنین و اندومتر رحم مادر است، وجود دارد. درصورت وقوع این حادثه ناگوار که به آن کوریو آمنیوتیت یا التهاب کیسه آب نیز گفته می شود، خطر پارگی زودرس کیسه آب، زایمان زودرس، سقط و ... جنین شما را تحدید می کند.
البته لازم به ذکر است که در صورت تشخیص به موقع عفونت رحم در بارداری، پزشک می تواند با کمک تجویز آنتی بیوتیک های مجاز در طول بارداری و درصورت نیاز بستری کردن مادر، اقدامات درمانی را انجام داده تا مادر بارداری سالمی را پشت سر بگذارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو