سرعت اینترنت ایران چه رتبه ای در دنیا دارد؟

منبع: آرگا

89

1398/9/21

17:38


سرعت اینترنت یکی از مهمترین ویژگی های اینترنت است. اگر سرعت اینترنت پایین باشد نمی توان به راحتی امور شخصی و یا کاری را نجام داد. ما در این بخش به بررسی سرعت اینترنت ایران و جایگاه و رتبه آن در بین کشور های جهان پرداخته ایم.

در حال حاضر بزرگترین مشکل در استفاده از اینترنت، راه های ارتباطی و به ویژه سرعت آن است. هرچه بیشتر از سرویس‌هایی مانند مشاهده فیلم، بازی‌های آنلاین و دستگاه‌های هوشمند خانگی استفاده می‌کنیم، نیاز به ارتباطات سریعتر و انتقال داده ی بیشتری خواهیم داشت. در حالی که سرعت اینترنت در کشور ما ایران با سرعت در مگابیت محاسبه می شود، شرکت های بزرگ اینترنتی اروپایی و آمریکایی سرعت هایی با سرعت گیگابیت بر ساعت ارائه می دهند. ما در این مقاله قصد داریم تا با بررسی سرعت اینترنت ایران بفهمیم که سرعت اینترنت کشور در چه رتبه ای قرار دارد.

جایگاه سرعت اینترنت ایران در جهان

ایران به دلیل تحریم های اعمال شده توسط غرب تا حد زیادی در نقاط تاریک و خاموش دنیا به سر می برد و به این دلیل است که سرعت اینترنت ایران نسبت به سایر کشور ها از سرعت پایین تری برخوردار است. اینترنت برای کشور از سال ۱۳۷۲ به ایرانیان معرفی شد. اینترنت این کشور طبق تحقیقات انجام شده به عنوان چهارمین کشور از لحاظ کندی سرعت محصوب می شود. مشکل کندی سرعت اینترنت ایران در طی سال های گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است که و به همین دلیل انتظار دارریم شاهد پییشرفت سرعت اینترنت ایران و افزایش پهنای باند آن باشیم. ما در این مقاله به دو بخش سرعت اینترنت موبایل و سرعت اینترنت خانگی در ایران خواهیم پرداخت.

جایگاه سرعت اینترنت ایران در بین کشور های جهان

سرعت اینترنت موبایلی در کشور

در بررسی های انجام شده برای سرعت اینترنت کشور در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال های قبل ۳۶ در صد افزایش یافته و به سرعت ۱۶.۷۵ mb رسیده است که این افزایش با افزایش سرعت اینترنت در دنیا که ۳۰ درصد است رقم قابل توجهی محصوب می شود. این افزایش قابل توجه باعث افزایش رتبه ایران در جهان شده است و در رده بندی جهانی که در سال ۲۰۱۷ توسط Ookla منتشر شد در رتبه ۶۷ جهان قرار گرفت که این رتبه در سال ۲۰۱۹ به عدد ۵۹ رسیده است که سرعت اینترنت موبایل کشور در این سال به ۲۹ مگابیت برثانیه رسیده است و باز با افزایش پهنای باند اینترنت موبایلی ایران مواجه هستیم. طبق گفته اتحادیه بین المللی ارتباطات متوسط سرعت اینترنت کشور ۱۶ مگابیت بر ثانیه است که این رقم پایین تر از میانگین جهانی یعنی ۳۰ مگابیت بر ثانیه است.

سرعت ارتباطی موبایلی در ایران

سرعت اینترنت های خانگی در کشور

برخلاف سرعت اینترنت موبایلی ایران، سرعت اینترنت های خانگی بسیار پایین تر از استاندارد های جهانی و یا حتی خود اینترنت موبایلی است که این کشور را در رتبه ۱۳۳ در بین ۱۷۶ کشور جهان قرار داده است. خدمات اینترنتی ثابت در کشور در مقایسه با خدمات اینترنت همراه از کیفیت بسیار پایین تری برخوردار است. متوسط سرعت اینترنت ثابت در کشور ۱۰ مگابیت بر ثانیه است که این رقم خیلی کمتر از سرعت میانگین جهانی اینترنت که ۷۰ مگابیت بر ثانیه است. به گفته اتحادیه بین المللی ارتباطات، سرعت اینترنت ثابت در کشور نسبت به میانگین سرعت اینترنت ثابت جهانی ۱.۴ درصد رشد کرده است که رقم بسیار پایینی محسوب می شود. حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از خانواده های ایرانی با استفاده از اینترنت ثابت به اینترنت متصل می شوند.

ارتباطات ثابت ایران و جایگاه آن در جهان

ناظران توسعه صنعتی در کشور های مختلف بر این عقیده اند که شرکت مخابرات ایران در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته است ولی هنوز هم با استاندارد ها و میانگین های جهانی فاصله دارد. شرکت مخابرات و ارتباطات ایران یک شرکت دولتی است که عهده دار نظارت بر ارتباطات ثابت است. این شرکت علاوه بر خدمات تلفنی پهنای باند اینترنت نیز به فروش می رساند. این شرکت کابل های فیبر نوری را که در گذشته از کابل های مسی استفاده می شده است جایگزین این نوع کابل های مسی کرده است. با این کار سرعت اینترنت ثابت کشور نسبت به سال های گذشته بهتر و سریعتر شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو