دلشاد : نگاه سیستمی و صنعتی به چرخه مد و لباس در فراخوان جشنواره فجر لحاظ شود

128

1398/9/23

12:04


رامین دلشاد فعال صنعت طراحی و تولید کفش و مدرس دانشگاه گفت: نمی‌دانیم چه بودجه‌ای برای جشنواره مد و لباس فجر در نظر گرفته می‌شود اما عجیب است که ما از هیچ دوره جشنواره، ژورنال و منبع محتوایی درخور توجهی نداریم.

دلشاد : نگاه سیستمی و صنعتی به چرخه مد و لباس در فراخوان جشنواره فجر لحاظ شود

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: رامین دلشاد از فعالان صنعت طراحی و تولید کفش و مدرس دانشگاه است که سابقه داوری در جشنواره‌های متعدد در این عرصه را دارد.

دلشاد درباره بایدها و نبایدهای فراخوان نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: تابه‌حال آنچه از جشنواره فجر انتظار می‌رفته محقق نشده و این رویداد آن‌گونه که باید به بار ننشسته است چرا که نه‌تنها در سطح کلان جامعه مخاطبی ندارد بلکه خروجی این رویداد بیشتر  فرهنگی و هنری را در بخش صنعت شاهد نبوده‌ایم.

او با اشاره به اینکه فراخوان فجر باید نگاه سیستمی و صنعتی به چرخه مد و لباس تنظیم شود اذعان داشت: متأسفانه نه‌تنها در سطح جشنواره که در سطوح مختلف ازجمله نظام دانشگاهی، نگاه سیستمی و صنعتی به چرخه تولید مد و لباس در کشور وجود ندارد و بر همین اساس، تدوین ساختار اجرایی مناسب جهت مدیریت فعالیت‌های همه‌سویه را در بستر این جریان شاهد نبوده‌ایم.

این فعال صنعت طراحی و تولید کفش و مدرس دانشگاه تصریح کرد: هرچند چهره‌های موفقی با جشنواره فجر طی سالیان برگزاری همراه بوده‌اند اما اینکه جشنواره نتوانسته باوجود تمام ظرفیت‌ها در بخش صنعتی و تولید خروجی قابل‌توجهی داشته باشد، تنها به ضعف در بخش مدیریتی بازمی‌گردد و این در حالی است که من از نزدیک در جشنواره‌های مطرح خارجی به چشم دیده‌ام که چگونه هنر و صنعت به یکدیگر درآمیخته و در خدمت هنر صنعت فشن درآمده است.

دلشاد ادامه داد: مدیران برگزاری جشنواره مد و لباس فجر باید دامنه مطالعات خود را گسترش دهند و صرف این که بخواهند هر سال رویدادی را برگزار کرده باشند به این جریان نگاه نکنند چرا که به‌ مرور زمان و با افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی، این امکان وجود دارد که بازار مد و لباس در کشور از رونق بیفتد و علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که طی سال‌های اخیر انجام شد، دیگر شاهد درخشش این عرصه نباشیم.

او با تأکید بر اینکه اجزای لباس همچون یک گروه ارکستر سمفونیک عمل می‌کنند اذعان داشت: یکی دیگر از نکاتی که به نظرم می‌رسد باید در فراخوان جشنواره لحاظ شود، توجه بیشتر به ارائه کالکشن است که خوشبختانه از دوره قبل با طرح موضوع برای این رویداد، خروجی بهتری در این حیطه را شاهد بودیم.

دلشاد گفت: مستندات نشان می‌دهد که جشنواره باید فضایی مناسب برای تلفیق فرهنگ اقوام ایرانی را فراهم کند و این نگاه تلفیقی در  بستر مجموعه‌سازی به‌خوبی می‌تواند عیان و آشکار شود.

او در خاتمه با نقد جدی از عملکرد رسانه‌ای جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر طی سال‌های اخیر گفت: نمی‌دانیم چه بودجه‌ای برای این رویداد بزرگ در نظر گرفته می‌شود اما عجیب است که ما از هیچ دوره جشنواره، ژورنال و منبع محتوایی درخور توجهی جز موارد استثنا نداریم که همین امر نشان می‌دهد که برگزارکنندگان هنوز هم به‌ضرورت و اهمیت رسانه در این بخش پی نبرده‌اند و اجرای رویداد طی چند روز را بر رصد و بررسی خروجی‌ها و عواید آن ارجح می‌دانند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو