نشانه های دیابت را بهتر بشناسید. از کجا بفهمیم مبتلا به دیابت شده ایم؟

نشانه های دیابت را بهتر بشناسید. از کجا بفهمیم مبتلا به دیابت شده ایم؟


منبع: آرگا

261

1398/9/21

16:06


دیابت از جمله بیماری های خاموش می باشد که برای فرد بسیار کشنده خواهد بود زیرا نشانه های دیابت به گونه ای می باشد که برای فرد می تواند کاملا طبیعی باشد و به راحتی از کنار آنها بگذرد، از این رو آشنا شدن با علائم دیابت می تواند به شما در  جهت تشخیص به موقع این بیماری کمک کند که در این مقاله به این نشانه ها اشاره کرده ایم.

به دلیل اینکه نشانه های دیابت برای همگان آشکار نیست حتی برخی از افراد در حالی که به این بیماری دچار هستند از علائم و نشانه های آن هیچ گونه آگاهی ندارند، از این رو به دلیل ناتوانی در تشخیص این بیماری و عدم انجام به موقع درمان های اولیه می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای فرد به وجود آورد.

در مطالب گذشته شما را با رژیم غذایی مخصوص دیابتی ها آشنا کردیم که شامل مطالبی همچون، میوه های بدون قند برای دیابتی ها، سبزیجات مفید برای دیابتی ها، میوه های مضر برای دیابتی ها، میو های مفید برای دیابتی ها و .. آشنا کردیم حال در ادامه شما را با نشانه های دیابت آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با نشانه های دیابت

افرادی که به بیماری دیابت دچار هستند میزان سرعت سوخت و ساز کامل گلوکز در بدنشان بسیار کاهش می یابد، به طور کل می توان گفت که بدن قادر به سوزاندن قند در بدن برای سوخت و ساز نیست، به همین جهت میزان قند در خون بسیار پایین می آید که به این فرایند هیپرگلیسمی می گویند. اما زمانی که از وجود این بیماری در بدن خود برای مدت طولانی اطلاعی نداشته باشیم باعث می شود تا تمامی رگ های بدن تخریب شوند و تمامی اعضای مختلف بدت مانند چشم،، اعصاب، کلیه و … را درگیر کند.

ابتدا باید عنوان کرد که به طور کل ۲ نوع دیابت وجود دارد:

دیابت نوع ۱: در این نوع دیابت بدن قادر به تولید انسولین نیست و یا اگر هم تولید کند میزان آن بسیار کم خواهد بود، میزان ابتلا به این دیابت ۱۰ درصد است که بیشتر در کودکان دیده می شود که باید هر روز برای جبران انسولین تولید نشده به فرد انسولین تزریق کرد.

دیابت نوع ۲: در این نوع از دیابت بدن می تواند انسولین ترشح کند اما در اینجا سلول هلی نمی توانند به انسولین تولید شده واکنشی نشان دهند که باید گفت ۹۵ درصد از دیابت ها از این نوع دیابت هستند یعنی نوع ۲ که بیشتر در بین مردانی دیده می شوند که چاق هستند و سنشان بالای ۴۰ سال می باشد، می توان گفت که تعداد بی شماری از افراد در سرتاسر دنیا به این نوع دیابت دچارند بدون اینکه حتی اطلاع داشته باشند.

آشنایی با نشانه های دیابت

از آنجایی که دیابت نوع ۲ به کندی در بدن فرد ایجاد می شود دارای علائم نامحسوس و بسیار کمی می باشد که تقریبا تشخیص نشانه های دیابت را برای ما غیر ممکن می کند. اما زمانی که نشانه های دیابت تشخیص داده شود به طور معمول مدت ۵ سال از ابتلا به آن می گذرد، در هنگام ابتلا به این دیابت علائم آن همانند دیابت نوع ۱ می باشد اما به دلیل اینکه این علائم و نشانه مشهود نیست تشخیص آن بسیار سخت خواهد شد و نظر فرد را به این نشانه ها جذب نخواهد کرد.

۱.گرسنگی دائم

زمانی که میزان قند در خونتان کاهش پیدا کند باعث می شود تا شما به طور مدام احساس گرسنگی کنید از این رو خواهید دید که مدام در حال ریزه خوری هستید، در این زمان است که عقل از حالت طبیعی خارج می شود و مدام به صدای شکمتان گوش خواهید داد. در این زمان سلول ها به دلیل کمبود قند دچار کمبود انرژی می شوند که در این زمان مدام سیگنال های گرسنگی ارسال می شود، نکته ای که در این مورد وجود داد این است که هر چه بیشتر به خوردن می پردازید گرسنگی شما برطرف نخواهد.

مشهود ترین نشانه های دیابت

۲. تشنگی دائم

از دیگر نشانه های دیابت احساس تشنگی مداوم می باشد، دیابت می تواند میزان ادرار فرد را زیاد کند که این موضوع باعث می شود فرد حجم زیادی از آب بدن خود را از دست بدهد و شما مدام احساس تشنگی کنید، اگر شما به دیابت مبتلا باشید نوشیدن آب هیچ تاثیری بر روی برطرف کردن تشنگی شما ندارد.

مهم ترین علائم و نشانه های بیماری دیابت

۳. ادرار مکرر

این نشانه از دیابت با نشانه بالا کاملا در ارتباط است،چرا که کار کلیه ها باید فعالیتشان را برای خارج سازی گلوکز بیشتر کنند، احساس تشنگی مفرط باعث می شود شما مقادیر بسیار زیادی آب و مایعات بنوشید در نتیجه باعث می شود تا به ادرار مکرر مبتلا شوید، در واقع با این روش بدن می خواهد تا از گلوکز های اضافه رها یابد.

چگونه بفهمیم دیابت داریم

۴. افزایش سریع وزن

به دلیل اینکه سلول های بدن نمی توانند انرژی کافی دریافت کنند مدام به مغز پیام های گرسنگی را ارسال می کنند که این موضوع باعث می شود شما بیشتر بخورید، که در این زمان شما به راحتی وزنتان افزایش می باید. البته باید گفت که یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به دیابت داشتن چربی های اضافی به خصوص در قسمت شکم می باشد که شرایط ابتلا به این بیماری را فراهم می سازد که شما برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید در صدد از بین بردن این چربی ها باشید.

نشانه های جدی بیماری دیابت

۵. کاهش وزن سریع

این نشانه از دیابت کاملا برعکس نشانه قبلی می باشد، علاوه بر اینکه چاقی و افزایش وزن می تواند از مهم ترین دلایل ابتلا به دیابت باشد، کاهش وزن سریع هم می تواند از نشانه های دیابت باشد، این موضوع به دلیل کم آب شدن بیش از حد بدن اتفاق می افتند، به دلیل ناتوانی در تولید انسولین سلول ها برای اینکه انرژی خود را تامین کنند از پروتئین های موجود در ماهیچه استفاده می کنند که در این زمان باعث می شود فرد کاهش وزن شدیدی را تجربه کند.

علائم بیماری دیابت نوع 1 و2

۶. اختلالات بینایی

از جمله شایع ترین نشانه های دیابت تار شدن و ضعف در بینایی می باشد، در واقع این نشانه یک نشانه کاملا هشدار دهنده می باشد که باعث می شود شما در دیدن جزئیات هر چیزی دچار مشکل شوید و اینکه قادر به شفاف دیدن اطرافتان نخواهید بود، این موضوع به دلیل بالا رفتن میزان قند در خون می باشد که باعث می شود قسمت عنبیه چشم کاملا ملتهب شود.

روش های جلوگیری و آشنایی با علائم دیابت

۷. تغییرات خلقی

زمانی که در طول روز مدام قند خون شما در حال نوسان می باشد و همچنین اقداماتی که شما برای کنترل دیابت انجام می دهید باعث می شود فشار های روحی زیادی به شما وارد شود که در نتیجه باعث می شود شما خلقتان تغییر پیدا کند و کمی عصبی شوید و یا در مواردی ممکن است که دچار افسردگی شوید.

آنچه باید درباره نشانه های دیابت بدانید.

۸. احساس ضعف و خستگی

همانگونه که گفتیم بالا بودن میزان قند در خون و ناتوانی سلول ها در تبدیل آن به انرژی باعث ایجاد حالت های خستگی و ضعف های شدیدی در فرد شود، در این زمان است که انجام هر کاری برای شما بسیار سخت خواهد بود زیرا انرژی کافی برای انجام کاری را ندارید، از سوی دیگر به دلیل اختلال در گردش خون سلول ها توانایی جذب اکسیژن و مواد مغذی را ندارند در نتیجه بدن با کمبود انرژی شدیدی روبه رو خواهد شد.

تمامی نشانه های دیابت

۹. روند کند بهبود زخم ها

یکی از مشهود ترین نشانه های دیابت، طی کردن بسیار کند روند بهبود زخم های پوستی می باشد، زمانی که قند خون بالا است جداره های رگ ها و شریان ها بسیار سفت خواهند شد به همین دلیل گردش خون به درستی انجام نمی شود، زمانی که خون کمتری در زیر پوست در جریان باشد سرعت بهبود عارضه های پوستی هم به همان مراتب کم خواهد شد چرا که به دلیل کاهش میزان خون در زیر پوست نمی تواند اکسیژن کافی را را با خود حمل کند در نتیجه زخم ها بسیار دیر التیام پیدا می کنند.

علائم دیابت چیست؟

۱۰. ابتلا به عفونت های مداوم

از دیگر نشانه های دیابت ابتلای مکرر به عفونت ها و بیماری های عفونی می باشد، بیماری دیابت می تواند سیستم ایمنی بدن را بسیار ضعیف کند که در نتیجه بدن به راحتی مستعد ابتلا به عفونت می باشد، بیشترین نوع این عفونت ها در قسمت مجاری ادراری و پوست می باشد.

آشنایی بهتر با علائم دیابت

۱۱. ایجاد حساسیت های جسمانی

بیشتر افراد دیابتی دچار نوعی حساسیت جسمانی می باشند، منظور از حساسیت جسمانی وضعیتی می باشد می تواند روی اعصاب آنها تاثیر بگذارد برای مثال درک آنها نسبت به گرما و سرما کاملا تغییر پیدا می کند و همین موضوع باعث می شود تا آنها بیشتر در معرض هر گونه آسیب قرار گیرند.

نشانه های خطر ناک دیابت

۱۲. آسیب دیدن کلیه ها

هنگامی که میزان قند در خون افزایش پیدا می کند باعث می شود به همان میزان کلیه های برای اینکه خون بیشتری را تصفیه کنند بیشتر کار کنند که این موضوع باعث می شود فشار زیادی به کلیه ها وارد شود که گاهی باعث می شود خون کثیف شود که در نهایت ممکن است فرد به نارسایی کلیه دچار شود.

علائم ونشانه های دیابت

۱۳. متورم شدن لثه ها

 به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده است بدن نمی تواند با میکروب ها مقابله کند در نتیجه باعث می شو تا میزان خطر عفونت لثه ها با این میکروب ها دوچندان شود در نتیجه مستقیما به لثه ها و دندان ها حمله می کنند و مشکلات زیادی را به وجود می آورد، وجود این میکروب ها به مرور باعث می شود تا لثه هایتان تورم کند و دچار زخم شود.

مهم ترین نشانه های دیابت

۱۴. سوزن سوزن شدن دست ها و پاها

همانگونه که گفتیم بیماری دیابت می تواند به صورت مستقیم بر روی گردش خون تاثیر بگذارد، اختلال بر روی سیستم گردش خون می تواند مشکلات زیادی را برای فرد به وجود آورد، در این حالت ممکن است به دلیل آسیب عصبی دچار سوزن سوزن شدن و بی حسی دست ها و پاها شود.

آشنایی با علائم بیماری دیابت

۱۵. مشکلات پوستی

از دیگر نشانه های دیابت به وجود آمدن مشکلات شدید پوستی می باشد مانند خشک شدن پوست، خارش پوست، التهابات پوستی، حساسیت پوست، تغییر رنگ پوست، و یا عمل نکردن درست غدد تعریقی می باشد. توجه داشته باشید اگر پوستتان دچار هر گونه تغییر رنگی شد به خصوص در قسمت هایی مانند گردن و کشاله های ران تیرگی را احساس کردید حتما آن را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه نمایید.

نشانه های دیابت که باید جدی گرف

۱۶. کم شدن شنوایی

از دیگر نشانه ها و علائم دیابت کم شدن شنوایی و یا از دست دادن شنوایی می باشد، از آنجایی که این نشانه می تواند ار علائم پیری گوش باشد بسیاری از افراد آن را مهم و جدی نمی دانند زیرا قادر به تشخیص علت کم شنوایی خود نیستند، اما باید بدانید که بیماری دیابت می تواند بر روی رگ های خونی گوش تاثیر بگذارد و باعث کاهش میزان شنوایی گوش شود.

نشانه های مهم دیابت

مهم ترین عوامل خطر ساز ابتلا به دیابت

  • سن بیش از ۴۰ سال به بالا
  • تحرک کم و ورزش نکردن در طول هفته
  • ارثی بودن دیابت در خانواده
  • بالا بودن چربی خون و فشار خون
  • چربی بیش از حد در قسمت شکم

بهترین راه عدم ابتلا به این بیماری پیشگیری از دیابت می باشد،  در صورت ابتلا روش های زیادی برای تشخیص بیماری دیابت وجود دارد که مهم ترین و مطمئن ترین راه آن دادن آزمایش و برای درمان آن کنترل موثر دیابت با دارو های جدید ترکیبی می باشد، اگر شما با آگاهی از نشانه های دیابت بتوانید این بیماری را به موقع شناسایی کنید با درمان به موقع ان می تواند از عوارض خطرناک این بیماری کشنده در امان بمانید. همچنین شما می توانید برای آشنایی بیشتر با انواع بیماری ها بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو