اولین سفر با نوزاد، نکاتی که باید رعایت کنید

منبع: نی نی بان

62

1398/9/23

08:36


یکی از اولین موقعیت‌های نسبتاً سخت بعد از تولد نوزاد اولین سفر‌هایی است که با فرزند چند ماهه خود تجربه می‌کنید. طبیعتاً شما می‌خواهید در مدت سفر از تک‌تک لحظات لذت ببرید و خاطرات خوشی را برای خود به جا بگذارید. این یعنی قطعاً اذیت شدن نوزاد شما و یا حتی خودتان نباید نتیجه‌ای باشد که از چند روز سفر شما حاصل می‌شود.
تولد یک نوزاد و عضو جدیدی از خانواده تا مدت‌ها چالش‌های شیرین و یا حتی سخت خود را به دنبال دارد. قرارگیری در شرایط متفاوتی که تا به حال وجود یک نوزاد را در آن‌ها تصور نمی‌کردید می‌تواند تا حدودی شما را گیج کند، به خصوص اگر در حال نگهداری از اولین فرزند خود باشید. طبیعتاً در ماه‌های اول تولد نوزاد شما می‌توانید با در نظر گرفتن بسیاری از نکات نگهداری از نوزاد به خوبی از پس شرایط برآیید و آرامش و آسایش فرزند خود را فراهم نموده و آن را حفظ کنید.
یکی از اولین موقعیت‌های نسبتاً سخت بعد از تولد نوزاد اولین سفر‌هایی است که با فرزند چندماهه خود تجربه می‌کنید. طبیعتاً شما می‌خواهید در مدت سفر از تک‌تک لحظات لذت ببرید و خاطرات خوشی را برای خود به جا بگذارید. این یعنی قطعاً اذیت شدن نوزاد شما و یا حتی خودتان نباید نتیجه‌ای باشد که از چند روز سفر شما حاصل می‌شود، به همین دلیل نیز می‌توان با در نظر گرفتن شرایط و رعایت نکاتی به راحتی روز‌های خوشی را در سفر خود پشت سر بگذارید و باعث شوید که هم به شما و هم به فرزندتان بسیار خوش بگذرد. در این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی نکاتی درباره اولین سفر‌ها با نوزاد بپردازیم.

فراهم کردن شرایطی راحت برای نوزاد
قطعاً فرزند و نوزاد شما به شرایطی احتیاج دارد که بتواند به راحتی بخوابد، بنابراین یکی از بهترین کار‌هایی که می‌توانید برای راحتی و آرامش فرزند خود انجام دهید آن است که کالسکه‌اش را همراه خود ببرید. در چنین حالتی فرزند شما با حالت دراز کشیده احساس راحتی بیشتری می‌کند و می‌تواند ساعت‌های بیشتری را در گشت‌وگذار‌های شما به شکلی مسالمت‌آمیز همراهی‌تان کند.
در کنار این موضوع حتماً در ساک و کیف نوزاد خود تمامی وسایل لازم اعم از پوشک به تعداد کافی، شیشه شیر، شیر خشک دستمال مرطوب، آب جوشیده، لباس تمیز، کیسه نایلونی برای پوشک کثیف و... را قرار دهید تا دیگر نگران شرایط مختلفی که ممکن است برایتان پیش آید نباشید. یادتان باشد که شما باید آماده هر گونه تغییر دمایی باشید، در نتیجه چند دست لباس مناسب برای آب و هوای متفاوت را نیز به همراه داشته باشید. بهتر است که از چند روز قبل از سفر فهرستی از وسایلی که به آن‌ها نیاز خواهید داشت را تهیه کنید تا در زمان جمع کردن چمدان چیزی از قلم نیفتد.
طبیعتاً شما نمی‌توانید تمامی واکنش‌های فرزندتان در سفر را کنترل کنید و احتمال با خنده و گریه‌هایی از جانب او روبه‌رو می‌شوید. یادتان باشد که استرس و اضطراب شما مشکلی را حل نخواهد کرد، بنابراین انتظار داشته باشید که دیگران نیز تا حدودی شما را درک کنند. با این حال شما می‌توانید با پیشگیری از مشکلات بسیاری از گریه و ناآرامی‌های بیش از حد فرزند خود جلوگیری نمایید. فقط کافی است که آرامش خود را حفظ کنید و از فرزندتان مراقبت نمایید.
بهتر است که قبل از سوار شدن به هر کدام از وسایل نقلیه پوشک فرزند خود را عوض کنید تا بتواند در زمان بیشتری آرام باشد. یکی از پردردسرترین کار‌ها در سفر تعویض پوشک است، پس چه بهتر که قبل از حرکت با آرامش کامل آن را انجام دهید.
اگر به روستا و یا فضای باز می‌روید حتماً مراقب گزش حشرات باشید و نوزاد خود را در تماس با گیاهان متفاوت قرار ندهید. سعی کنید لباس‌های مناسبی به تن فرزندتان کنید تا از گزش و حساسیت جلوگیری نماید. با این حال در صورت بروز هر گونه مسئله‌ای در این زمینه به پزشک مراجعه نمایید

انتخاب وسایل نقلیه برای سفر با نوزاد
قطعاً ممکن است که بر حسب شرایط متفاوتی دست به انتخاب وسیله‌های نقلیه مختلفی برای سفر خود بزنید. هر کدام از وسایل نقلیه اعم از هواپیما، خودرو، قطار و... نیازمند فراهم کردن شرایطی هستند تا نوزاد شما بتواند راحت‌تر باشد. در ادامه برخی از این شرایط را توضیح خواهیم داد.
اگر تصمیم دارید که برای سفر کردن از هواپیما استفاده کنید پیش از هر چیز باید با پزشک نوزاد خود مشورت کنید. بهتر است که برای پرواز خود در ساعات اولیه روز اقدام کنید تا اختلالی در برنامه روزانه نوزاد شما ایجاد نشود. معمولاً فرزند شما در ساعات مشخصی از شبانه‌روز مانند زمان شام خسته‌تر است و احتمالاً بیشتر هم گریه می‌کند، بنابراین باید بر اساس برنامه ذهنی و روزانه فرزندتان ساعت پرواز را انتخاب نمایید.
غالباً در یک یا دو ماهگی فرزندتان اجازه پرواز ندارید، مگر آنکه تحت شرایط مختلفی و با اجازه پزشک بتوانید سفر کنید. وقتی سوار هواپیما می‌شوید باید این را بدانید که هوای داخل آن کمی خشک است و به همین دلیل نیز باید هر چند وقت یک‌بار به فرزند خود شیر و یا آب بدهید.
یادتان باشد که احتمالاً نوزاد شما با قرار گرفتن هواپیما در ارتفاعات دچار گوش گرفتگی می‌شود و این مسئله نیز او را آزار خواهد داد. بهتر است که برای از بین بردن این حالت به او مقداری آب و یا شیر بدهید. علاوه بر این معمولاً راه حل دیگری نیز برای اذیت نشدن فرزند شما در تغییرات فشار هوا مطرح می‌شود.
بهتر است که در زمان نشست و برخاست هواپیما فرزند شما در حال مکیدن باشد تا این تغییر فشار او را اذیت نکند. در نتیجه بهتر است که برنامه غذایی نوزادتان را به گونه‌ای تنظیم کنید که در آن دقایق مشغول مکیدن پستانک و خوراکی‌های دیگر باشد. در نهایت نیز یادتان باشد که فرزند زیر دو سال را باید در بغل نگه دارید و از کمربند‌های مخصوص نیز استفاده نمایید.
اگر برای رسیدن به مقصد سفر خود، قطار را انتخاب کرده‌اید باید این را بدانید که این وسیله نقلیه به نسبت سایر گزینه‌ها راحت‌تر خواهد بود. بهتر است که فرزند خود را بر روی صندلی راهرو بنشانید و از نشاندن او بر در کنار پنجره اجتناب نمایید. احتمالاً در این وسیله نقلیه مشکل خاصی پیش رویتان قرار نخواهد گرفت، بنابراین سعی کنید که تمامی وسایل موردنیاز فرزندتان را به همراه داشته باشید تا خیالتان راحت‌تر باشد.
استفاده از خودروی شخصی در سفر نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توانید با نوزاد خود تجربه کنید. برای این کار اول از همه باید به این موضوع توجه کنید که سفر شما در ساعاتی رخ دهد که ترافیک در حداقل زمان ممکن صورت بگیرد. علاوه بر این دمای هوا نیز اهمیت بسیاری دارد. این یعنی سفر کردن در ساعات میانی روز آن هم در فصل تابستان اصلاً انتخاب خوبی برای نوزاد شما نخواهد بود.
بهتر است که تهویه اتومبیلتان مناسب باشد و نگذارید که شرایط هوای درون خودرو نوزاد و فرزند شما را کلافه و ناآرام کند. علاوه بر این یادتان باشد که حتماً از صندلی کودک استفاده کنید تا هم ایمنی فرزندتان را حفظ نمایید و هم اینکه باعث راحتی بیشتر او گردید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو