اگر این مشکلات را دارید گوشت بز بخورید

اگر این مشکلات را دارید گوشت بز بخورید


منبع: نمناک

333

1398/9/22

15:13


گوشت بز یکی از گوشت های محبوب است و جز گوشت های پر مصرف در جهان می باشد، همچنین مصرف گوشت بز برای سلامت بدن بسیار مفید است و به کاهش وزن کمک شایانی می کند.

فواید سلامتی و خواص درمانی گوشت بز

گوشت بز یکی از گوشت های پر مصرف در سراسر جهان است. به دلیل طبیعت بسیار خوش طعم، انسان از مدت ها قبل در حال پرورش بز بوده است. معمولاً بز از شش تا نه ماهگی گوشتی با کیفیت بالا دارد.

اغلب به گوشت بز، گوشت گوسفندی نیز گفته می شود. گوشت بز یکی از گوشتهای قرمز محبوب است که برای مصرف انسان در دسترس است. اغلب ادعا می شود که گوشت بز از گوشت های جایگزین مانند مرغ، گوشت گاو و گوشت گوسفند سالم تر است. گوشت بز در ردیف گوشتهایی قرار دارد که دارای طبع گرم و تر هستند اما در مقایسه با گوشت شتر سردتر است و به اندازه ی گوشت شتر گرمی ندارد.

1. خطر التهاب در رگ های خون را کاهش می دهد

یکی از مزایای شگفت انگیز گوشت بز این است که می تواند خطر التهاب به ویژه در رگ های خونی را کاهش دهد. این به دلیل CLA یا همان اسید چرب لینولئیک موجود در گوشت بز است. اسید چربی لینولئیک کونژوگه یکی از اسیدهای چرب است که قادر به جلوگیری و کاهش خطر بروز التهاب است.

2. ضربان قلب را تثبیت می کند

چه باور کنید یا نکنید، گوشت بز در واقع برای تثبیت ضربان قلب مؤثر است. به همین دلیل گوشت بز ارتباط نزدیکی با سلامت عروق کرونری قلب دارد. به این دلیل است که مقدار چربی اشباع نشده موجود در گوشت بز بیشتر از مقدار چربی اشباع است بنابراین برای ریتم قلب مفید است.

گوشت بز

3. حاوی اسیدهای چرب است که از سرطان جلوگیری می کند

یکی از اسیدهای چرب که می توانند به عنوان پیشگیری از سرطان عمل کنند، CLA یا اسید لینولئیک کونژوگه است. علاوه بر این، در ارتباط با رشد سلولهای سرطانی، گوشت بز همچنین حاوی مقادیر نسبتاً زیادی از ویتامین B مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و اسید پانتوتنیک و سپس سلنیوم و کولین است که برای جلوگیری از سرطان نیز مفید هستند.

4- حدودا پروتئین نسبتاً زیادی دارد

چه پروتئینی می تواند برای سلامتی شما بهترین باشد؟ پاسخ زیادی وجود دارد. بدون پروتئین، جلسه تمرینات بدن شما بی فایده است زیرا اگرچه می توانستید چربی خود را بسوزانید، اما ماهیچه ای وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، پروتئین برای رژیم غذایی مناسب است اما اگر می خواهید میزان پروتئین خود را از گوشت بز تامین کنید، باید مطمئن شوید که از مصرف چربی خودداری می کنید.

5- حاوی چربی اشباع کمتر از گوشت گاو است

چربی اشباع یکی از دلایل عمده ی بیماری های قلبی و عروقی است در حالی که چربی اشباع نشده آن، طرف مقابل است. از آنجا که گوشت بز حاوی چربی اشباع کمتری نسبت به گوشت گاو است، بنابراین جایگزین بسیار خوبی برای تامین منبع پروتئین از گوشت به غیر از گوشت گاو است. علاوه بر این، چربی غیر اشباع بالاتر نیز مطمئناً نسبت به مزایای گوشت گاو، سلامتی شما را بیشتر می کند.

6. به سوزاندن چربی کمک می کند

آیا می دانید که در مقایسه با گاو، بز لاغرترین حیوان است که می توانید در مزرعه پیدا کنید؟ به این دلیل است که بیشتر بزها بصورت سنتی و محلی پرورش می یابند. به همین دلیل دارای چربی کمتری نسبت به سایر گوشت ها است، بنابراین برای کسانی که در حال حاضر در برنامه رژیم غذایی هستند خوب است. علاوه بر این، گوشت بز نیز به عنوان منبع سرشار از ویتامین B قادر به سوزاندن چربی و کنترل وزن است.

گوشت بز

7. حاوی سلنیوم و کلر است

راه های زیادی برای جلوگیری از سرطان وجود دارد و یکی از آنها مصرف مواد غذایی حاوی سلنیوم و کلر است. گوشت بز یکی از این غذاها است. بنابراین، هرگز فکر نکنید که چیز قرمزی به اندازه همه آن سبزیجات قدرتمند نیست، زیرا گوشت بز آن را ثابت کرده است که اشتباه است.

8- از کم خونی جلوگیری می کند

اصولاً انواع گوشت برای کم خونی مفید است و گوشت بز یکی از مواد بالای لیست است. دلیل آن این است که گوشت بز حاوی آهن نسبتاً زیادی است. علاوه بر این، گوشت بز برای زنان باردار بی خطر است، زیرا کم خونی یکی از مواردی است که بیشتر زنان در دوران بارداری رنج می برند.

9- تولید هموگلوبین را تقویت می کند

هموگلوبین یک نوع پروتئین است که در متابولیسم بدن مهم است. اولا برخی از آنها در حال توزیع اکسیژن به تمام سلولهای بدن هستند و دوما برای رشد جنین در دوران بارداری از اهمیت برخوردار است. علاوه بر این، به عنوان منبع سرشار از ویتامین B12 و آهن ، گوشت بز سهم زیادی در تولید گلبول های قرمز و همچنین هموگلوبین دارد.

10. برای گردش خون مفید است

وقتی صحبت از گوشت قرمز است، مردم ترجیح می دهند از مصرف آن خودداری کنند زیرا این ماده دارای بوی بدی مربوط به خون و قلب است. خوب، گوشت بز احتمالاً از این قاعده مستثنی است تا زمانی که شما آن را در قسمت مناسب مصرف کنید، گوشت بز در واقع برای گردش خون بسیار مفید است زیرا سرشار از آهن و ویتامین B12 است، علاوه بر این سرشار از پتاسیم است که به خوبی برای قلب شناخته شده است.

11. از نقص هنگام تولد جلوگیری می کند

دلایل زیادی وجود دارد که چرا مادر باردار نباید از گوشت بز هراس داشته باشد اما یکی از این فواید گوشت بز است که می تواند از نقص هنگام تولد جلوگیری کند. دلیل آن این است که گوشت بز حاوی آهن و ویتامین B12 است که در تولید گلبول های قرمز نقش دارد. بدون داشتن گلبول های قرمز کافی، رشد جنین مختل می شود و نقص هنگام تولد بدترین موردی است که می تواند به همین دلیل اتفاق بیفتد.

خواص گوشت بز

12. علائم قاعدگی زود رس را تسکین می دهد

علائم قاعدگی زود رس گاهی اوقات فقط به درد مربوط نمی شود بلکه برخی از احساسات ناراحت کننده همراه با آن می توانند باعث تغییر روحیه در خانم ها شوند. خوب، اگر در طول این حالت اشتهای خود را از دست نمی دهید، شاید اضافه کردن گوشت بز به عنوان بخشی از رژیم غذایی شما بتواند به تسکین علائم کمک کند.

13. مقابله خوب با استرس

یکی از مزایای خوب گوشت بز این است که گوشت بز می تواند روحیه شما را تقویت کند. به همین دلیل اگر به دلیل چیزی مانند شغل، رئیس، قاعدگی زودرس یا حتی در مورد هر اتفاقی که گاهی می افتد احساس استرس می کنید، چرا به دنبال چیزی برای خوردن نیستید و مطمئن باشید که گوشت بز منویی است که به شما کمک می کند تا با آن مقابله کنید.

14. از افسردگی جلوگیری می کند

استرس می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. استرس در کوتاه مدت طبیعی، اما در دراز مدت غیر طبیعی است. اگر فردی آنقدر از شرایط و حالات استرس زا رنج ببرد، سلامت روانی او ممکن است دچار مشکل شود و افسردگی به دنبال آن است. صحبت با متخصص بسیار توصیه می شود که با آن مقابله کنید و فراموش نکنید که گوشت بز را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید تا از بروز افسردگی جلوگیری شود.

15. حاوی اسید چرب امگا 3 است

اکثر مردم تصور می کردند که اسید چرب امگا 3 فقط در محصولات ماهی یافت می شود اما اگر غذای دریایی تازه به سختی در منطقه شما یافت شود ، می توانید گوشت بز را به عنوان جایگزین مصرف کنید. در حال حاضر بسیاری از مردم تصمیم گرفتند که مکمل اسیدهای چرب امگا 3 را برای تحقق نیاز روزانه خود مصرف کنند اما اکنون می توانید گوشت بز را به عنوان منبع طبیعی امگا 3 مصرف کنید.

16. سدیم کم و پتاسیم زیادی دارد

کاملا واضح است که سدیم برای قلب شما بد است اما مصرف پتاسیم بهترین کاری است که می تواند برای قلب شما اتفاق بیفتد. کار اصلی پتاسیم دفع سدیم اضافی در جریان خون و از بین بردن آن است. به همین دلیل گوشت بز برای سلامتی قلب مفید است اما به عنوان دارو برای کسانی که قبلاً در فشار خون خود مشکل دارند تاثیری ندارد.

گوشت بز

17. خوب برای استخوان

انواع مواد معدنی در گوشت بز وجود دارد و یکی از آنها، کلسیم است. اطمینان از دریافت کلسیم کافی به صورت روزانه می تواند به حفظ سلامت استخوان کمک کند. علاوه بر این، از مشکلات بیشتر مربوط به تراکم استخوان و سلامت مفصل نیز می توان جلوگیری کرد.

18. سطح کلسترول را متعادل می کند

بسیاری از مردم بر این باورند که هر چیزی که مانند گوشت قرمز خوشمزه باشد، برای کلسترول آنها بد است. خوب، شاید شما فقط نمی دانید که این گوشت نیست بلکه چربی اشباع موجود در گوشت دلیل کلسترول بد شماست. به همین دلیل گوشت بز جایگزین بسیار خوبی است؛ میزان چربی اشباع نشده آن در مقایسه با چربی اشباع شده بیشتر است بنابراین می تواند سطح کلسترول شما را کنترل کند.

19. خطر چاقی را کاهش می دهد

بعضی از افراد از فرم ایده آل بدن بهره مندی دارند اما بیشتر افراد باید برای ماندن در این شکل تلاش کنند. اگر تمایل به چاقی دارید، مطمئناً باید آنچه را که می خورید کنترل کنید. آیا می دانید که ماندن در شکل مناسب نه در شمارش میزان کالری مصرفی بلکه در مصرف مواد غذایی است که در واقع می تواند چربی شما را بسوزاند؟ گوشت بز سرشار از ویتامین B است که می تواند به سوزاندن چربی اضافی در بدن کمک کند تا شکل اندام شما را حفظ کند.

20. دارای آهن است

آهن یکی از مواد معدنی مهمی است که عملکرد آن نقش برجسته ای در کل متابولیسم بدن دارد. کمبود آهن می تواند به چندین بیماری خطرناک مانند کم خونی حاد، دژنراسیون ماکولا منجر شود زیرا سلول های بدن اکسیژن کافی را که باید توسط هموگلوبین توزیع شود دریافت نمی کنند و اگر در دوران بارداری خانم های آسیب دیده باشد، کمبود آهن بسیار خطرناک است.

برای متابولیسم بدن مفید است

بارها در بخش های مختلف سلامت نمناک گفته ایم که متابولیسم بدن همه چیز برای بدن شماست. این به عملکرد تمامی اجزای بدن بستگی دارد. علاوه بر این، سوخت و ساز بدن سالم فضای دیگری برای جذب بهینه مواد مغذی است که از غذاها مصرف می کنید، بنابراین کنترل وزن بدن خوب است.

خواص گوشت بز

ایمنی را تقویت می کند

سیستم ایمنی همانند لایه ای است که از بدن شما در برابر بیماری محافظت می کند. به همین دلیل قرار است حفظ آن بزرگترین نگرانی شما باشد. گوشت بز یکی از انواع گوشت هاست که می تواند این نوع از خوردن ها را برای شما فراهم کند. اگرچه، مصرف آن در قسمت مناسب نکته مهمی است که باید به یاد داشته باشید.

قند خون را کنترل می کند

کسانی که به دیابت مبتلا شده اند تمام تلاش خود را برای کنترل رژیم غذایی خود انجام می دهند. متأسفانه، اکثر آنها نمی دانند که نوع خاصی از گوشت قرمز وجود دارد که در واقع برای کنترل قند خون خوب است و آن گوشت بز است. علاوه بر این، به عنوان سرشار از ویتامین B است و همچنین برای کنترل افزایش وزن و جلوگیری از چاقی موثر است که می تواند برای بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 مشکل ایجاد کند.

به عنوان عامل ضد پیری عمل می کند

نکته جالب در مورد گوشت بز این است که می تواند ضد پیری عمل کند. دلیل آن این است که گوشت بز چنان غنی از مواد معدنی به ویژه آهن است که می تواند باعث تقویت سلول های سالم و یا تولید سلول های جدید شود. بنابراین، مصرف گوشت بز به طور مرتب می تواند کاری کند که جوان تر به نظر برسد.

برای پوست و مو مناسب است

شاید بیشتر شما نمی دانید که گوشت بز برای سلامتی پوست و رشد مو مفید است. مواد معدنی موجود در گوشت بز و همچنین ویتامین B12 باعث ترمیم بهتر سلول های پوستی می شود. علاوه بر این، گوشت بز همچنین راه حلی برای مقابله با برخی از مشکلات پوستی مانند اگزما، آکنه و موثر در درمان بثورات و خشکی پوست است.

رشد مغز را ارتقا می بخشد

از آنجا که گوشت بز غنی از مواد معدنی، به ویژه آهن و سپس حاوی فولات است، بنابراین در دوران بارداری به عنوان یک ماده غذایی بسیار مهم توصیه می شود زیرا باعث تولید گلبول های قرمز برای رشد بهینه مغز جنین می شود. با این حال، گوشت بز نیز برای مصرف بچه ها توصیه می شود زیرا این امر می تواند توانایی حفظ کردن را بهبود بخشد.

گوشت بز

گوشت بز درمان موثری برای اوتیسم است

شاید این یکی رایج نیست که گوشت بز نیز قادر به درمان اوتیسم از طریق رژیم غذایی باشد. با این حال، در مورد گوشت بز حاوی اسید چرب امگا 3 نیز به طور گسترده ای شناخته نشده است، زیرا اسید چرب امگا 3 راه حل موثری برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم است و اکنون می توانید آن را جایگزین دیگر گوشت ها کنید.

وجود ویتامین B12 و سایر ریز مغذی ها

گوشت بز دارای ریز مغذی ها از جمله ویتامین B1 ، سلنیوم و کولین است که آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. از این رو، گوشت بز منبع شناخته شده پروتئین بدون چربی است. فواید درمانی زیادی در ارتباط با مصرف آن وجود دارد. با توجه به این عوامل، گوشت بز در اروپا و آمریکا نیز رواج پیدا کرده است.

منبع غنی از آهن رژیم غذایی

گوشت بز گوشت قرمز است، به این معنی که از نظر میوگلوبین غنی است. گوشت های غنی از میوگلوبین میزان بالاتری از آهن در رژیم غذایی را فراهم کرده و سلامت خون را بهبود می بخشد. در 100 گرم گوشت بز حدود 3 میلی گرم آهن رژیم غذایی وجود دارد. گوشت بز می تواند خطر ابتلا به کم خونی را کاهش دهد.

ساختار بدن

مقدار زیادی پروتئین در گوشت بز اثرات خوبی در ساخت عضله قوی ایجاد می کند.

بارداری

مقدار کافی مواد مغذی در گوشت بز در دوران بارداری اثرات خوبی ایجاد می کند. وجود ویتامین B9 در گوشت بز به جلوگیری از نقص لوله عصبی کمک می کند. علاوه بر این، مقدار زیادی آهن در گوشت بز تاثیرات خوبی را به همراه دارد.

بارداری

کاهش وزن

مقدار کافی پروتئین موجود در گوشت بز اثرات خوبی را برای کسی که مایل به کاهش وزن است، می کند. این اثر مفید به دلیل سرکوب گرسنگی ناشی از مصرف گوشت بز است.

گوشت بز ایمنی بدن را بالا می برد

این ماده سرشار از مواد معدنی، ویتامین های غذایی و پروتئین ها است ، بنابراین به عنوان یک تقویت کننده ایمنی برای شما عمل می کند. داشتن ظرفیت ایمنی صحیح و داشتن یک سلامت و انرژی سالم برای نبرد با بسیاری از بیماری ها ضروری است.

احتیاط های گوشت بز

درست مانند هر گوشت قرمز دیگر اشکالاتی در مصرف گوشت در مقادیر زیاد نیز وجود دارد و گوشت بز نیز از این قاعده مستثنی نیست. در زیر برخی از احتیاط ها وجود دارند که باید از آنها آگاه باشید:

مصرف گوشت بز نیز به طور عمده و به طور منظم می تواند باعث بروز مشکلات جدی از جمله چاقی، افزایش وزن و مسمومیت غذایی شود.

اگرچه مصرف گوشت بز برای قلب بسیار مناسب است، اما کسانی که مشکل قلبی دارند باید کاملاً از مصرف زیاد گوشت بز پرهیز کنند.

گوشت بز می تواند مشکلاتی در دستگاه گوارش ایجاد کند. به همین دلیل یادگیری نحوه طبخ صحیح آن مهم است.

از آنجا که هیچ استانداردی برای گوشت بز مانند گوشت گاو و مرغ وجود ندارد، دشوار است که اطمینان حاصل شود که آیا این گوشت در حال حاضر از بیماری ها عاری است. زیرا بیشتر بزها در محلی در مزرعه ای کوچک پرورش می یابند.

عوارض گوشت بز

اثرات جانبی

برخی از عوارض جانبی گوشت بز

افزایش فشار خون

حجم انبوه مصرف گوشت بز پتانسیل افزایش فشار خون را دارد.

نقرس

مواد غذایی سرشار از پورینین، نقرس را بدتر می کنند. مصرف گوشت بز با مقدار زیاد پورینی که دارد باعث ایجاد عوارض جانبی در بدن انسان می شود. علاوه بر این، اندام هایی مانند مغز، قلب، کلیه، کبد و سایر مواد حاوی مقادیر زیادی پورین هستند. به همین دلیل، مصرف آن در حالت میانه توصیه می شود.

آلرژی

فرد حساس به گوشت می تواند یک واکنش آلرژیک به گوشت بز داشته باشد.

کلسترول بالا

افزایش کلسترول در مصرف زیاد گوشت بز بطور مداوم مشاهده می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو