تنگی دریچه آئورت چیست؟ علایم،علل و درمان تنگی دریچه آئورت

تنگی دریچه آئورت چیست؟ علایم،علل و درمان تنگی دریچه آئورت


منبع: بیتوته

143

1398/9/23

11:15


تنگی دریچه آئورت چیست؟ علایم،علل و درمان تنگی دریچه آئورت



عمل دریچه آئورت قلب, درمان تنگی دریچه آئورت

دریچه آئورت قلب

هر روز حدود 2000 گالن خون در قلب شما گردش می کند. شما چهار دریچه در قلب خود دارید تا بتوانید تمام جریان خون را کنترل کنید. اما گاهی اوقات ، آنها به درستی باز و بسته نمی شوند. یکی از شایع ترین و جدی ترین مشکلات دریچه، تنگی دریچه آئورت نامیده می شود.

 

تنگی دریچه آئورت چیست؟ 

تنگی دریچه آئورت می تواند به این معنی باشد که لایه های دریچه شما ضخیم یا زخم شده و به همان شکلی که باید باز نمی شوند. بنابراین با هر تپش، خون کمتری برای تغذیه بدن از قلب خارج می شود.

با گذشت زمان ، قلب مجبور است سخت تر کار کند تا خون کافی را به بدن شما برساند.

 

قلب چگونه کار می کند :

قلب شما چهار دریچه دارد که با یک ریتم ثابت باز و بسته می شوند تا هنگامی که درست کار می کنند ، خون را در بدن شما گردش می دهند.

دریچه آئورت آخرین مورد از چهار دریچه ای است که خون قبل از ترک قلب از آن عبور می کند. با رسیدن خون به آنجا ، قبلاً از طریق ریه ها عبور کرده و دور دیگری از اکسیژن بدن شما را برداشته است.

کار دریچه آئورت این است که خون غنی از اکسیژن را درون آئورت ، بزرگترین رگ خونی بدن شما ، پمپ کند.

 

عمل دریچه آئورت قلب, درمان تنگی دریچه آئورت

شما چهار دریچه در قلب خود دارید تا بتوانید تمام جریان خون را کنترل کنید

 

علل تنگی دریچه آئورت :

چندین شرایط می تواند باعث ضخیم شدن دریچه آئورت شما شود. از جمله آنها:

تجمع کلسیم : خون شما حاوی کلسیم در میان سایر مواد معدنی و مواد مغذی است. هرچه خون سالانه از دریچه آئورت عبور می کند ، رسوبات کلسیم روی دریچه تشکیل می شود. این می تواند آن را سخت تر کند ، بنابراین کاملاً باز نمی شود.

 

نقص قلب از بدو تولد : یک دریچه آئورت معمولی دارای سه فلپ است که به طور کاملاً مهمی در کنار هم قرار می گیرند. بعضی از افراد با دریچه آئورت متولد می شوند که دارای یک ، دو یا حتی چهار فلپ است. قلب می تواند با این روش سالها خوب عمل کند.

اما هرچه به بزرگسالی می روید ، دریچه غیر طبیعی به احتمال زیاد سفت تر می شود و همچنین باز نمی شود. این نوع نقص مادرزادی قلب با ترمیم یا تعویض دریچه قابل درمان است.

 

تب روماتیسمی : اگرچه این عارضه ناشی از گلودرد مزمن یا تب مخملک تقریباً به اندازه گذشته شایع نیست ، اما همچنان می تواند تهدیدی را ایجاد کند. تب روماتیسمی می تواند باعث ایجاد بافت اسکار در دریچه آئورت شود. بافت اسکار باعث می شود کلسیم در دریچه رسوب کند.

 

عمل دریچه آئورت قلب, درمان تنگی دریچه آئورت

 یک دریچه آئورت معمولی دارای سه فلپ است که به طور کاملاً مهمی در کنار هم قرار می گیرند

 

علائم تنگی دریچه آئورت : 

هنگامی که تنگی دریچه آئورت خفیف دارید ، ممکن است هرگز هیچ علامتی را احساس نکنید. اغلب ممکن است مدت زمان طولانی، طول بکشد تا علائم مورد توجه قرار گیرد. علائم تدریجی ضعف قلب گاهی اوقات قابل چشم پوشی است.

در موارد جدی ، برخی از علائم قابل ذکر است. آنها شامل موارد زیر هستند:

تنگی نفس بخصوص هنگام ورزش

درد قفسه سینه یا سفتی

احساس ضعف یا سبکی می کند

خستگی

تپش قلب ( ضربان قلب سریع یا لرزش)

سوفل قلب (ضربان اضافی بین ضربان قلب معمول شما)

گاهی اوقات یکی از اعضای خانواده یا یک دوست قبل از اینکه از آن آگاه شوید ، متوجه تغییر در رفتار یا سطح انرژی شما می شود.

 

چه کسانی بیشتر در معرض خطر قرار دارند؟

بزرگسالان مسن بسیار بیشتر از افراد جوان به تنگی آئورت مبتلا هستند. این امر به این دلیل است که جمع شدن کلسیم روی دریچه در طی سالهای متمادی اتفاق می افتد.

همچنین ، اگر به تب روماتیسمی مبتلا شده اید یا به بیماری مداوم بیماری کلیوی مبتلا هستید ، ممکن است شانس بیشتری برای بروز مشکل در دریچه آئورت خود داشته باشید.

 

متولد شدن با دریچه آئورت غیرطبیعی بدان معنی است که ممکن است بعداً در زندگی تنگی دریچه آئورت داشته باشید.

 

عمل دریچه آئورت قلب, درمان تنگی دریچه آئورت

دریچه آئورت آخرین مورد از چهار دریچه ای است که خون قبل از ترک قلب از آن عبور می کند

 

عوارض تنگی دریچه آئورت :

هنگامی که دریچه آئورت شما به طور عادی باز نشود ، قلب شما نمی تواند تمام خونی که در داخل آن قرار دارد پمپاژ کند. 

این می تواند باعث بازگشت خون در جای دیگری از قلب و حتی برگشت به ریه ها شود . برای برطرف کردن این مشکل ، عضله قلب شما سعی می کند سخت تر پمپاژ کند تا آن خون به بدن برسد.

 

برخی از عوارضی که می تواند ناشی از پمپاژ بیش از حد قلب باشد شامل موارد زیر است:

درد قفسه سینه ناشی از ضعف جریان خون به عضله قلب

 غش کردن (زیرا به اندازه کافی خون به مغز نمی رسد)

 نارسایی قلبی - قلبی ضعیف که به خوبی پمپ نمی شود

 آریتمی - ریتم غیر طبیعی قلب ناشی از جریان نامنظم خون از طریق قلب

 

عمل دریچه آئورت قلب, درمان تنگی دریچه آئورت

 علایم تنگی دریچه آئورت

 

تشخیص تنگی دریچه آئورت :

برای بسیاری از افراد ، بررسی روتین ، اولین علامت تنگی دریچه آئورت را نشان می دهد. ممکن است یک پزشک به صدای قلب شما گوش دهد و صدای ضربان قلب اضافی را بشنود. این به یک سوفل قلب معروف است. این اغلب نشان دهنده مشکل دریچه است ، اما نه همیشه.

 

پس از معاینه کامل و بررسی تاریخچه پزشکی ، پزشک ممکن است چند آزمایش سفارش دهد. آنها شامل موارد زیر هستند:

اکوکاردیوگرام: این آزمایش تصویربرداری از امواج صوتی استفاده می کند تا تصویری از ساختار قلب شما ایجاد شود. اکوکاردیوگرام اغلب می تواند بگوید که دریچه شما نازک شده است یا خیر.

 

الکتروکاردیوگرام: این فعالیت الکتریکی را در قلب اندازه گیری می کند. این می تواند به پزشک شما کمک کند تا دریابد که  نارسایی قلبی ناشی از تنگی دریچه آئورت وجود داشته است.

 

تست استرس ورزش : در طول تست ، شما برای افزایش ضربان قلب خود با سرعت بر روی تردمیل قدم می زنید یا دوچرخه ثابت سوار می شوید . اگر علائمی ندارید ، دیدن نحوه پاسخ قلب شما به ورزش می تواند به پزشک شما در تشخیص تنگی دریچه آئورت و سایر مشکلات قلبی کمک کند.

 

سوند قلبی: اگر هنوز شواهد کافی وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است از شما بخواهد این روش را انجام دهید. در طی آن ، پزشک شما یک لوله نازک و انعطاف پذیر را وارد بازوی شما می کند. اشعه ایکس تصاویری دقیق تر از دریچه ها و محفظه های قلب شما نشان می دهد.

 

عمل دریچه آئورت قلب, درمان تنگی دریچه آئورت

جراح شما ممکن است با استفاده از عمل جراحی قلب باز ، دریچه را جایگزین کند

 

درمان تنگی دریچه آئورت :

اگر علائمی ندارید و قلب شما سالم است ، معمولاً نیازی به درمان تنگی آئورت خفیف نیست. این ممکن است چیزی باشد که پزشک شما با معاینات منظم حفظ کند.

بسیاری از مبتلایان به تنگی دریچه آئورت نیز مشکلات دیگری از جمله فشار خون بالا یا آریتمی دارند.

داروهایی برای فشار خون یا کنترل ریتم غیر طبیعی قلب شما ، تنگی دریچه را معکوس نمی کند ، اما آنها به سالم ماندن قلب شما کمک می کنند.

 

هنگامی که داروها برای بررسی موارد کافی نیستند ، دو گزینه وجود دارد:

تعویض دریچه آئورت: این کار با دریچه های مکانیکی ساخته شده از فلز یا با بافت دریچه از گاوها ، خوک ها یا اهدا کنندگان انسانی انجام می شود.

 

جراح شما ممکن است با استفاده از عمل جراحی قلب باز ، دریچه را جایگزین کند و در طی آن او قفسه سینه شما را برش می دهد و دنده شما را باز می کند.

یا ممکن است او با یک روش به نام تعویض دریچه آئورت (transcatheter (TAVR برود. TAVR یک روش کمتر تهاجمی است ، به این معنی که جراح شما نسبت به جراحی قلب باز از بریدگی های بسیار کمتری استفاده می کند. افراد معمولاً زمان بهبودی آسان تری دارند و از این روش ناراحتی کمتری دارند.

 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو