بیماران مبتلا به درماتیت هنوز از داروهای سنتی برای درمان آن در منزل استفاده می کنند که اگر بدانید که چگونه آنها را به طور صحیح بکار بگیرید، نتایج سریع را به همراه خواهد داشت. این داروهای درمانی از مواد طبیعی استفاده می کنند، بنابراین بسیار بی خطر و ارزان هستند. فقط با مواد موجود در باغ و آشپزخانه می توانید پوست آسیب دیده خود را به سرعت تسکین دهید. این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام به شما نشان می دهد که چگونه با معرفی داروهای خانگی طبیعی برای تسکین علائم درماتیت، می توانید از علائم درماتیت خلاص شوید. با این وجود، باید قبل از جستجوی داروهای مؤثر برای مشکل پوست، برخی از اصول اساسی در مورد این بیماری را بفهمید.

درماتیت

درماتیت چیست؟

درماتیت التهاب پوست انسان را توصیف می کند. به اشکال مختلف اتفاق می افتد و غالباً شامل ورم و خارش روی پوست همچنین قرمز و متورم شدن آن است. ممکن است پوست تحت تأثیر درماتیت از بین برود، تاول بزند، پوسته پوسته شود. درماتیت شایع است اما مسری نیست. این  عارضه می تواند موجب احساس خودآگاهی و ناراحتی در شما شود.

روال های مراقبت از خود، همراه با داروها، در درمان این بیماری به شما کمک می کنند. چند نوع درماتیت وجود دارد که عبارتند از: درماتیت استاز، درماتیت تماسی آلرژیک، درماتیت آتوپیک، درماتیت تماسی تحریک کننده، نورودرماتیت، درماتیت محیطی و درماتیت سبوریک.

درماتیت آتوپیک

به آن اگزما نیز گفته می شود ، این نوع درماتیت اغلب در نوزادان شروع می شود. قرمز و خارش دار است و بیشتر در چین های پوستی، پشت زانو، داخل آرنج ها و ناحیه جلوی گردن اتفاق می افتد. هنگام خراشیدن، جوش های پوستی ممکن است مایعات نشت کرده و پوسته پوسته شود.

درماتیت تماسی

در ناحیه پوست اتفاق می افتد، که با موادی که باعث تحریک پوست می شوند یا باعث ایجاد حساسیت به موادی مانند صابون، پیچک سمی و روغن های اساسی می شوند. ممکن است پوست آسیب دیده، سوزش یا خارش ایجاد کند. همچنین ممکن است تاول ایجاد شود.


بیشتر بخوانید: رفع تاول پا با این روش ها


دلایل درماتیت چیست؟

تعدادی از آلرژی ها، وضعیت سلامتی، عوامل ژنتیکی و تحریک کننده ها ممکن است منجر به انواع مختلف درماتیت شود.

درماتیت آتوپیک

این نوع درماتیت مربوط به ترکیبی از برخی عوامل از جمله ژن ها، پوست خشک، سیستم ایمنی تضعیف شده، باکتری ها و شرایط محیطی است.

درماتیت تماسی

این بیماری ناشی از تماس مستقیم با یکی از آلرژن ها و مواد تحریک کننده است. مانند پیچک سمی، مواد تمیز کننده، جواهرات دارای نیکل، عطرها، مواد نگهدارنده در لوسیون ها و کرم ها و مواد آرایشی.

درماتیت سبوریک

این بیماری توسط قارچ (مخمر) ایجاد می شود که در ترشح روغن روی پوست قرار دارد. ایجاد این نوع به فصل وابسته است.

عوامل خطر درماتیت کدامند؟

برخی از عواملی که احتمال ابتلا به انواع خاصی از درماتیت را در شما ایجاد می کند، وجود دارد.

سن

درماتیت ممکن است در افراد در هر سنی بروز کند اما درماتیت آتوپیک (اگزما) اغلب در نوزادان شروع می شود.

آسم و آلرژی

افرادی که ژن های اگزما، تب یونجه، آلرژی، ورم معده دارند به نظر می رسد مستعد ابتلا به درماتیت آتوپیک نیستند.

شغل

اگر مجبور هستید با برخی از مواد تمیز کننده، فلزات یا حلال ها در تماس باشید، ممکن است در معرض خطر درماتیت تماسی باشید. کارمندان مراقبت های بهداشتی نیز مستعد ابتلا به اگزما هستند.

درماتیت و عارضه های سلامتی

ممکن است به محض داشتن عوارضی مانند بیماری های پارکینسون، HIV و نارسایی احتقانی قلب، درماتیت سبوریک مبتلا شوید.

درماتیت

چه زمانی باید یک دکتر را ببینید؟

اگر علائم زیر را دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  • جوش های پوستی باعث ناراحتی شما می شود و این منجر به از دست رفتن خواب یا حواس پرتی از فعالیت های روزانه می شود.
  • پوست شما درد می کند
  • پوست شما آلوده است
  • شما تمام مراحل مراقبت از خود را بدون هیچ گونه پیشرفتی امتحان کرده اید.

درمان طبیعی برای تسکین علائم درماتیت

1-Acacia Arabica

این یکی از سیستم های پزشکی باستانی هند (آیورودا) است که باید در خانه امتحان کنید. این درخت که به آن درخت عربی هندی نیز گفته می شود، به ویژه در درمان درماتیت مفید است. مقدار کمی از Acacia Arabica را در آب معمولی بجوشانید و سپس بخارها را با آنها در تماس بگیرید. در مرحله بعدی، از کره مایع استفاده کنید تا آن را در این منطقه بمالید.

2-عسل و آب

هنگامی که صحبت از درمان های خانگی درماتیت می شود، یکی از درمان های طبیعی ترکیب عسل و آب است. عسل به خوبی کار می کند زیرا یک ماده ضد باکتری و ضد قارچ است که در کشتن میکروب های ایجادکننده درماتیت سبوریک و شوره سر در مرحله اول کمک می کند. علاوه بر این، عسل رطوبت را به پوست شما می کشد و آن را درون آن قفل می کند، از این طریق پوست شما لطیف می شود.

دستورالعمل:

  • 4 قسمت عسل را در 1 قسمت از آب جوش رقیق کنید.
  • سپس آن را در منطقه آسیب دیده خود بمالید و 3 ساعت یا بیشتر در آنجا بگذارید
  • آن را کاملاً بشویید

به طور معمول، این وضعیت پس از اولین استفاده بهبود می یابد. سپس، پس از سه بار استفاده متوالی، پوست شما دوباره سالم تر به نظر می رسد.

3-روغن نارگیل

روغن نارگیل یک درمان محبوب برای موضوعات مختلف پوست از جمله درماتیت است. روغن نارگیل به دلیل درماتیت سبوریک می تواند مقیاس را شل کرده و با قارچ های پوستی که باعث ایجاد آن می شود مبارزه کند. این روغن به لطف اسیدهای چرب بی نظیر، از جمله اسید لوریک و اسید کاپریلیک، دارای خاصیت ضد قارچی قوی است که به متوقف کردن علائم درماتیت کمک می کند.

درماتیت

دستورالعمل ها:

  • یک قاشق چایخوری روغن نارگیل را روی پوست آسیب دیده بمالید.
  • چند دقیقه مالش داده و به خوبی و ماساژ دهید سپس بگذارید تا جذب منافذ پوستی شود
  • پس از استفاده، قسمت آسیب دیده خود را با باند بپیچید و بعد از 30 دقیقه آن را بشویید

با این حال، برخی گفته اند که این روغن به طرز شگفت انگیزی کار می کند، در حالی که برخی دیگر هنگام استفاده از آن نتایج قابل ملاحظه ای متوجه نمی شوند.

4-سرکه سیب

این روش درمانی محبوب درماتیت سبوریک سابقه طولانی در معالجه مراقبت از پوست دارد. سرکه سیب به عنوان یک منبع انرژی بسیار مفید برای پوست، دارای اسیدیته ای قوی به دلیل اسید مالیک است، که به درمان درماتیت سبوریک ناشی از قارچ های پوستی کمک می کند و محیط اسیدی طبیعی پوست را احیا می کند. محققان می گویند که سطح pH پوست نقش مهمی در تجزیه سد محافظ پوست ایفا می کند.

طبق مطالعه ای که در سال 2016 بر روی موش ها انجام شد، استفاده از کرم مبتنی بر سرکه به حفظ سطح pH پوست و کاهش رشد اگزما کمک می کند. با این حال، محققان هنوز این تأثیرات را در انسان بررسی کرده اند.

درماتیت

دستورالعمل ها:

  • سرکه سیب را با آب (بطری یا آب جوش) با نسبت 1و1 ترکیب کنید.
  • آن را در منطقه آسیب دیده خود بمالید
  • بعد از 10-15 دقیقه دوش بگیرید
  • در صورت آسیب دیدن پوست شما، ممکن است احساس سوزش داشته باشید.
  • سپس، توصیه می شود محلول سرکه و آب را با نسبت 3 و 2 میل کنید.

برای بهبود روند بهبودی خود، از سرکه سیب خانگی و صنعتی استفاده کنید. بسیاری از بیماران درماتیت مزایای آن را هنگام مصرف روزانه آن بر روی معده خالی یا همراه با غذا تأیید می کنند.

5-جوش شیرین

با داشتن سابقه طولانی در زمینه مبارزه با قارچ، جوش شیرین در این لیست از داروهای خانگی درماتیت ذکر شده است. جوش شیرین، در حقیقت، به روش خلاف سرکه سیب کار می کند. سرکه به دلیل اسیدیته در مبارزه با قارچ کمک می کند، در حالی که جوش شیرین به دلیل قلیایی بودن این کار را انجام می دهد. از نظر تئوری، قارچ هنگامی که محیط بسیار قلیایی باشد به سرعت از بین می رود. این همان کاری است که جوش شیرین انجام می دهد.

دستورالعمل ها:

  • ½ قاشق چایخوری جوش شیرین را با ½ فنجان آب مخلوط کنید
  • 5-10 دقیقه محلول را روی پوست آسیب دیده خود بمالید
  • بعد از آن، آن را با آب خنک بشویید

گفته می شود که جوش شیرین سریعترین نتیجه را در بین گزینه های ذکر شده در بالا به ارمغان می آورد. پس از اولین استفاده، پوست آرام می شود و قرمزی نیز از بین می رود. پوسته ها و مقیاس ها نیز فوراً ناپدید می شوند. با این وجود، ممکن است پوست خشک شود و گاهی اوقات درماتیت برمی گردد.

6-روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی از بهترین داروهای خانگی برای درماتیت است که نباید از آن استفاده کنید. روغن درخت چای حاوی خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد قارچ، ضد باکتری، ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدان است که ممکن است باعث کاهش علائم و شدت درماتیت شعله ور شدن درماتیت شود.

آن ها به رفع سوزش و خارش، مبارزه با باکتری های عفونت زا، جلوگیری از گسترش عفونت، تسکین پوست و محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد کمک می کنند. علاوه بر درمان درماتیت، روغن درخت چای نیز در درمان شوره سر، کاهش باکتری های موجود در پوست و دهان، درمان پای ورزشکار، درمان آکنه و همچنین درمان زخم ها و تحریک های جزئی پوست مفید است.

در واقع، ثابت شده است که روغن درخت چای بهترین روغن اساسی برای درماتیت است. قبل از اینکه مشکل پوستی خود را با روغن درخت چای درمان کنید، لازم است برای انجام صحیح این کار زمان ببرد تا بهترین نتیجه را بگیرید. اول از همه، شما باید روغن باکیفیت را انتخاب کنید. روغنهای با کیفیت بالا احتمالاً در اثر مواد مختلف آلوده نخواهند شد. 100٪ روغن آلی خالص را انتخاب کنید. در صورت امکان یکی از برندهای معتبر را انتخاب کنید.

درماتیت

همچنین، روغن درخت چای حل نشده را روی پوست خود بمالید زیرا باعث خشک شدن پوست می شود. روغن درخت چای بدون جوش قوی است، که ممکن است وضعیت شما را بدتر کند. شما باید آن را با روغن حامل مورد علاقه مانند روغن زیتون، آفتابگردان، نارگیل، جوجوبا، آووکادو یا روغن بادام مخلوط کنید. سپس، قبل از استفاده از آن در تمام مناطق پوستی تحت تأثیر خود، لازم است که یک آزمایش پچ را انجام دهید تا از واکنش های جانبی خودداری کنید. 1-2 قطره روغن درخت چای را با 12 قطره روغن حامل رقیق کنید.

روش 1: روغن درخت چای

  • 20 قطره روغن درخت چای را در یک فنجان روغن نارگیل قرار دهید
  • دو بار در روز محلول را در مناطق آسیب دیده خود بمالید
  • محلول باقیمانده را درون یک ظرف هوایی نگه دارید و آن را در یخچال نگهداری کنید

روش دوم: حمام روغن درخت چای

روش سوم:روغن درخت چای و مرطوب کننده

چندین قطره روغن درخت چای را به خوبی به مرطوب کننده مورد علاقه خود اضافه کنید و آن را روزانه سه بار روی پوست خود بمالید. علاوه بر مواد فوق، می توانید برای اثرات مشابه روغن درخت چای را با جو دوسر یا وازلین ترکیب کنید. به طور کلی، روغن درخت چای برای استفاده بی خطر است، اما در صورت عدم حل شدن آن ممکن است باعث التهاب و تحریک جزئی شود.

از روغن درخت چای استفاده نکنید زیرا سمی است و ممکن است منجر به خواب آلودگی، اسهال، گیجی و جوش شود. از روغن درخت چای خودداری کنید. اگر در دورات بارداری یا شیردهی قرار دارید، از حمام زیاد و شستشوی طولانی، شستن و شستن دست خودداری کنید.


بیشتر بخوانید: ۱۰ مشکل پوستی خانمها و راهکارهای آن


7-شاه بلوط هندی

این یک گزینه مؤثر در بین داروهای خانگی برای علائم درماتیت محسوب می شود. علاوه بر درمان درماتیت، از آن برای درمان سایر شرایط مانند واریس، زخم پا و نارسایی وریدی نیز استفاده می شود. ترکیبات فعال موجود در شاه بلوط، تانن ها و پروانتوسیانیدین ها هستند. این گیاه به معالجه درماتیت کمک می کند زیرا ممکن است رگ ها و تن عروق خونی را محکم کند و از این طریق علائم درماتیت را تسکین می دهد. اما، شما باید از داروهای مشهور از داروهای گیاهی استفاده کنید زیرا دانه شاه بلوط خام  می تواند از نظر طبیعت سمی باشد، یک بار به صورت خوراکی مصرف شود.

8-آلوئه ورا

آلوئه ورا از سال 1750 B.C به مدت طولانی در اهداف تحریک کننده و دارویی مورد استفاده قرار گرفته است. طبق مطالعه ای که در “مجله درمان پوست” منتشر شده است، افرادی که از آلوئه ورا استفاده کرده بودند نسبت به افرادی که از دارونما استفاده می کردند 58٪ بهبود علائم درماتیت را تجربه کردند و فقط 15٪ بهبود را تجربه کردند. خواص ضد التهابی آلوئه ورا به متوقف کردن هرگونه عفونت ثانویه که ممکن است مانع یا کند شدن روند بهبود شود، کمک می کند.

همچنین آلوئه ورا همچنین میزان تقسیم سلول های پوستی را افزایش می دهد و هرگونه زخم و بریدگی سریعتر بهبود می یابد. آلوئه ورا یکی از درمان های مؤثر درماتیت آتوپیک است که می توانید در خانه اعمال کنید. کارشناسان توصیه می کنند که از آلوئه ورا بصورت موضعی به طور مستقیم در مناطق آسیب دیده استفاده کنید. سپس پس از 10-15 دقیقه آن را بشویید تا نتایج خوبی حاصل شود. همچنین، می توانید چندین وعده آب آلوئه ورا بنوشید تا از درخشان و داشتن پوست سالم لذت ببرید.

درماتیت

9-کمپرس سرد

پیشنهاد بعدی در مورد داروهای خانگی درماتیت، کمپرس سرد است که یک درمان بسیار مؤثر برای درماتیت محسوب می شود. برای علائم درماتیت روی صورت توصیه می شود. استفاده از کمپرس سرد باعث کاهش التهاب همراه با درماتیت می شود. برای درمان موثر درماتیت می توانید 3-4 بار در روز از کمپرس سرد استفاده کنید.

10-سیر

بعضی افراد می گویند استفاده مستقیم از سیر روی پوست خیلی قوی است. اما در صورت استفاده صحیح، یکی از داروهای مؤثر در منزل برای درماتیت، به ویژه درماتیت سبوریک است. سیر یک ترکیب شیمیایی فعال به نام آلیسین دارد که خاصیت ضد قارچی و آنتی بیوتیکی قوی دارد. به شما توصیه می شود سیر را به صورت خام مصرف کنید زیرا پختن سیر ممکن است به ماده فعال آسیب برساند. برای درمان درماتیت سیر باید قطعاتی خرد شود که بعد از حدود 5 تا 10 دقیقه باید آن را خورده باشید.

از طرف دیگر سیر برای درمان درماتیت معالجه نیز استفاده می شود که به آن اگزما نیز گفته می شود:

  • آب را از سیر بگیرید (7-8 حبه)
  • آب سیر را با همان مقدار آب رقیق کنید
  • پس از گرم کردن محلول رقیق شده، آن را روی ناحیه پوست آسیب دیده خود بمالید و یک شب بگذارید
  • صبح روز بعد آن را بشویید

11-زردچوبه

این یک راه حل بسیار موثر و طبیعی در بین داروهای خانگی درماتیت است. به عنوان یک ادویه محبوب، زردچوبه به دلیل عطر و طعم و مزایای سلامتی آن در چین و هند مورد استفاده قرار گرفته است. این روش درمانی برای معالجه بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی، بیماری های گوارشی و شرایط پوستی مورد استفاده قرار گرفته است.

دلیل اصلی اثربخشی آن یک ماده فعال به نام کورکومین است که دارای خواص ضد التهابی، ضد قارچ و ضد باکتریایی قوی است. مطابق مطالعات، زردچوبه ممکن است باعث کاهش  عوارض و التهابات پوستی شود. این خواص در مقابله با عفونت مخمر کاندیدا،که عامل بیماری است کمک می کند.

برای درمان درماتیت، شما می توانید روزانه 3-4 گرم زردچوبه مصرف کنید. هر روز از مصرف بیش از 8 گرم زردچوبه خودداری کنید زیرا این امر ممکن است منجر به مشکلات معده شود. به طور کلی، مصرف زردچوبه تأثیر منفی بر سلامتی شما نمی گذارد، اما قبل از مصرف هرگونه داروی قبل از استفاده از این روش درمانی طبیعی، با پزشک خود مشورت کنید.


بیشتر بخوانید: آبمیوه ای برای کاهش التهابات پوستی


12-چای کوهی

برای هزاران سال، چای کوهی توسط گیاهان دارویی برای معالجه برخی از عوارض بهداشتی، از جمله درماتیت استفاده شده است. اگرچه این گیاه عمدتاً برای مقابله با افسردگی استفاده می شود، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که در معالجه علائم درماتیت، به ویژه درماتیت آتوپیک نیز مفید است.

اما، برخی از اثرات بیماری مانند اسهال، سردرد و حالت تهوع را نیز در پی دارد. چای کوهی خاصیت تسکین درد و ضد التهاب دارد. در بیشتر موارد، زگیل  چای کوهی در  دهان ایجاد می شود، و گاهی اوقات عوارض استفاده از آن به طور مستقیم بر روی پوست یافت می شود. بنابراین، اگر می خواهید از آن برای معالجه درماتیت استفاده کنید، یک پزشک مراقبت های بهداشتی داشته باشید.

13-بابونه

این گیاه دارای انواع مختلف فلاونوئیدها و ترپنوئیدهای مختلف است که تأثیرات مثبتی در درمان درماتیت دارند. شما می توانید بابونه را برای درمان درماتیت به عنوان یک قرقره استفاده کنید یا از کرم های تجاری یا لوسیون های حاوی آن استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری از فرم خشک شده این گیاه را برداشته و آن را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. 15 دقیقه در آنجا بگذارید، صاف کنید و بگذارید تا دمای آن سرد شود.بعد یک پنبه تمیز را درون محلول آغشته کرده و بمالید. آن را به مناطق آسیب دیده خود منتظر کنید 20-30 دقیقه قبل از تکرار این روش 3 بار در روز انجام دهید تا نتایج خوبی کسب کنید.

درماتیت

توجه داشته باشید:

گزارش شده است که محصولاتی که دارای عصاره بابونه هستند ممکن است منجر به جوش های پوستی شود. افرادی که به آفتابگردان ها، اکیناسه، گل های دریایی، مارماهی، قلاب قهوه ای، برنزه، موگورت، گل سرخ، گرده توس یا کرفس حساسیت دارند، باید با استفاده از بابونه احتیاط کنید. یا زنان شیرده نیز باید از این گیاه جلوگیری کنند

14-حشیشه القزاز

این گیاه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی بیش از 200 سال است که توسط قوم چینی ها مورد استفاده قرار می گرفته است. گیاه شناسان مدرن اکثراً آن را برای شرایط پوستی تجویز می کنند. علیرغم اینکه به صورت کپسول، تنتور یا گیاه خام از طریق دهان گرفته می شود، اما در قالب کرم نیز برای کاهش التهاب و خارش استفاده می شود.

توصیه می شود چای را 3 بار در روز یا 1.5 میلی لیتر تنتور حشیشه القزاز بنوشید. با این حال، نشان داده شده است که میوه‌ی حشیشه القزاز در افرادی که به خانواده دیزی حساسیت دارند با علائم درماتیت تماسی گسترده ارتباط دارد. در صورت بارداری یا شیردهی، آن را به صورت خوراکی مصرف نکنید و یا از آن در خارج استفاده کنید.

حشیشه القزاز دارای مواد شیمیایی به نام نیترات است که ممکن است باعث برخی از علائم مسمومیت با نیترات مانند غش، ضعف، سرگیجه، و انگشتان مایل به قرمز (سیانوز محیطی) یا سیانوز لب شود. اگر بعد از استفاده از این گیاه هر یک از علائم مسمومیت با نیترات را تجربه کردید، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

15-گل همیشه بهار

گل جعفری یا همیشه بهار با خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده، ماده ای است که معمولاً برای تسکین دهنده سوزش پوستی همراه با درماتیت و سایر موارد پوستی استفاده می شود. گل همیشه بهار در بیشتر فروشگاه های غذاهای سالم طبیعی، معمولاً به شکل پماد و کرم موجود است. علاوه بر این، این گیاه همچنین می تواند به صورت ترشیجات تازه، عصاره ها و تنتور موجود باشد.

  • یک چای گل همیشه بهار درست کنید و یک پارچه تمیز را درون چای گل خنک خنک کنید.
  • سپس آن را به مدت 15-20 دقیقه در منطقه آسیب دیده خود بمالید.
  • روش را 3 بار در روز به مدت 10 روز دنبال کنید.

توجه داشته باشید:

افرادی که به گرده گیاهان خانواده مروارید حساسیت دارند، باید از مصرف این گیاه خودداری کنند. بعضی اوقات، دوره قاعدگی می تواند با گل مریم مختل شود. در صورت بارداری یا شیردهی از این گیاه خودداری کنید.

16-شیرین بیان

این رایج ترین گیاه دارویی در طب سنتی چینی است، که صدها سال برای درمان بیماری های پوستی از جمله درماتیت مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله داروهای خانگی در مورد علائم درماتیت، به دلیل خاصیت ضد التهابی، استفاده از این گیاه برای تسکین ایمن توصیه می شود. شیرین بیان ممکن است به طور طبیعی قرمزی پوست، خارش و تورم را کاهش دهد.

با این حال، گاهی اوقات، نشان داده می شود که استفاده زیاد از شیرین بیان ممکن است با افزایش فشار خون همراه باشد. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از این گیاه با پزشک خود مشورت کنید.

درماتیت

17-فندق افسونگر

برای تسکین احساسات خارش ناشی از درماتیت می توانید از فندق افسونگر استفاده کنید. محتوای بالای تانن موجود در این گیاه خاصیت قابض دارد که برای روند درمان درماتیت مفید است. می توانید فندق را به صورت خامه یا مایع استفاده کنید. یا، برای درمان درماتیت می توانید عصاره گیاهی (جوشانده) را با این گیاه تهیه کنید.

دستوالعمل ها:

  • یک فنجان آب جوش آورده و 1 قاشق چایخوری برگ / شاخه های پودر شده  آن را اضافه کنید.
  • 10 دقیقه در آنجا بگذارید، صاف کنید.
  • بگذارید خنک شود.
  • یا، می توانید آن را مستقیماً در ناحیه پوست آسیب دیده خود بمالید یا آن را با لوسیون خانگی مخلوط کنید.

توجه: علیرغم بسیار نادر، این گیاه ممکن است برخی از واکنش های آلرژیک را ایجاد کند. در صورت مشاهده علائمی مانند احساس خارش و تورم در گلو، زبان یا صورت،جوش، سرگیجه، سرگیجه شدید و مشکل در تنفس، باید از مراقبت فوری پزشکی استفاده کنید.

18-جو دوسر

از جو دوسر معمولاً برای تسکین دهنده خارش و سوزش ناشی از درماتیت استفاده می شود . این گیاه دارای ترکیباتی به نام آوانتانامیدها است که دارای مواد ضد التهابی هستند و همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی را به نمایش می گذارند. استفاده از جو دوسر ممکن است قرمزی پوست، پوسته پوسته شدن، خشکی و اریتما را کاهش دهد.

دستورالعمل ها:

  • 1 فنجان جو دوسر پودر ریز را در آب حمام مخلوط کنید
  • هر روز خود را 15-20 دقیقه در این محلول قرار دهید.
  • این روال را هر روز حدود 1 ماه تکرار کنید

19-مارشمالو

این یک روش سنتی و قدیمی در بین داروهای درماتیت است. خواص ضد التهابی ریشه مارشمالو به تسکین سوزش پوستی مربوط به اگزما، درماتیت و خلط آور کمک می کند. طبق بررسی سال 2013، استفاده از پماد دارای 20 درصد عصاره ریشه مارشمالو باعث تحریک پوست می شود. محققان همچنین ابراز داشته اند كه این گیاه ممكن است سلول های خاصی را تحریک كند كه اثر ضد التهابی دارند.

دستورالعمل ها:

  • پماد حاوی 20٪ عصاره ریشه مارشملو را در منطقه آسیب دیده خود بمالید
  • روش را 3 بار در روز دنبال کنید.

20-چریش

برگ های چریش، با نام مستعار هندی، برای مقابله با مشکل درماتیت استفاده می شود. ممکن است ظاهر و سلامت پوست شما را بازگرداند و از عفونت های مختلف محافظت کند .

دستورالعمل ها:

  • 1 قاشق غذاخوری برگ چریش و 1 قاشق غذا خوری پودر زردچوبه و روغن کنجد را با هم مخلوط کنید.
  • خمیر را در مناطق آسیب دیده خود بمالید و چند ساعت صبر کنید قبل از خاموش شدن آن
  • این کار را هر روز به مدت چند ماه انجام دهید

از طرف دیگر می توانید چندین قطره روغن چریش را به آب گرم حمام اضافه کنید، خود را به مدت 20 دقیقه در این آب خیس کنید. تکرار کنید تا از حالت پوستی تسکین پیدا کنید.

درماتیت

21-نارون قرمز یا لغزنده

به لطف محتوای مخاطی زیاد، نارون لغزنده یا قرمز ممکن است به مرطوب شدن پوست شما کمک کند و روند بهبودی را افزایش دهد ،همچنین باعث تسکین علائم درماتیت مانند احساس سوزش ، خارش، قرمزی، تورم و التهاب می شود.

دستور العمل ها:

  • برخی از برگ های نازک نارون لغزنده را شسته و خرد کنید تا خمیر خوبی داشته باشد
  • آن را روی پوست آسیب دیده خود بمالید
  • صبر کنید تا خشک شود و آن را بشویید
  • این روال را هر روز تکرار کنید تا بهبود پیدا کنید

جلوگیری از درماتیت

علاوه بر داروهای خانگی طبیعی برای درماتیت که در بالا به آن اشاره شد، نکات اضافی دیگری نیز وجود دارد که باید برای جلوگیری از درماتیت مصرف کنید.

از هوای خشک خودداری کنید

هوای خشک ممکن است درماتیت شما را بدتر کند. بنابراین، شما باید هوا را در خانه خود مرطوب نگه دارید. از آنجا که رطوبت ساز ها تمام مناطق را پوشش نمی دهد، باید در کنار تخت بیماران نگهداری شود تا آن ها را در هوای مرطوب نگه داشته شود.

دمای هوا

اجازه تغییرات سریع در دمای محیط خود را ندهید. افزایش یا کاهش ناگهانی دمای اطراف ممکن است باعث خارش شود. همچنین از حمام گرم خودداری کنید زیرا پوست نباید در معرض دمای شدید قرار گیرد

از لباس های نخی استفاده کنید

یک بیمار درماتیت باید لباس پنبه ای بپوشد. پلی استر، پشم و مصنوعی مصنوعی ممکن است باعث خارش یا ایجاد خارش شود. همچنین از لباس های تنگ خودداری کنید.

از قرار گرفتن در معرض محرک ها خودداری کنید

شما باید هنگام استفاده از محصولات خانگی، به جای لاتکس یا لاستیک از دستکش استفاده کنید و از وینیل استفاده کنید که منجر به واکنش آلرژیک نشود. همچنین، از آسترهای دستکش نخی استفاده کنید تا عرق از تحریک پوست شما نشود.

درماتیت

غذاهای بیشتری غنی از ویتامین C، روی و ویتامین B را مصرف کنید

سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در محافظت از بدن شما در برابر تحریک کننده ها و آلرژن ها دارد. برای بهبود ایمنی، باید یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی لازم از جمله ویتامین C، روی و ویتامین B باشد.

به روغن ماهی روی بیاورید

نشان داده شده است كه روغن ماهي در كاهش شدت درماتيت به ويژه خارش كمك مي كند. دوز روزانه روغن ماهی ممکن است به شما کمک کند از قبل کنترل علائم درماتیت را کنترل کنید.